Ma confrunt si eu cu urmatoarea situatie: Am un contract de telefonie mobila din 2008. In data de 15-12-2009 am semnat un act aditional prin care imi modificam abonamentul iar noua perioada contractuala era de 12 luni de la semnarea actului.
Pe 10-02-2010 am cumparat un telefon de la aceasta companie prin programul lor "Thank You"; S-a semnat un nou act aditional prin care perioada contractuala devenea de 24 de luni de la semnarea actului.
Printre tonele de hartii am descoperit si urmatoarele 2 clauze:
1. Perioada minima de pastrare a planului tarifar ales: 12 luni
2. Inlocuirea planului tarifar in perioada contractuala mentionata cu un plan tarifar inferior ca valoare nu este permisa.
Exista vreo posibilitate prin care sa ii determin sa imi micsoreze abonamentul lunar(chiar si cu prelungirea perioadei contractuale) sau in cel mai rau caz, se poate rezilia contractul? Exista o lege care sa ma ajute in acest sens?
Inca ceva ce am observat: in alt contract, pe acelasi nume dar alt numar de telefon am urmatorul rand:
"Clientul este de acord cu schimbarea abonamentului existent cu un abonament pinguin 15 in valoare de 15 euro TVA inclus"
Contractul a fost facut cand TVA-ul era la 19% si plateam exact 15 euro. De cand cu aceasta modificare a TVA-ului la 24% observ ca abonamentul meu este ceva mai mult de 15 eur(~15,8). Poate reprezenta pentru mine acest incident un avantaj in rezilierea contractului anterior mentionat?
Nu se poate nici micsora, nici rezilia cu incetarea imediata. Deci puteti schimba tariful doar cu unul mai scump. Reziliati contractul insa din timp, pentru a nu se prelungi automat la data cand acesta se termina, inceteaza.
Si in al 2-lea caz, nu puteti sa faceti nimic. Nu comerciantul a modificat tariful ci statul. Pretul abonamentului fara TVA este acelasi Euro 12,61 deci nu este modificat. Statul impozeaza insa mai mult.
Am luat legatura si cu un avocat ce mi-a spus ca in baza Legii 161/2010 pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului si a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori contractul se poate rezilia dupa platirea telefonului, fara a mai fi nevoie sa platesc lunile ramase din abonament.
Art. 84
Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi Anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept.
Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale.
Legea 193/2000 Art. 6. - Clauzele abuzive cuprinse in contract si constatate fie personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege nu vor produce efecte asupra consumatorului, iar contractul se va derula in continuare, cu acordul consumatorului, numai daca dupa eliminarea acestora mai poate continua.
Anexa: "j) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
- comerciantul a modificat unilateral clauzele prevazute la lit. e);
- comerciantul nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;".
Si acum, alexrose, raspundeti-va la urmatoarele intrebari.
1. Prin ce este anulat sau restrans dreptul d-voastra de reziliere?
Ati incheiat un contract pe 12, sau 24 luni nu unul prepaid. Contractul inceteaza la termenul stabilit, daca partile contractante nu isi incalca obligatiile. Abia la incalcare exista dreptul de reziliere unilaterala cu incetarea imediata.
2. Care sunt clauzele abuzive din contract?
Anexa precizeaza clar care sunt considerate clauze abuzive. Insa cititi cu atentie art.6 din 193/2000.
Cele 2 clauze numite de d-voastra nu sunt abuzive. Schimbarea tarifara dupa 12 luni sau contract pe 2 ani nu sunt perioade considerate abuzive.
Alexrose, Vo… si Or… sunt 2 concerne internationale ce activeaza in toata Europa. Si cunosc, si sunt obligate sa respecte legislatia din Europa, asa cum prevad directivele europene. Iar legile Romaniei in acest domeniu sunt emise in conformitate cu directivele europene. Angajati acestor firme (poate) nu cunosc legile, fiti sigur insa ca avocatii lor stiu ce fac cind intocmesc aceste contracte.
Nu v-as recomanda sa reziliati contractul si sa nu mai platiti restul abonamentului. Dar pe banii d-voastra puteti face ce doriti.
Indiferent ce v-a spus avocatul, eventual mai intrebati si altii, incercati intii sa stati strimb si sa cugetati drept. Cititi singur legile respective, si raspundeti-va la cele 2 intrebari, sincer, nu ce v-ati dori. Si vedeti ce scrie in contract si comparati cu legea.
Contract telefonie mobila
axw
Buna ziua,
Din motive personale as vrea sa renunt la un abonament Orange dar stiu ca se cere taxa de reziliere adica sa platesc abonamentul pe lunile ramase ... (vezi toată discuția)