avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1021 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Constituire asociatie de proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Constituire asociatie de proprietari

Situația este următoarea: într-un bloc cu o singură scară sunt 15 apartamente. 14 dintre ele au contoare individuale pentru apa rece. Nu beneficiază nici un apartament de sistem de încălzire centralizat, factura pentru consumul curentului pe scară vine pe adresa unui apartament și toată lumea contribuie la plata acesteia. Curățenia pe scară se face de fiecare dintre locatari prin rotație. Cheltuielile cu acoperișul blocului au fost suportate de locatari prin plata lunară a unei sume la care s-a convenit în urma unei hotărâri luate cu ocazia unei ședințe pe scară. Acum strângem fonduri pentru schimbarea tubulaturii întregului bloc pentru că țevile sunt foarte vechi. Toată lumea plătește lunar o sumă, nimeni nu zice că nu vrea sau nu are. Blocul este înscris într-o asociație care de cel puțin 10 ani de când am cumpărat apartamentul nu a făcut altceva decât să încaseze factura pentru apa rece, canalizare și salubritate. Nu există nici un fond de rulment constituit și nici un fond de reparații din care să se facă vreo investiție pentru vreunul dintre blocurile înscrise în asociație. În tot acest timp (10 ani) nu s-a făcut nici o adunare generală deși prin lege ar trebui făcută măcar o dată pe an. Lunar la afișierul blocului apare câte o listă cu sumele de plată, nesemnată și neștampilată în care pe lângă sumele ce trebuiesc plătite pentru apa, canalizare și salubritate apare o sumă denumită ”cheltuieli /persoană” și care reprezintă (așa cum mi-a spus chiar casiera și administratorul) salariile a trei persoane (casierul, administratorul și un cezor) și cheltuielile cu consumabilele care probabil sunt chitanțiere și ceva produse de curățenie pentru spațiul în care se desfășoară activitatea de încasare a taxelor. Asta fiind situația nu vedem care mai e rostul asociației. De aceea am hotărât (toți proprietarii blocului în cauză) să nu mai facem parte din asociație și să ne gestionăm singuri. Întrebarea mea este. Se poate face acest lucru fără a ne organiza în asociație de proprietari, respectiv persoană juridică? Avem acordul asociației din care facem parte, de la compartimentul din primărie care se ocupă cu problemele asociațiilor de proprietari ni s-a spus că nu este nici o problemă putem să ne gestionăm singuri și toți proprietarii sunt de acord cu ieșirea din această asociație. Ce trebuie făcut? Contracte cu furnizorul de apă rece și cu cel care prestează serviciul de salubritate? Precizez de asemenea că avem un contor montat la intrarea în bloc pe care se poate înregistra consumul de apă rece pentru tot blocul. Eu una nu văd vreun impediment pentru a face acest lucru dar mi-ar folosi și părerea dumneavoastră în ceea ce privește procedura și pașii de urmat.
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 15:19, 31 Octombrie 2010
Furnizorul de apa rece va poate emite factura numai pe persoana juridica, adica sa va constituiti in asociatie de proprietari.
E posibil sa puteti face si contract pentru apa in numele unui singur proprietar si impartiti apoi factura asa cum se face la orice bloc - e de vazut daca furnizorul de apa accepta aceasta modalitate de facturare..

Sfatul meu este sa va constituiti in asociatie de proprietari, chiar daca solutia aceasta este mai greoaie, va fereste mai tarziu de neplaceri care pot aparea cand nici nu va asteptati.
Există blocuri (construite și date în folosință înainte de 1989) pentru care furnizorul emite facturi individuale pentru fiecare proprietar în parte. Problema e că pentru acestea nu a fost niciodată constituită asociație de proprietari iar blocul în care locuiesc face parte dintr-o asociație înființată înainte de 1989. Dacă se poate pentru unii nu văd de ce nu s-ar putea pentru toți. O să mă interesez direct la furnizor dar pentru că în Legea 230 nu este menționată posibilitatea de a ”ieși” din asociațiile de proprietari și gestionarea directă a spațiilor comune de către proprietari fără a se constitui în asociație de proprietari mă interesa să știu dacă există un alt text de lege care ar putea să prevadă acest lucru și despre care eu să nu am cunoștință. În ceea ce mă privește consider că existența acordului asociației de proprietari, al departamentului din primărie și a acordului tuturor proprietarilor din bloc de a se gestiona direct fără ajutorul asociației și fără a se constitui în asociație sunt suficiente pentru a face acest lucru. Iar furnizorul de apă rece al serviciului de canalizare și al serviciului de salubrizare nu ar fi îndreptățit să refuze un contract individual în condițiile în care astfel de contracte există pentru alte blocuri. Cât despre eventualele neplăceri care ar putea apărea... nu știu exact la ce vă referiți dar vă asigur că pe parcursul a 10 ani au existat divergențe între proprietari care însă au fost soluționate fără ajutorul asociației și fără a se ajunge la acționarea în instanță sau alte soluții extreme. Mulțumesc pentru răspuns.
Pentru ca nu sunteti multumiti de activitatea celor din asociatia mare, solutia corecta si legala este sa va constituiti in asociatie numai pe blocul sau scara dumneavoastra.
Ramanand in afara unei organizatii, asociatii, o sa aveti probleme multe.
Nu toti furnizorii incheie contracte individuale cu proprietarii.
Cine gestioneaza pierderile de la bransament la apartamente, cine si cum le suporta?
O sa ajungeti la cearta cand veti avea o avarie si nu intervine cineva imediat sa limiteze pierderile si sa faca reparatiile.
Un vecin sau mai multi nu platesc partea lor in termen si furnizorul opreste apa pe tot blocul. Cum puteti sa-i obligati sa plateasca?
Un vecin inchiriaza sau pleaca cateva luni sau ani din tara lasandu-va cu intelegerea in aer.
Daca unul foloseste sau ocupa abuziv un spatiu comun, cine va reprezinta in instanta si pe baza carei legi, pentru a-l evacua de acolo?

Infiintarea unei asociatii pe scara sau blocul dv nu va costa aproape nimic. Va alegeti un comitet din 3 persoane care gestioneaza tot asa cum vreti dumneavoastra pe baza legislatiei si statutului asociatie. Adica puteti avea aceleasi cheltuieli (zero) daca vecinii care se ofera acum sa gestioneze, s-ar oferi sa faca acelasi lucru pe gratis si in cadrul organizat al asociatie.
Adica ceea ce vreti sa faceti "la mica intelegere", faceti in cadrul micii asociatii, oficial si cu toate drepturile legale in relatiile cu vecinii si cu tertii (furnizori de servicii si utilitati, institutii ale statului...)
1-Daca mentionati ca pe parcursul a 10 ani nu s-a facut nici o adunare generala,pe cale de consecinta ,se pune firesc intrebarea cine a dispus anagajarea si plata drepturilor cu titlu de salarii
2-Daca ,situatia tehnica la nivelul condominiului permte si proprietarii sunt interesati sa suporte costurile aferente exista posibilitatea tehnica de contorizare individuala respectiv facturare individuala
3-Problemele vor apare in situata in care se va impune intretinerea/repararea acoperisului/terasei ,instalatii parti comune,eventuale obligatii pentru aplicarea programului de imbunatatire a confortului termic al cladirii,
Ce-a fost, a fost...stiti cum se spune!
Furnizorul este indreptatit sa vrea sau sa nu vrea ceva deoarece el isi face niste calcule economice proprii si in aceasta privinta nu-i poate dicta nimeni. Precedentele nu sunt semnificative.

Ce nu inteleg este urmatorul lucru:
- de ce refuzati sa va faceti o asociatie separata cu presedinte si comisie de cenzori dintre dv., cu un administrator benevol (eventual) care sa faca ceea ce faceti acum - adica o gospodarire redusa la nivelul bloculetului dv.? Avantajul este ca ati fi o persoana juridica care ar putea comunica cu alte persoane juridice de la egal la egal.
Asociatia de proprietari are rolul de a gestiona in numele tuturor proprietarilor, cu conducere aleasa din randul proprietarilor, cu organ de verificare din randul proprietarilor....proprietatea comuna.

Ganditi-va ca la un moment dat poate sa apara intre dv. o persoana care sa nu se mai supuna cu atata bunavointa deciziilor luate de ceilalti proprietari. Atunci cum il veti sili sa-si bage mintile-n cap? Fiecare proprietar il va da reclama? Unde? Il va actiona in judecata? Slabe sanse de a transa o problema de proprietate comuna a 10 proprietari intre numai 2 persoane fizice. Nu va baga nimeni in seama!

Probabil ca traiti intr-o insula de bunavointa intre dv., vecinii, dar separandu-va de asociatia unde sunteti acum membri, va trebui sa intrati in legalitate.

Gestionarea si administrarea proprietatii comune nu se face de catre persoane fizice.

Alte discuții în legătură

Asociatia de proprietari feliciacozma feliciacozma Constituirea asociatiei de proprietari intr-un bloc nou ( cu patru etaje) construit in 2010 este obligatorie sau facultativa? Mentionez ca toate apartamentele ... (vezi toată discuția)
Legalitate asociatie proprietari mdutan mdutan Buna ziua, Va rog sa ma ajutati cu o nelamurire.... Locuim de 3 ani intr-un ansamblu rezidential nou format din 4 blocuri, pe aceeasi strada. Pana astazi nu ... (vezi toată discuția)
Incheiere de contracte individuale pe fiecare proprietar in parte la apa rece catana aurora cristina catana aurora cristina Avem asociatie de proprietari pe casa scarii, sunt 5 proprietari cu datorii mari , am lacut coloana de apa rece pe casa scarii legala cu proiect si societate ... (vezi toată discuția)