Ma intereseaza si pe mine cine plateste ajutorul de deces in conditiile in care persoana decedata era salariat. Angajatorul persoanei decedate? Daca da, exista o lege in care sa scrie clar acest lucru?
A nu se confunda ajutorul de deces cu ajutorul de inmormantare.
Ajutorul de inmormantare poate fi platit de firma
(daca vrea) din fondul de cheltuieli sociale. Poate contribui si sindicatul cu o suma (daca doreste).
Dar decesul este o imprejurare asigurata prin Legea 19 a asigurarilor. Pentru decesul unui angajat (si chiar a unui membru de familie) Casa
de pensii plateste un ajutor de deces conform art.126 din Legea 19/2000. Pentru angajati firma plateste ajutorul de deces, pe care-l recupereaza apoi din CAS-ul declarat. Vezi Declaratia de CAS Anexa 1.2/fata punctul P. Nici nu este necesar un stagiu de cotizare.
Dna. de la firma respectiva spune ca in lege nu scrie exact daca angajatorul persoanei decedate plateste acest ajutor si ca se mai intereseaza pentru ca vrea sa stie daca intr-adevar isi poate recupera banii. Stiti daca exista si vreun termen limita pentru depunerea cererii de ajutor?
Conform art 51 al contractului colectiv de munca la nivel national, contract care are valoare de lege si trebuie respectat de toti angajatorii, fie ca le place sau nu, angajatorul este obligat ca in cazul decesului salariatului sa acorde familiei acelui salariat un ajutor de cel putin doua salarii medii lunare pe unitate, iar daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca sau unei boli profesionale ajutorul este de 3 salarii medii pe unitate. Acest ajutor il puteti solicita in maxim 6 luni de la data decesului.
Conform Legii 19/2010 beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului asiguratului (salariatului in acest caz) persoana care dovedeste ca a suportat cheltuielile de inmormantare ( duceti chitantele si bonurile care dovedesc acest fapt plus certificatul de deces). Pentru anul 2010 ajutorul ptr. decesul asiguratului este de 1836 lei. Acest ajutor se solicita in maxim 3 ani.