Buna ziua !
Prezentati-va la notar cu toate documentele: certificatele de deces ale parintilor, certificatele dvs. de nastere (si casatorie daca exista nume schimbate), actele de identitate si actele de proprietate ale imobilului. Notarul va face o evaluare in functie de data deceselor (la dezbatarea succesiunii sub doi ani de la deces nu se plateste impozit) si in functie de caracteristicile imobilului (casa/apartament, material de constructie, vechimea constructiei, zona de amplasament, suprafata, iar pentru teren - dupa suprafata, categorie, amplasament).
Apoi, dupa o prima intrevedere cu notarul, va trebui sa prezentati la dosarul succesoral si urmatoarele documente: anexa 24 (de la Starea Civila), certificatul de atestare fiscala, eventuale adeverinte de rol (daca este vorba despre imobile situate in zone rurale), procuri/declaratii/testamente...
Tot notarul va stabili data la care sa se prezinte 1-2 martori (cu buletinele) pentru depozitii, precum si data la care sa va prezentati pentru obtinerea certificatului de mostenitor. Uneori, daca exista si timpul si actele necesare, aceste etape pot fi cuprinse in una singura...
Adaug ca, daca exista buna intelegere intre mostenitori si toti sunt de acord sa instraineze imobilul, atunci NU este necesar partajul (asta presupune alte formalitati si alte cheltuieli).
Mostenitorii raman in indiviziune si tot asa pot si instraina.
Dupa emiterea certificatului de mostenitor, se va indeplini - in vederea instrainarii - inscrierea acestui certificat in evidentele Cartii funciare (intocmindu-se, daca n-a fost pana atunci, si documentatia cadastrala aferenta...). Abia dupa aceste etape veti putea vinde.
Oricum, notarul va fi in masura sa va informeze asupra tuturor demersurilor.
Cu stima,
av. M. L. Vatavu