Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Buna ziua. Acum cu programul Rabla, ma gandesc sa imi cumpar o masina ca persoana fizica (avantaj tichete rabla, diferite reduceri) si apoi sa mi-o inchiriez firmei la care sunt asociat.
Intrebarile care se ridica:
1. Ma impiedica vreo norma ca eu, proprietar persoana fizica sa imi inchiriez masina firmei la care sunt asociat? Trebuie sa am in CAEN-ul firmei ca obiect de activitate distributia sau vreo alta activitate care sa presupuna ca respectiva masina va genera venituri din exploatare?
2. Daca o iau pe firma, pot deduce TVA -ul de la achizitie, TVA-ul de la bonurile de benzina, cheltuieli de service, etc si sa cuantific amortizarea. Daca o iau pe persoana fizica si o inchiriez la firma, pierd TVA-ul din achizitie, asta e clar, plus amortizarea. Dar, care sunt conditiile sa deduc TVA-ul la benzina? Si banuiesc ca reparatiile , intretinerea etc sunt acceptate ca si cheltuieli la firma.
3. Este vreo norma care ma limiteaza in stabilirea cuantumului sumei chiriei pe care mi-o plateste firma (la care sunt asociat) mie, ca proprietar persoana juridica?
Este vreo problema legala, daca primesc pentru masina personala pe care am inchiriat-o firmei la care sunt asociat unic, sa spunem 2000 eur lunar? Pot fi tras la raspundere ca suma este prea mare?
Evident, voi plati 16% ca persoana fizica pentru veniturile din inchirierea masinii.
.."recomandat este sa faceti un contract de comodat pentru o anumita suma,"...
Contractul de comodat nu poate fi facut pe o anumita suma nici mai mica nici mai mare...Este un titlu de folosinta gratuit asupra unui bun, vezi C. civ. art. 1561. Altfel, daca dam bani trebuie sa-l rebotezam. Iar anumite cheltuieli daca intrec anumite sume pot fi reconsiderate la un eventual control si puteti plati diferente de impozit +penalizari, etc..
Poti linistit sa inchiriezi masina firmei din moment ca partile, reprezentantul firmei si tu ca parte fizica sunteti de acord sa incheiati un contract prin care acceptati conditiile reciproc, deci e ok. Puteti cere orice suma care e reciproc acceptata. Contractul trebuie vizat de administratia financiara si veti plati 16 %.
Dar eu recomand sa faceti totusi contract de comodat si astfel intretinerea si piesele se pot deconta , o sa gasiti magazine de piese care vand piese fara factura si va pot da facturi lunar contra unei parti din TVA (ei oricum trebuie sa scape de stocurile vandute ) si scoateti banii din firma . Daca totusi optati pt. inchiriere , treceti odata la finante sa vedeti conditiile exact.
Ca patron prefer sa platesc impozit 16% decat sa platesc pentru aceeasi suma in jur de 40% contributii ca angajat.
Totusi, care este legea care reglementeaza un asemenea contract de inchiriere? Pe ce baza la un control pot fi tras la raspundere?
Este legea partilor , de ce sa va traga cineva la raspundere, eventual un alt asociat al firmei poate sa va acuze ca deturnati fondurile, si mai este in caz de faliment daca aveti creditori neplatiti, puteti fi tras la raspundere ca administrator. in cazul ca firma merge bine si aveti profit e problema dvs pe ce cheltuiti banii.