avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 975 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general inregistrare in contab. rata lunara
Discuție deschisă în Contabilitate în general

inregistrare in contab. rata lunara

Buna

In ce cont se inregistreaza valoarea unei facturi ce reprezinta rata 1/2/3.....aferent contract nr. 1 din august 2010. Mentionez ca este vorba de o lucrare finalizata (betonare teren), iar in contract este stipulat ca prima rata se va achita la finalizarea lucrarii, iar diferenta ramasa in sapte rate lunare, valoarea totala fiind 100.000 Ron, tva inclus.
La incheierea contractului am primit un deviz pe valoarea totala a lucrarilor, ca anexa la contract.
Prima factura primita (la terminarea lucrarilor) a fost in septembie 2010 și este trecut executat lucrari de constructii cf. contract...., reprezentand prima rata. Este corect asa? Urmand inca 7 facturi avand aceeasi denumire.

In contabilitate nu am inregistrata valoarea totala a investitiei pentru a-l putea trece din contul 231 in contul 2112, deoarece am PV receptie finala de la Primarie. Si nu consider corect sa astept inca 7 luni ca dupa aia sa pot amortiza valoarea acestuia timp de 10 ani.
Ce inregistrari contabile trebuie sa fac ca sa fie corect?
Rog ajutor.
Cel mai recent răspuns: sacko , utilizator 08:25, 24 Septembrie 2010
La incheierea lucrarilor trebuie sa aveti un proces verbal de receptie in care sa se specifice ce anume a fost receptionat, valoarea lucrarilor receptionate si data la care acestea au fost receptionate.
Pe baza acestui PV de receptie dvs. trebuie sa va inregistrati cu valoarea investitiei.
Problema este ca, in speta dvs., TVA este exigibila fapt ce se traduce prin obligatia prestatorului sa emita factura pentru intreaga valoare a investitiei.
Practic, ar trebui sa primiti factura pentru intreaga valoare pe care sa o inregistrati :
404 100.000
2112 80.645,16
4426 19.354,84

Ratele se platesc in baza contractului fara alte documente din partea furnizorului ( exceptie somatie de plata daca uitati sa platiti ) astfel :

404 % 5121 12.500 lei de 8 ori

Faptul ca dvs faceti referire la cont 231 imi sugereaza ca ati avut in luna august factura de lucrari partiale de la prestator sau pe baza caror documente ati folosit 231?
M-am referit la contul 231 deoarece in afara acestor lucrari s-au mai efectuat si altele: racord bransament apa, energie electrica, gard, poarta, pe baza de contrate si toate aceste costuri le-am cuprins in contul 231. Este vorba de realizare parcare pt. TIR-uri. Dupa receptia finala a "pachetului" ce inseamna functionalitate parcare, o sa inregistrez: 2112 - 231 = cu valoarea totala a investitiei. Asa m-am gandit eu.
Toate lucrarile enumerate mai sus s-au efectuat deja, problema mea unde m-am impotmolit este inregistrarea valorii totale a lucrarii de betonare, respectiv cum inregistrez facturile primite ulterior.
Si daca prestatorul emite facturile treptat, in rate, nu pot deduce TVA-ul?
Rog raspuns, Dvs. cum vedeti?
Existenta facturilor primite ulterior este o eroare de tratament fiscal.
Din punt de vedere strict legal dvs. trebuie sa aveti PV de receptie pt. lucrarile de betonare. Pe baza lui, prestatorul este obligat sa va emita factura pentru toata valoarea lucrarii executate ( 100.000 lei ). Obligatia se regaseste in codul fiscal - exigibilitatea TVA. Pe baza acestei facturi deduceti TVA-ul pentru toata lucrarea ( 19.354,84 lei ).
Existenta clauzei contractuale prin care dvs. achitati in 8 rate lunare reprezinta numai obligatie din partea dvs sa achitati ratele. ( 404 % 5121 ) - obligatie de plata -
Inregistrarea valorii totale a lucrarii de betonare se face fara probleme pe baza PV de receptie. Va propun inregistrarea :
% 408 100.000,00
2112 80.645,16
4428 19.354,84

La primirea facturilor pentru rate in valoare de 12.500 lei fiecare ( baza+TVA = 10.080,65+2.419,35 ) faceti lunar inregistrarile :

408 % 401 12.500
4426 % 4428 2.419,35

Tratamentul contabil propus mai sus nu este solutia legala. Ea reprezinta solutia contabila conform scenariului descris de dvs.
Spun asta deoarece prestatorul este obligat sa colecteze TVA pentru toata lucrarea executata la data receptionarii acesteia de catre dvs., repectiv sa emita factura pentru suma de 100.000 lei dupa cum v-am spus prima data.
Prestatorul isi asuma un risc fiscal d.p.v. al TVA-ului deoarece nu colecteaza TVA pentru toata valoarea ( 19.354,84 lei ) ci numai pentru prima rata ( 2.419,35 lei ).

multumesc foarte mult

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Cont 722 natty1954natty1954 natty1954natty1954 buna ziua ,tin contabilitatea la societate de c-tii administratorul s-a hotarat sa faca o modernizare la depozitul de materiale pe care il detine mai concret ... (vezi toată discuția)
Factura modernizare societate claudiaP claudiaP Buna ziua, Am o factura in val de 15.000 lei. De aceasta valoare au fost achizitionate usi termopan pentru modernizare punct de lucru. Cum inregistrez ... (vezi toată discuția)
Problema investitii camicami camicami Am preluat contabilitatea unei societati si am descoperit o situatie pentru a carei solutionare am nevoie de sfaturi. Pe societate s-a construit o cabana ... (vezi toată discuția)