avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 849 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Repartizare cheltuieli pe scara
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Repartizare cheltuieli pe scara

Va rog sa ma ajutati si pe mine cu un sfat in urmatoarea problema. Blocul in care locuiesc este format din 3 scari. Avem asociatie de proprietari. Proprietarii de la scara 1 (unde apartamentele sunt mai mari decat la restul scarilor) locuiesc toti in apartamente si in general sunt tineri si salariati, deci cu posibilitati materiale mai bune. La celelalte doua scari, fie proprietarii nu locuiesc (apartamente goale), fie au chiriasi, fie sunt pensionari. Evident, la aceste din urma scari, mai tot timpul sunt restantieri.

Problema este ca cei de la scara "bogatilor" nu vor sa stranga bani pentru diverse modernizari (gen schimbat geamuri vechi si putrezite, usa noua pentru ca cea veche nu se mai inchide bine, zugravit pe scara, etc) pentru ca daca s-ar strange banii de la toata lumea, pana s-ar strange banii de lucrare ar trece foarte mult timp (avem in spate experienta stransului de bani pentru acoperis, care s-a reparat in 3 transe, corespunzatoare fiecarei scari). Pe de alta parte, nu vor sa puna doar ei banii, pentru ca se pot trezi ca atunci cand se fac lucrari similare la celelalte scari, banii sa fie stransi de la toata lumea. Asa ca lucrurile treneaza. Avem strans fond de reparatii de la toata lumea (si fondul asta pana s-a strans...), insa el este destinat reparatiilor urgente (gen infundat canalizare, spart teava de apa).

Ca solutie la problema asta, eu am propus in adunarea generala ca acel fond de reparatii urgente sa ramana bun strans, iar scarile, fiecare, sa isi constituie fonduri proprii de reparatii, in functie de ce lucrare vor sa faca proprietarii de pe acele scari. Cu alte cuvinte, sa luam o hotarare in cadrul adunarii generale, in care sa defalcam exact ce fonduri de reparatii se strang si cum se folosesc.

Fondul de reparatii urgente (cel pe care il avem) sa fie destinat reparatiei tevilor comune de apa si canalizarii, iar fondurile de pe scari sa fie ceva separat, convenindu-se in aceasta hotarare ca lucrari de gen zugravit, schimbat geamuri, usi, etc se deconteaza pe scara.

Aici a aparut problema, cei de la celelalte scari sustin ca asa ceva e ilegal si ca nu se poate face decat prin constituirea scarii noastre ca asociatie de proprietari pe scara (adica cu mers la judecatorie, administratie financiara, etc).

Dvs ce parere aveti? Cum ar trebui procedat? Multumesc anticipat si scuze pentru postul lung.
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 16:40, 7 Iunie 2010
In opinia mea propunerea facuta si aprobata in AG este corecta.
De altfel asa se procedeaza peste tot. Asociatia noastra are 19 scari, fiecare cu suprafata sa utila, iar fondurile de reparatii se aduna separat pe fiecare scara. Sigur ca daca sunt cheltuieli comune pentru toate scarile - la dvs. 3 (nu mai dau exemple de chelt. comune), aceste cheltuieli se deconteaza de proprietarii celor 3 scari proportional cu sup. utila, in rest fiecare cu mama lui...
De fapt regula aceasta functioneaza logic, adica daca s-a spart un geam la scara 1, cheltuiala o vor suporta proprietarii de la scara 1 in conditiile ca nu s-a identificat "faptasul". In schimb daca se stie cine a spart geamul, atunci cheltuiala o va suporta numai proprietarul apartamentului respectiv.
Ma rog, daca proprietarii celorlalte 2 scari nu inteleg acest mod corect de repartizare a cheltuielilor comune, va trebui sa va separati, caz in care tot ei vor avea de pierdut avand in vedere cele aratate de dvs.
Va multumesc pentru raspuns. Propunerea mea nu s-a aprobat deocamdata in AG, deoarece s-a lasat cu scandal pe motiv de propuneri in afara legii. Am tot citit legea de infiintare si normele de aplicare si nu am gasit ceva care sa incrimineze aceasta propunere.
Propunerea dv de a avea fonduri separat pentru fiecare scara nu trebuie sa fie aprobata de adunarea generala. Fondul de reparatii este al asociatiei, al fiecarei scari, al fiecarui apartament.
Exista oameni care se numesc "contabili" sau unii care se pricep la evidenta primara, printre care si administratorii. Exista niste registre de evidenta a fondurilor de rulment, reparatii, penalizari si alte fonduri.
In aceste registre se consemneaza orice incasare si plata facuta din aceste fonduri concomitent cu inregistrarea in registrul de casa.
Orice administrator poate sau trebuie sa fie in stare sa prezinte registrul fondului de reparatii din care rezulta ce fond de reparatii (sume depuse, incasate de asociatie) are fiecare apartament. Suma acestora pe o scara este fondul de reparatii al scarii iar suma pe toate scarile este fondul de reparatii al asociatiei.
Banii se pastreaza toti in aceeasi casierie sau acelasi cont bancar indiferent ca provin din incasari aferente intretinerii, restantelor, penalizarilor, fondurilor, sponsorizarilor, chiriilor...
Asa ca nu vad ce sa hotarasca adunarea generala!
Poate nu m-am exprimat foarte clar. Eu am propus ca adunarea generala sa hotarasca urmatoarele:

1. va exista un fond de reparatii urgente, alimentat de toti proprietarii apartamentelor de la cele 3 scari pe cota parte indiviza, fond ce se foloseste daca se sparge o teava de apa, se infunda o canalizare sau orice problema ce cauzeaza neplaceri tuturor locatarilor celor 3 scari.

2. fiecare scara isi va constitui un fond de reparatii propriu, fond ce va fi folosit pentru lucrari hotarate de locatarii acelei scari: zugraviri ale acelei scari, montare de alte usi, alte geamuri, vopsiri, schimbat becuri, etc. Acest fond se constituie tot pe baza de cota parte indiviza de catre locuitorii acelei scari si tot ei (si numai ei) il vor alimenta.

Problema este ca unele persoane de la celelate scari considera aceasta abordare ca fiind ilegala.
Nu e ilegala si nici nelegala. E doar o complicatie.
In lege scrie ca trebuie sa aveti un fond de reparatii, dar, altfel, puteti sa aveti chiar 10 fonduri, numai sa le administrati cu atentie si sa nu amestecati lucrurile.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Fondurile speciale in asociatiile de proprietari tragicomix tragicomix buna ziua, fac parte din C.Ex al unei asociatii de proprietari si va rog sa ma ajutati sa rezolv urmatoarea situatie: proprietarii unei scari (in ... (vezi toată discuția)
Buna ziua! va rog sa ma ajutati cu un raspuns pentru urmatoarea ... Lumyna Lumyna Buna ziua! va rog sa ma ajutati cu un raspuns pentru urmatoarea situatie; pe scara blocului unde locuiesc locatarii scarii au hotarat sa se faca lucrari de ... (vezi toată discuția)
Fond de reparatii ComN ComN Buna ziua. Anul acesta s-a hotarat de cativa locatari din asociatia de bloc strângerea lunara de 500 lei vara si 200 lei iarna pentru Fondul de reparatii. ... (vezi toată discuția)