este posibil ca emitent al unor intrebari pentru anumite genuri de concursuri ca eu sa imi inregistrez ca marca aceste intrebari? Pentru a nu putea fi folosite de altcineva in alte scopuri... care este procedura? unde trebuie sa ma adresez sa devina marca inregistrata?
presupun ca dvs sunteti autorul acelor intrebari pe care le-ati propus a fi folosite intr-un anume concurs.
marca este un semn care poate fi folosit exclusiv de titular in comert pe produse si pe servicii. la inregistrarea ca marca trebuie sa desemnati clasele de produse si servicii pentru care marca se va folosi.
Din moment ce dvs nu actionati in comert ca producator de bunuri/furnizor de servicii, nu cred ca aici putem avea o protectie prin marca, cu atat mai mult cu cat pe de o parte, intrebarile pot fi lipsite de caracterul distinctiv cerut de lege spre a fi inregistrate ca marca, iar pe de alta parte dvs nu veti utiliza marca.
Din datele succinte pe care le-ati precizat estimez mai degraba o protectie prin drept de autor (gen slogan) . Dreptul de autor nu se inregistreaza, el se naste odata cu creatia.
scopul meu nu este acela de a le comercializa in mod expres! Doresc doar ca acele intrebari sa nu poata fi preluate de catre altcineva si sa fie publicate si apoi valorificate, desi sunt creatzia mea... cum pot sa le protejez?
le puneti pe hartie si le inregistrati ca opera literara in repertoriul COPYRO (societatea de gestiune colectiva a drepturilor de autor in domeniul operelor scrise).
Inregistrarea la COPYRO presupune acordarea mandatului acestui organism de gestiune pentru a gestiona drepturile de autor, dar si acordarea de data certa.
Inregistrarea la COPYRO nu inseamna inregistrarea dr de autor. Asa cum precizam, dr de autor nu e susceptibil de inregistrare, el se naste si este protejat prin lege odata cu creatia.
Intr-adevar, daca intrebarile asa cum sunt exprimate sunt protejate, ele totusi pot fi reformulate si raspunsurile nu pot fi protejate, fiind de natura cunoasterii (presupun ca sunt raspunsuri adevarate la niste intrebari precise).
Legea 8/1996 privind dreptul de autor Art. 9. Nu pot beneficia de protectia legala a dreptului de autor urmatoarele:
a) ideile, teoriile, conceptele, descoperirile stiintifice, procedeele, metodele de functionare sau conceptele matematice ca atare si inventiile, continute intr-o opera, oricare ar fi modul de preluare, de scriere, de explicare sau de exprimare;
....
f) simplele fapte si date.
Este clar ca acele intrebari nu pot fi protejate prin marca.Opinia mea este ca nici prin drept de autor , daca intrebarile sunt uzuale, cum ar fi intrebarile folosite in sondaje de opinie, nu comporta un act de creatie, ci o abilitate intelectuala a unui expert dintr-un anumit domeniu. Ar trebui sa cunoasteti ca un anumit monopol asupra unor intrebari folosite de terti pe cale orala nu poate fi controlat de Dumneavoastra, chiar daca asupra lor aveti pretentia creatiei. Ganditi-va de ce doriti monopolul si daca il puteti controla ! Astept si eu cel putin un exemplu de astfel de intrebare chiar daca nu face parte din setul creat de Dumneavoastra.