Am primit de curand decizia unei plangeri pe care am formulat-o pe 9 martie 2011 catre decanul baroului avocatilor Galati, cu toate la acea data ca mi s-a spus ca in termen de maxim 30 zile voi primi raspunsul in sris la domiciliu.
Consider ca nu s-au evaluat corect probele administrate plangerii ce avea ca obiect: rezilierea contractului de asistenta juridica si restituirea partiala sau totala a unui onorariu foarte ridicat :O actre un renumit domn avocat ce face parte din Baroul Galati, pentru care nu am primit consilierea si reprezentanta cuvenita.
Pot sa fac contestatie asupra deciziei d-lui decan, dar nu stiu mai exact ce forma trebuie sa aiba (adica cum se formuleaza) si catre cine trebuie adresata.
obligatia contractuala a avocatului este de diligenta, nu de rezultat, astfel incat actiunea in instanta are sanse reduse de succes.
pe de alta parte, in momentul in care ati semnat contractul de asistenta juridica, ati fost de acord cu onorariul negociat precum si cu clauzele din contract privind restituirea onorariului.
impotriva deciziei decanului baroului se face contestatie la Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, Splaiul Independenţei nr. 5, Sector 5, Cod 050091, Bucureşti.
Malpraxisul avocatial se dovedeste astfel:
- prezentarea contractului de asistenta juridica.
- dovedirea neglijentei in reprezentarea juridica
- dovedirea legăturii de cauzalitate dintre neglijență și prejudiciu
- dovedirea prejudiciului și intinderea acestuia
Avocatul are obligatiile urmatoare de ordin general:
- sa manifeste diligenta maxima fata detaliile importante si termenele litigiului;
- sa informeze in scris clientul cu privire la evolutia cazului, actiunile importante, la modificarile survenite si la deciziile care au impact asupra rezultatului litigiului prin informari complete
- informarea prompta a clientului cu privire la posibilitatea unei tranzactii sau orice alte situatii semnificative in care este necesara o decizie a clientului;
- sa pregateasca litigiul cu constinciozitate, corectitudine si cu diligenta
Acestea sunt elemente generale ale STANDARDULUI PROFESIONAL al avocatilor.
Nu trebuie sa acceptati reprezentarea de proasta calitate.
Aveti deschisa calea reparatorie in instanta daca neglijenta sau indeplinirea defectuoasa a neconforma standardului profesional au dus la:
- pierderea procesului sau respingerea ca inadmisibil
- pierderea ocaziei de a incheia o tranzactie favorabila sau s-a tranzactionat fara autorizatie
- nedepunerea unei actiuni in termenul de prescriptie - pierderea dreptului la actiune prin nedepunerea la termen a actiunii.
Malpraxis-ul avocatial este un caz dificil, dar in cazul in care se constata neindeplinirea indatoririlor profesional, victimele au dreptul la despagubiri.
In plus, pe langa plangerea la Barou si Instanta, va sfatuiesc sa insistati la Protectia consumatorului. Ei vor spune ca avocatura nu cade in sarcina lor.
Eu spun ca DA.
Conform normelor europene, clientii sunt consumatori de servicii juridice iar prestarea de servicii juridice se supune și exigențelor Codului consumatorului, nu doar Legii 51/1995. Serviciile juridice sunt servicii comerciale.
Ei vor spune că avocații sunt exceptați. Nu este așa.
Dar va fi dificil. Oricum, faceți plângeri la toate organele și contestați-le în toate gradele de jurisdicție.
Dacă Baroul de avocați nu își poate face curățenie în propria ogradă, atunci măcar justiția ar trebui să facă acest lucru.