D-na administrator al asociatiei din care fac parte, are obiceiul de a rotunji suma finala de plata. De exemplu, daca la caldura am 23,46 lei, dumneaei calculeaza 23,50. La toti cei care suma nu se divide cu 5, rotunjeste. Dansa spune ca este legal. Are dreptate sau nu? Sau daca ni se opreste un fond de reparatii lunar de 5 lei si pe parcursul lunii apar mici lucrari (cum ar fi repararea unei balamale) - ni se opeste separat banii pe acea lucrare, fara a apela la suma din fondul de reparatii. Spune ca acel fond e pt lucrarile de anul viitor...Este corect? Multumesc
D-na administratr trebuie sa faca calculele cu 2 zecimale si sa le afiseze asa cum sunt, nu rotunjite. Ca ....rotunjeala cu rotunjeala...face de-o mica ciupeala!
In privinta reparatiilor cam are dreptate, probabil fondul de reparatii nici nu este prea mare si atunci micile reparatii se pot imparti si pe listele lunare de cote.
Cum a zis si colega, factura ca o primeste trebuie impartita in functie de nr.pers/cota-parte/pausal (depinde de repartizare cum e cazul) si se afiseaza asa cum ii da, chiar daca nu e o suma intreaga. In actele contabile nu se rotunjesc sume, chiar daca acestea sunt o pacoste in evidenta contabila.
La prima vedere, pot sa zic, ca aceste rotunjiri daca nu se regasesc mai departe in evidentele asociatiei...reprezinta neglijenta sau chiar furt (daca aduni de la fiecare ap.lunar aceste rotunjiri care pretindeti ca le face, se o aduna o suma X)
Cel mai sigur, daca nu va pricepeti la o verificare a actelor...si sunt mai multi proprietari sare va sustin...cereti o verificare la primarie, cei care au tot dreptul sa verifice asociatiile de proprietari.
Rotunjiri se pot face, cel putin in doua moduri, cu conditia ca sa se tina evidenta acestora.
Se poate rotunji asa cum face administratorul dv, direct pe lista de plata si odata pe an cu ajutorul cenzorului sa se constate ca s-a incasat in plus fata de cheltuielile facute de asociatie suma de 57, 28 lei, de exemplu. Aceasta sume se poate adauga la alte venituri ale asociatie (venituri din chirii, sponsorizari, publicitate...) si se repartizeaza tuturor in fondul de reparatii.
Alta metoda este ca pe listele de plata sa apara sumele foarte exact asa cum rezulta din repartizarea cheltuielilor cu 2 zecimale, dar pe chitanta sa se incaseze o suma rotunjita. In fisa individuala figureaza ca suma datorata pentru luna noiembrie 57,32 lei. Pe chitanta se incaseasa 58 sau 60 lei, suma ce se consemneaza in fisa. Prin scaderea celor 60 lei din 57,32 apare o suma incasat in plus (in avans) de 2,68 lei. Aceasta suma apare pe lista din luna urmatoare ca plata in avans. Luna urmatoare daca ar fi de plata concret 72,28 lei din aceasta se scad cei 2,68 lei si rezulta rest de plata 69,60 lei. Aceasta metoda este mai comoda decat prima si se face verificarea, reglarea lunar.
Daca in adunarea generala s-a stabilit realizarea unei lucrari mai costisitoare pentru care s-a cazut de acord ca trebuie sa se adune bani (cate 5 lei lunar, in cazul dv), este firesc sa nu ne atingem de acesti bani, sa-i adunam pentru a realiza acea lucrare.
Daca apare necesitatea unor mici reparatii acestea pot fi trecute pe lista in luna respectiva la un loc cu cheltuielile gospodaresti sau chiar separat pe o rubrica "reparatii", fara a afecta fondul de reparatii constituit asa cum a hotarat adunarea generala.
Din punct de vedere contabil, se pot face rotunjiri ale sumelor cu obligatia insa de a exista o "regularizare" care poate fi facuta fie lunar, fie la sfarsitul anului financiar-contabil al asociatiei.
Rotunjirea sumelor nu permite ciupeala. Cred ca si pentru locatari este mai usor sa achite o suma rotunjita (neglijarea sumelor sub 0.05 lei si rotunjirea la 0,10 lei pentru sumele ce depasesc 0,05 lei). Nu cred ca ati vazut administratori care sa dea restul de 0,01 lei sau 0,04 lei.
Prin rotunjirea sumelor din lista de plata, sumele rezultate in plus sau minus se contabilizeaza/inregistreaza intr-un fond de rotunjiri al asociatiei si nu in buzunarul cuiva.
Reparatiile de mica valoare probabil ca le considera cheltuieli gospodaresti/administrative si de aceea nu le retine din fondul de reparatii, avandu-se in vedere poate o reparatie mare, cu un cost ridicat care sa fie suportata din fondul de reparatii. In adunarea generala ati putea stabili un nivel valoric de la care reparatia sa se suporte din fd. reparatii.
Fond reparatii
Popescupop
Buna ziua,
Asociatia de locatari a strans fond de reparatii pentru o lucrare la subsol pe rubrica separata in lista de plata (suma stabilita dinnainte).Timp ... (vezi toată discuția)
Montare apometre
annesis
Buna ziua,
La noi in bloc nu sunt montate apometre si consumul este pe nr de persoane, ceea ce ma dezavantajeaza.
Cum pot face ca sa montez apometre si sa ... (vezi toată discuția)