Doua observatii...
1.
"Inspector resurse umane" NU inseamna "responsabilul pentru personal din firma"!
Pe site-urile de recrutare am gasit foarte multe oferte pentru postul de "inspector resurse umane". Din cerintele enumerate in oferte (ma rog, majoritatea celor pe care le-am vazut) se poate observa ca postul este in cadrul unor firme care nu au ca obiect principal de activitate recrutarea, selectia si plasarea de personal. De fapt, se face o confuzie intre postul de inspector resurse umane si vechiul post de inspector de personal.
Am rasfoit prin COR (2007) - disponibil integral pe rubinian.ro si pe mmssf.ro - si am descoperit ceva interesant: ocupatia de "inspector resurse umane" figureaza in urmatoarea schema:
(cf. [ link extern ] )
Grupa majora 3 - Tehnicieni, maistri si asimilati
Subgrupa majora 34 - Alte ocupatii asimilate tehnicienilor
Grupa minora 342 - Agenti comerciali si mijlocitori de afaceri
Grupa de baza 3423 AGENTI OCUPARE A FORTEI DE MUNCA
Agentii de ocupare a fortei de munca informeaza solicitantii de locuri de munca asupra ofertelor inregistrate la birourile de plasare a fortei de munca; prospecteaza piata muncii pentru identificarea posturilor vacante; recruteaza muncitori pentru sectorul particular sau proiecte speciale, la cererea intreprinderilor si altor institutii.
342304 Inspector/referent resurse umane
Mi se pare ironic faptul ca tocmai cei care lucreaza cu nomenclatoare de tipul COR si care au ca sarcina de serviciu conceperea anunturilor de recrutare fac o asemenea confuzie. Ocupatiile care intra in sfera departamentului de resurse umane dintr-o firma obisnuita se gasesc in cu totul alta zona a COR:
2412 SPECIALISTI IN PROBLEME DE PERSONAL SI PREGATIRE PROFESIONALA A PERSONALULUI
Specialistii in probleme de personal si pregatire profesionala a personalului presteaza servicii administrative legate de politica de personal, in special in ce priveste recrutarea sau formarea profesionala a personalului, analiza locurilor de munca si orientarea profesionala; intocmesc materiale de informare profesionala si acorda consultatii celor interesati in legatura cu perspectivele de ocupare, alegerea unei cariere, instruire sau formare complementara.
Oricum, din auzite am aflat ca nici cei de la ITM nu se sinchisesc sa corecteze astfel de erori la inregistrarea contractelor de munca. Pentru ei e suficient ca functia sa fie pomenita in COR si sa aiba un cod in 6 cifre... in rest... reguli sa fie cat mai multe ca de aplicat e timp destul...
----------------------------------------
2.
Notificarea catre AJOFM a locurilor vacante este la fel de valabila ca si afirmatia "statul se ingrijeste in mod real si efectiv de respectarea legilor".
Un alt lucru pe care l-am observat:
Legea 76/2002 (privind sistemul asigurarilor de somaj...) prevede urmatoarea obligatie pentru angajatori:
Articolul 10
(1) Angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii pentru ocuparea fortei de munca, in a caror raza isi au sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora.
(2) Furnizorii de servicii de ocupare acreditati au obligatia de a comunica lunar agentiilor pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza isi au sediul date privind numarul somerilor mediati si incadrati in munca.
[de corelat cu:
Articolul 113
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
a) necomunicarea lunara a locurilor de munca vacante prevazute la art. 10;
si cu:
Articolul 114
Contraventiile prevazute la art. 113 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit. a), b), f) si h), cu amenda de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei;
(...)]
Buuuuun, totul e dragut pana aici... ce sa zic... statul chiar se ingrijeste de soarta somerilor.
Daaaaar... am gasit ca posturile vacante sunt publicate pe site-ul anofm.ro (daca ma straduiesc, poate gasesc si norma interna care le impune celor de la ANOFM si AJOFM sa publice online aceste posturi). La fel, dragut pana aici, avem si dovada ca autoritatile noastre atat de preocupate de transparenta si de eficienta folosesc Internet-ul.
Daaaaar... faceti un exercitiu: luati orice ziar local in care sunt publicate oferte de munca si numarati ofertele, deschideti si pagina de Internet a AJOFM... comparati listele cu oferte... nu cumva pe pagina AJOFM sunt mai putine oferte decat in ziar?
Daca da, atunci, nu cumva cineva nu si-a indeplinit obligatia? Fie angajatorii nu tin cont de obligatia pomenita de textul de lege de mai sus, fie AJOFM nu-si face treaba bine si nu actualizeaza site-ul (e de ajuns ca are site, mai trebuie sa fie si util!?)...
Cum spunea un mare clasic viu: "ce saaaa, un'e saaa, ca n-aaaam ce..."
... traim la portile Orientului "ou tout est pris a la legere..."