Buna! Am primit de la societatea de asigurari o confirmare de plata pentru dauna totala la autoturism <3.5t, 5 locuri. In evaluarea facuta de ei au luat pretul de catalog(12777E), dar nu au adaugat si dotarile (1191E), iar coeficientul de uzura aplicat a fost pentru stare de intretinere satisfacatoare (85%), desi in nota de constatare intocmita de inspectorul constatator este trecuta intretinere medie (coeficient de uzura 75% cf tabelului coeficientilor de uzura de pe site-ul CSA)
Intrebarea este- se ia doar pretul masinii cu dotarile de baza, nu se pun si dotarile suplimentare (geamuri electrice, inchidere centralizata si trapa electrica) si daca am dreptate mai sus cui ar trebui sa ma adresez? (am fost la sediul din Cluj al societatii si au zis ca ei nu au nicio treaba, ca la Bucuresti se calculeaza tot)
Masina are 12 ani
Nu conteaza cat de uzata era masina, trebuie sa mergeti la sediul central din Bucuresti, daca asa v-au spus si sa va cereti dauna totala, daca masina astfel a avut...
Nu se poate sa va faca doar jumatate...
Daca va este incomod sa va deplasati le puteti trimite sesizare on-line ori prin scrisoare cu confirmare AR..
O zi buna,
La o vechime de 12 ani asta este uzura masinii. Chiar daca constatatorul a incadrat masina la uzura medie s-a grabit. In ce priveste echipamentele optionale, daca puteti face dovada ca le-ati avut pe masina si ca s-au deterirat iremediabil, atunci ar trebui sa vi le despagubeasca.
In tabelul coeficientilor de uzura de pe site-ul csa exista si la uzura medie valoarea "peste 10 ani", iar starea de intretinere (buna, medie, satisfacatoare) se ia in functie de defecte vizuale ale masinii (caroserie indoita, urme de rugina, zgarieturi )
De exemplu pentru starea de intretinere satisfacatoare caracteristicele sunt:
"vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti mai mari de 10 dm2, însumat pe întreaga suprafată exterioară: degradări ale vopselei, pierderea totală a luciului, cu exfolieri pe o suprafată totală mai mare de 1 cm2, cu urme pronuntate de rugină aparentă si zgârieturi; tapiteria deteriorată si murdară; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuări pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al directiei; motorul cu urme de ulei pe părtile superioare si laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe lângă garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei".
Deci din cate imi pot da seama starea de intretinere nu se ia (conform normelor) nicidecum in functie de ani, ci coeficientul se stabileste in functie de vechimea masinii, iar dotarile respective ar trebui luate in calcul fiind vorba de dauna totala... deoarece chiar daca ar fi vorba de recuperarea lor ar trebui sa intre in valoarea epavei, nu?
Multumesc!
@MG2010 : Aveti dreptate, privind atat calculul valorii de nou(pret catalog + dotari) cat si privind calculul uzurii, daca va incadrati in cei 180.000km maxim la bord, corespunzatori pt.12 ani vechime, care corespund intretinerii medii.Daca aveti mai mult, atunci uzura creste pana la max 85%(+0,5 procente pt. fiecare 1000km in plus)
Dauna totala nu se cere, se constata de catre asigurator, functie de marimea valorii reparatiilor.
Mai cititi odata normele si vedeti ca incadrarea descrisa, se face strict numai in cazul in care nr. de km. la bord nu este cunoscut:
Art. 58. - (1) Pentru stabilirea valorii vehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorică. Prin uzură valorică se întelege acea parte din valoarea vehiculului ce se pierde prin vechime, întrebuintare sau stare de întretinere.
(2) Uzura valorică se calculează prin aplicarea unui coeficient de uzură asupra valorii de nou a vehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzură se stabileste în functie de gradul de întrebuintare, kilometrii parcursi cu vehiculul, precum si de vechimea în exploatare, exprimată în unităti de timp - ani, diferentiată pe categorii de vehicule, potrivit tabelelor coeficientilor de uzură nr. 1 si 2, cuprinse în anexa nr. 3.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzură al unui vehicul sunt necesare:
a) data introducerii în exploatare de nou a vehiculului respectiv, menionată în documentele de identificare a acestuia: carte de identitate, certificat de înmatriculare etc., sau, în lipsă, anul de fabricatie de pe placa de origine a vehiculului;
b) parcursul în kilometri realizat de vehiculul respectiv de la data introducerii lui în exploatare de nou si până la data producerii evenimentului asigurat.