Buna ziua,
As avea nevoie de un sfat in ceea ce priveste "taxele" pe care un traducator PFA trebuie sa le achite la Finante.
Situatia mea est urmatoarea: am autorizatie de traducator emisa de Ministerul de Justitie acum cativa ani, dar abia acum cateva luni m-am inscris la Finante, unde mi s-a dat un cod de inregistrare fiscala (ca eu sa pot taia fact & chitanta clientilor Pers Juridice).
Acum, eu sunt debusolata de intreaga procedura...
Ce venit trebuie sa declar, daca, spre exemplu, nu am taiat nici o chitanta pana in prezent? Cand trebuie sa declar acest venit si unde(desi banuesc ca e vorba de acelasi loc in care m-am inscris)?
Ce formular trebuie sa completez?...si mai ales: ma incadrez in categoriile de PFA atat de mediatizate in ultimele saptamani? Am motive sa ma "panichez" pt ca va trebui sa declar venitul pana la finele lui aug?
Va rog sa ma ajutati sa depasesc momentul!
Multumesc anticipat!
O zi frumoasa!
Gabi
pentru inceput, va trebui sa depui la Administratia Financiara declaratia 220 privind venitul estimat pentru acest an. Pe baza acesteia vei primi o decizie de impunere pentru impozitul pe venit, in procent de 16% din venitul net estimat, decizie care va cuprinde si termenele de plata - trimestrial: 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie si 15 decembrie. Aceasta declaratie o vei depune la inceputul fiecarui an la A.F. si vei primi decizia de impunere. Tot la inceputul anului viitor vei depune tot la A.F. declaratia 200 privind venitul realizat, declaratie care va servi la regularizarea intre venitul estimat si cel realizat efectiv.
Apoi, la Casa de Asigurari de Sanatate(CASS) vei depune o serie de acte si se va calcula contributia de 5.5% din venitul net estimat si la fel, termenele de plata trimestriale.
Actele de depus aici sunt:
- copie CI;
- copie autorizatie traducator;
- copie certificat de inregistrare fiscala;
- copii dupa decizia de impunere de la Administratia Financiara de cand ai inceput activitatea;
- declaratia completata in 2 exemplare;
- adeverinta de salariat, ca sa se stabileasca procentul de impozitare.
La Somaj si la Casa de Pensii trebuie sa depui lunar cate o declaratie tip din care sa rezulte venitul realizat in luna precedenta, sau, in cazul in care nu ai realizat venit, o notificare in acest sens. Somajul este 0.5% iar la pensii dai 10.5% din venitul realizat luna trecuta.
Cam astea ar fi astazi. Pana la noi legi… spor la treaba!
Dar, daca eu sunt angajata cu contract pe per. nedeterminata, in alt domeniu?
Angajatorul meu imi plateste CAS etc..
Mai este nevoie sa fac asta si pt autorizatia mea de traducator?
Multumesc pentru raspunsul prompt!
O seara placuta!
Gabi
Da, chiar daca esti angajata cu CIM pe alta functie, va trebui sa achiti si aceste dari, din nefericire. Si eu sunt in aceeasi situatie. Este vorba despre faptul ca sunt 2 categorii diferite de venit: venitul din salarii pentru care ti se retin contributiile de catre angajator si venitul obtinut de tine din activitatea de traducator, pentru care trebuie sa platesti cotributiile aferente. Pana la celebra de acum OG 58, nu trebuia sa achitam decat impozitul pe venit si CASS-ul (desi initial un contabil mi-a zis ca nici pe acela!) dar de la 1 iulie trebuie sa mai facem inca 2 drumuri lunar. Imi pare rau ca iti dau vesti proaste #-o, dar nu e vina mea :D
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.