Buna ziua,
As avea nevoie de sfaturile dumneavoastra in urmatoarea problema: acum aproximativ 1 an compania noastra a incheiat un contract de inchiriere pentru un spatiu de birouri pe o perioada de 1 an. La momentul negocierii contractului, deoarece urma sa facem cateva investitii in imbunatatirea spatiului, am agreat cu proprietarul o clauza prin care contractul poate fi prelungit in aceleasi conditii fiind necesara doar o notificare scrisa, fara a fi necesare alte demersuri.
Clauza este: "Prezentul contract poate fi prelungit, in aceleasi conditii agreate in prezentul contract, in baza unei notificari scrise, trimise de catre LOCATAR catre LOCATOR, cu 3 (trei) luni inainte de date incetarii prezentului contract mentionata la art 3 pct a, fara a fi necesare alte demersuri".
Inainte de termenul prevazut am anuntat verbal proprietarul despre dorinta noastra de prelungire si am si trimis acestuia un fax prin care il anuntam ca ne dorim prelungirea contractului cu 1 an. La o vreme dupa aceasta notificare, am avut o intalnire cu proprietarul in care acesta ne-a intrebat daca nu ne dorim prelungirea pe doi ani a contractului, si de asemenea a insistat pe numeroasele oferte pe care le-a avut de inchiriere la un pret mai mare decat pretul agreat prin contract. La aceasta intalnire proprietarul avea o copie a fax-ului transmis de noi. In urma acestei intalniri, am trimis o noua notificare pe fax in care cerem prelungirea pe doi ani in aceleasi conditii (acest al doilea fax a fost transmis dupa termenul prevazut cu aprox. 20 de zile).
Greseala noastra a fost ca nu am observat ca notificarea prin fax nu este prevazuta in modalitatile de comunicare agreate in contract si anume: mesage, curier, scrisoare recomandata.
Problema noastra acum este ca proprietarul doreste marirea pretului cu 25% si nu a acceptat oferta noastra de marire a pretului cu aprox 10% (care ni s-a parut rezonabila avand in vedere ca si preturile au crescut), desi la o alta discutie asta a fost una dintre propunerile acestuia. In plus, acum proprietarul nu recunoaste ca ar fi primit primul fax din partea noastra si sustine ca a primit numai al doilea fax si oricum insista pe faptul ca nu am respectat modalitatile de comunicare agreate. In aceste conditii chiar daca am vrea nu am putea elibera spatiul deoarece timpul pana la expirarea contractului este de aprox 1 luna si am avea nevoie de macar 3 luni pentru a ne gasi un alt spatiu si a face si transferul. In plus noi consideram abuziv comportamentul proprietarului.
Dovezile pe care le avem ca acel fax initial a fost trimis:
- raport de la providerul de comunicatii (UPC/Astral) (in care se observa ca a exista un fax catre acel nr de fax la data specificata)
- notificare mail automata primita de la fax-ul nostru (folosim o solutie software de transmitere a fax-urilor)
- raport de faxuri trimise
- martori care au vazut ca proprietarul la una din intalniri avea faxul trimis de noi
In aceste conditii as vrea sa stiu:
1. Are proprietarul vreo modalitate de a ne evacua sau a ne interzice accesul in cladire fara o hotarare judecatoreasca?
2. In cazul in care vom ajunge in instanta ce sanse avem avand in vedere ca nu am folosit metodele de comunicare agreate? Faptul ca nu este recunoscut primul fax transmis se considera abuz de drept?
3. In articolul de mai jos
[ link extern ]
se spune ca fax-ul este o modalitate de comunicare acceptata de codul procedurii civile. Codul procedurii civile are intaietate, in acest caz fax-ul respectiv fiind recunoscut?
4. In cazul in care proprietarul ne blocheaza accesul in cladire abuziv, ce solutii avem?
Putem apela la politie (se considera ca avem un contract in vigoare sau care este statutul contractului)? Putem actiona in instanta proprietarul pentru tulburare de posesie?
5. Care este scenariul cel mai pesimist pentru noi?
6. In cazul in care proprietarul castiga un eventual proces ce ar putea insemna pentru noi? (plata pretului cerut, evacuare in ce termen?, etc.)
7. Ce alte sfaturi aveti in situatia data?
Va multumesc