avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 798 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Comerciantul refuza returnarea banilor sau schimbarea ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Comerciantul refuza returnarea banilor sau schimbarea produsului !

Am dat o comanda pentru cumpararea unui stick de memorie de pe un site on-line (mediadot). In foarte scurt timp, un operator m-a contactat si mi-a spus ca pot merge sa ridic produsul dupa ora 17. Am mers la magazinul de desfacere, aflat pe str. Lizeanu,(in Bucuresti) am achitat produsul (cu un card bancar) si am mers acasa. Cand am incercat sa folosesc stickul, am constatat ca acesta nu functioneaza. La ora 18,15 eram inapoi la magazin sa le cer sa gaseasca o solutie(le-am propus schimbarea produsului sau returnarea banilor). Au spus ca niciuna nu este posibila, ca produsul trebuie sa mearga in service( sa mearga in service la o ora dupa ce a fost cumparat?!!) si in urma unei constatari vor vedea ce este de facut, iar banii nu-i pot primi inapoi deoarece am achitat cu un card si nu prin numerar?!!:O Ce pot face in situatia aceasta? Cred ca nu sunt singurul caruia i se rade in nas! Am ajuns bataia de joc a comerciantilor, am ajuns sclavii lor? Dupa ce vand produse defecte, sa stai sa te rogi sa-ti primesti banii inapoi?
Cel mai recent răspuns: ContSters193759 , utilizator 20:06, 27 Mai 2011
Daca ati dat comanda pe site, in cazul cand sunt indeplinite conditiile de mai jos referitoare la incheierea contractului, acesta se poate considera un contract la distanta si ii sunt aplicabile prevederile de mai jos:

ORDONANŢÃ Nr. 130 din 31 august 2000 Republicată
privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă

Art. 4
(1) Consumatorul trebuie să primească, în scris sau pe un alt suport durabil la dispoziţia sa şi la care are acces, în timp util, în perioada executării contractului şi până cel mai târziu în momentul livrării, următoarele:
a) în cazul bunurilor care nu sunt destinate livrărilor către terţi, confirmarea informaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1), dacă acestea nu au fost transmise, în condiţiile prevăzute la alin. (1), înainte de încheierea contractului;
b) condiţiile şi modalităţile de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală, pentru cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă, sub forma clauzei următoare: "Consumatorul are dreptul să notifice în scris comerciantului că renunţă la cumpărare, fără penalităţi şi fără invocarea unui motiv, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea produsului sau, în cazul prestărilor de servicii, de la încheierea contractului", redactată cu caractere îngroşate. În cazul omiterii acestei clauze, produsul sau serviciul este considerat livrat fără cerere de comandă din partea consumatorului, conform prevederilor art. 14;
c) sediul, numărul de telefon/fax, precum şi adresa de e-mail ale comerciantului, la care consumatorul poate să-şi prezinte reclamaţiile;
d) informaţiile privind service-ul postvânzare şi garanţiile oferite;
e) condiţiile de denunţare unilaterală a contractului, atunci când acesta are o durată nedeterminată sau o durată mai mare de un an.
Art. 5
Dacă părţile nu au convenit altfel, momentul încheierii contractului la distanţă îl constituie momentul primirii mesajului de confirmare de către consumator, referitor la comanda sa.
Art. 7
(1) Consumatorul are dreptul de a denunţa unilateral contractul la distanţă, în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevăzut pentru exercitarea acestui drept începe să curgă:
a) pentru produse, de la data primirii lor de către consumator, dacă au fost îndeplinite prevederile art. 4;
b) pentru servicii, din ziua încheierii contractului sau după încheierea contractului, din ziua în care obligaţiile prevăzute la art. 4 au fost îndeplinite, cu condiţia ca întârzierea să nu depăşească 90 de zile.
(2) În cazul în care comerciantul a omis să transmită consumatorului informaţiile prevăzute la art. 4, termenul pentru denunţarea unilaterală a contractului este de 90 de zile şi începe să curgă:
a) pentru produse, de la data primirii lor de către consumator;
b) pentru servicii, de la data încheierii contractului.
Art. 8
În cazul exercitării dreptului de denunţare unilaterală a contractului de către consumator în condiţiile art. 7, comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator fără a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursării sumelor. Rambursarea sumelor se va face în cel mult 30 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.
Art. 15
Următoarele tehnici de comunicaţie la distanţă necesită acordul prealabil al consumatorului:a) sistem automatizat de apel fără intervenţie umană (automat de apel);
b) telecopiator (fax);
c) adresă la poştă electronică (e-mail).


Daca nu sunt indeplinite conditiile de mai sus pentru a fi considerat contract la distanta, atunci sunt aplicabile prevederile Legii 449/2003:
Art. 5
(1) Vânzătorul este obligat să livreze consumatorului produse care sunt în con-formitate cu contractul de vânzare-cumpărare.
(2) Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă:
a) corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
b) corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaşi tip;
d) fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.

si ale OG 21/1992:

Art. 13
(1) Remedierea deficienţelor apărute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund în cadrul termenului de garanţie sau de valabilitate şi care nu sunt imputabile consumatorului se face în termen de maximum 15 zile din momentul când operatorul economic a luat la cunoştinţă de deficienţele respective.
(2) În cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la alin. (1) curge de la data finalizării expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.

I-ati adus la cunostinta in scris operatorului economic despre faptul ca produsul vandut este defect?
Daca da, incercati o solutie amiabila si, daca nu da roade, sesizati in scris OPC.
Am fost personal la sediul magazinului unde am discutat cu persoana care era la "livrari produse"(aceeasi doamna de la care ridicasem cu o ora mai devreme comanda). I-am explicat ca nu este normal sa cumperi un produs nou si acesta sa nu functioneze, si am solicitat verbal inlocuirea produsului sau restituirea banilor.
Intr-un final am reusit sa obtin inlocuirea produsului, dar asta de abia dupa ce le-am transmis ca in cazul in care nu-mi schimba produsul sau nu-mi restituie banii, fac reclamatie catre ANPC. Ma intereseaza cum se poate rezolva legal o astfel de situatie, sa nu mai fiu pus in postura de pagubit, sa ajung sa-mi cersesc drepturile. Din ce mi-ati raspuns dumneavoastra, noi, cumparatorii nu avem prea multe drepturi. Eu platesc produsul, deci se folosesc de banii mei, in schimb eu nu ma pot folosi de ce am cumparat...deci unde e dreptatea? Daca defectiunea ar fi survenit la un interval de timp ceva mai mare, as fi fost de acord cu varianta "service-ului", dar in cazul de fata, produsul era cumparat cu o ora mai devreme, deci mi se parea normal ca acesta sa fie schimbat fara alte discutii
Noi, cumparatorii, avem drepturi suficiente pentru a fi protejati de abuzurile comerciantilor. Faptul ca nu ni le cunostem nu echivaleaza cu inexistenta lor.
In acest sens va invit sa lecturati:
Codul consumului - Legea 296/2004
Combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor - Legea 363/2007
Garantia produselor - Legea 449/2003
Combaterea practicilor abuzive ale comerciantilor - Legea 193/2000
Protectia consumatorului - Ordonanta 12/1992
Protectia la servicii financiare - Ordonanta 85/2004
Protectia in cazul contractelor prin internet - Ordonanta 130/2000

Dupa ce veti lectura toate aceste acte normative, parerea dvs. va fi alta. Bineinteles ca trebuie sa fim inteligenti, informati si cu un pas inaintea comerciantilor.
Succes.
Ultima modificare: Vineri, 27 Mai 2011
ContSters193759, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Contract vanzare-cumparare online lili_0183 lili_0183 buna ziua,astazi 12.05.2012 am incheiat un contract de vanzare cumparare al unui produs de la firma orin.ro,as vrea sa stiu daca pot sa-l anulez..va ... (vezi toată discuția)
Pret gresit pe site dascalas dascalas Salutare. Administrez un magazin online pe care s-a listat un pret eroant. Nu prea am reusit sa dam de cap cum a ajuns pretul ala acolo. Ideea este ca, ... (vezi toată discuția)
Produse livrate cu defecte shimp shimp Buna, Am comandat 5 produse de la un magazin online ( produse electrocasnice). Dupa livrare ( in aceeazi zi ) unul din produse ( plita pe gaz ) prezenta o ... (vezi toată discuția)