avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 464 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Timp liber şi ocupaţii cu care ... In memoriam Octavian Paler
Discuție deschisă în Timp liber şi ocupaţii cu care îl putem umple

In memoriam Octavian Paler

“Tăcerea egală cu toate cuvintele”, sau redobândirea Inocenţei

Undeva în urma noastră trebuie să fie o insulă
unde păsările ţipă ca la începutul lumii şi
oamenii învaţă primele cuvinte, unde o femeie
descoperă arta desenând cu degetul pe nisip
conturul umbrei iubitului ei. Undeva în urma noastră
trebuie să existe, înaintea cuvintelor şi înaintea tuturor
rănilor, trebuie să existe un cuvânt cu care am putea
mărturisi totul, sau trebuie să existe o tăcere egală
cu toate cuvintele. Trebuie să existe o apă limpede
de care să nu mă mai tem să mă spăl cu ea pe mâini
şi pe faţă şi pe urmă să mă privesc liniştit,
fără tristeţe şi fără să fiu nevoit să surâd,
uitând ceea ce ne-a făcut vinovaţi faţă de noi înşine
şi faţă de alţii. Dar unde este această insulă,
domnule Gauguin, dacă dumneavoastră în Tahiti
n-aţi aflat decât că ”a spera înseamnă aproape a trăi”?
Unde este această insulă dacă nu în noi înşine?
”Le péché c’est le Grec”, ziceaţi dumneavoastră
înainte de asta. Adică vina noastră este aceea
de a fi construit Parthenonul? De a fi sculptat
şi admirat pe Venus din Milo? Nu, domnule Gauguin,
povestea dumneavoastră mă călăuzeşte de fapt
spre concluzia că după atâtea secole şi atâtea greşeli,
după atâtea speranţe şi atâtea amânări, nu mai trebuie
să căutăm fericirea decât lângă mâinile noastre.
Nu-i putem cere artei să se întoarcă înaintea cuvintelor
şi dacă într-o dimineaţă păsările vor trece pe ţărm
ameţite de soare şi nimeni nu va mai spune despre ele
decât că sunt nişte păsări ameţite de soare
şi dacă într-o zi valurile vor lăsa pe nisip nişte urme
ciudate şi nimeni nu va mai spune altceva despre ele
decât că valurile au lăsat pe nisip nişte urme ciudate,
atunci uitaţi-vă bine la trupul Tehurei,
poate veţi descoperi în flacăra arămie o zeiţă de marmură
recăpătându-şi din cele două braţe pierdute un braţ
pentru a desena, imitându-i pe oameni,
conturul umbrei iubitului ei,
chiar fără să ştie ce-i arta
.


Octavian Paler - Poeme – Venus din Milo

Inocenţa trebuia pierdută, pentru ca cea redobândită să fie adevărată. Dar ea nu se redobândeşte într-un alt mod decât privind ceea ce este, fără a lăsa mintea să se îmbete de propriul ei talent, fără gânduri ori cuvinte. Pentru că mintea nu se poate convinge de frumuseţea unei flori decât dacă îşi sugerează singură acest lucru, iar fiinţa noastră ratează adevărata frumuseţe a unei flori.
Privind floarea fără vreun gând, ori cuvânt, mintea se va simţi stânjenită, căci s-a obişnuit să fie tot timpul băgată în seamă, pentru că ea nu face altceva decât să sporovăiască toată ziua.
Privind floarea, copacul, stelele, un râu, marea, chiar şi pe stradă, privind la cei ce trec, fără să spunem ceva, fără să judecăm, fără să folosim cuvinte, doar să privim, percepţia noastră se va purifica, şi vom atinge o claritate a vederii care ne va permite să privim esenţa tuturor lucrurilor, inclusiv propria noastră esenţă.
Cunoaşterea de sine, sau descoperirea ”insulei din noi înşine” nu poate apărea decât într-o minte clară, nu într-o minte umplută cu cunoaştere, cu judecăţi de valoare, despre bine şi rău, despre frumos şi urât; doar într-o minte lipsită de cuvinte. Ea este întotdeauna prezentă, dar nu se poate reflecta decât într-o minte absolut clară, pe care nu mai există nici un val.
Aceasta este redobândirea inocenţei, care valorează cu mult mai mult decât cea a unui copil în mintea căruia nu s-a scris nimic. Inocenţa este renunţarea de bună voie la minte, atunci când nu este cu adevărat nevoie de ea, căci în acest caz, mintea nu face decât să încurce lucrurile, nu să le descurce.
Să privim viaţa cu ochi de copil, fără să ştim la ce privim. Vom obţine astfel o viziune nouă. La ea se referea şi Octavian Paler în “Venus din Milo”, la “tăcerea egală cu toate cuvintele”.

Flori Ploiesteanu
[ link extern ] /

Ultima modificare: Duminică, 9 Octombrie 2011
Gabriela Monica Ionescu, Consultant fiscal
Cel mai recent răspuns: mediator_comeaga , utilizator 19:08, 20 Aprilie 2013
Focul 2 - Octavian Paler

Nu-i adevărat povestea că oamenii au descoperit focul
lovind două pietre.
Focul a apărut altfel, cînd singurătatea primului om
s-a lovit de prima întrebare,
cînd un om s-a gîndit să prefacă rănile lui în speranţă,
să-şi lumineze mîinile
şi teama de el.
Poate focul n-a fost decît un mijloc de a lupta împotriva cenuşii,
cînd vulturii coboară în noi
şi ne temem.
“Nu se poate cind trăieşti intre lăcuste şi nu faci nimic impotriva lor să nu devii tu insuţi ca ele.” - Octavian Paler

Alergam intre cursuri, seminarii si examene, cand la Litere, cand la Drept, cand la Filosofie, fara sa ma gandesc insa ce doream sa devin. Profesor? Nu sunt sigur ca as fi fost un bun pedagog. Avocat? Aveam oarecare inclinatii spre despicarea firului in patru, dar nu ma vedeam umbland dupa clientela. Magistrat? Mi-ar fi fost greu sa pronunt o condamnare. Filosof? Nu cred ca aveam vocatie de filosof. N-am reusit niciodata sa fiu atat de impersonal, incat sa pot nazui la arhitectura unui sistem.

"Ma doare tot ce iubesc acum, pentru ca presimt in orice frumusete sfarsitul, dar poate ca asa arata adevarata iubire. Bucura-te de acest dar vremelnic, striga o voce in mine. Caci nu exista decat daruri vremelnice." - Octavian Paler
Noptile - Octavian Paler

Noptile cand imi amintesc iarasi de noi,
totdeauna pe intuneric si amenintati intotdeauna,
imbratisati sub ghilotina mereu,
totdeauna obsedati de timp si de noapte,
haituiti de umbre in care ne recunoastem pe noi,
totdeauna ca in prima noapte a lumii
si totdeauna vorbind despre sfarsitul iubirii,
totdeauna amintindu-ne de mari si de soare
si totdeauna pe acest nisip negru al noptii
fara sa stim daca maine vom mai fii impreuna,
totdeauna asteptand cutitul ghilotinei sa cada,
totdeauna despartirile,
totdeauna dragostea amenintata de altii
si de noi insine,
totdeauna sub acest soare negru
care ne lumineaza, cand se ating, mainile,
totdeauna infricosati ca mainile noastre
vor ajunge la capatul dragostei noastre
si totdeauna visand sa ne iubim fara sa stim
daca suntem primii oameni pe lume sau ultimii,
daca lumea incepe cu noi sau sfarseste.
totdeauna dragostea in umbra ca inteleptii lui Rembrandt,
ea care n-are nevoie de intelepciune ci de speranta
si totusi daca va muri vreodata dragostea noastra,
va muri nu din pricina noptii,
ci din pricina ca noi insine am amenintat-o prea mult.
trebuie sa dau putina ordine
dezordinei din viata mea.

Macar în felul acesta sa contribui la
armonia universala.
Daca fiecare ar face ceva pentru sine,
micsorînd absurdul si zapaceala din destinul propriu,
s-ar micsora probabil si
absurdul si zapaceala din univers.

Octavian Paler
Minunata aventură a lecturilor
Octavian PALER


Fişie­re­le ma­ri­lor bi­bli­o­te­ci bu­cu­reşte­ne m-au zăpăcit la înce­put. Cînd am păşit pri­ma oară pra­gul Bi­bli­o­te­cii Aca­de­miei şi pe cel al Bi­bli­o­te­cii Cen­tra­le Uni­ver­si­ta­re, am semănat, pro­ba­bil, cu adevărat bar­ba­ri­lor ni­me­riţi între mo­nu­men­te­le Ro­mei. M-am ui­tat la du­la­pu­ri­le pli­ne de fişe cu un res­pect su­per­stiţios, am um­blat în vîrful pi­cio­a­re­lor, de teamă să nu fac zgo­mot cu bo­can­cii mei, mi-a fost ruşine să întreb cum se caută un tit­lu, cum se com­ple­tează o fişă, şi am tras cu ochiul să văd cum fac alţii, imitîndu-i. Iar cînd mi-am luat, în sfîrşit, in­ima în dinţi şi am îndrăznit să cer o car­te, nu m-am ha­zar­dat. Am luat un ro­man de ca­re au­zi­sem. Nu­mai dintr-o ero­a­re mi-am es­ca­la­dat într-o zi pre­tenţii­le. Am so­li­ci­tat, crezînd că e o car­te de po­veşti is­to­ri­ce, Eroii de Car­ly­le. După ce mi s-a adus car­tea şi am des­chis-o, am fost de­zamăgit. Nu era ceea ce îmi închi­pui­sem eu, dar m-am je­nat s-o res­ti­tui ime­diat. Am ci­tit două ca­pi­to­le fără să pri­cep prea bi­ne legătu­ra din­tre strigăte­le sălba­ti­ci­lor, cînd mo­a­re lu­mi­na în tim­pul eclip­se­lor, şi cre­pus­cu­lul ze­i­lor. ªi aş fi ui­tat, pro­ba­bil, de stîngăcia mea dacă, a doua zi, pro­fe­so­rul de română n-ar fi avut ins­pi­raţia să se in­te­re­se­ze de lec­tu­ri­le no­as­tre par­ti­cu­la­re. Cînd m-am ri­di­cat în pi­cio­a­re, m-am fîstîcit şi am zis fără să mă gîndesc prea mult că toc­mai ci­team Eroii de Car­ly­le. Pro­fe­so­rul a cre­zut că nu au­zi­se bi­ne, mai ales că pro­nunţasem prost nu­me­le au­to­ru­lui, şi a in­sis­tat: “Cum?” Am re­pe­tat răspun­sul şi, după mo­dul cum s-a ui­tat atun­ci pro­fe­so­rul la mi­ne, am înţeles că res­pec­ti­va car­te nu era de na­sul meu. Drept ca­re m-am hotărît s-o ci­tesc pînă la capăt. Cres­cu­sem în ochii mei, îmi plăcea acea ipos­tază, de elev ca­re avea lec­tu­ri ne­o­bişnui­te, şi am su­por­tat cu sto­i­cism pa­gi­ni­le mai obs­cu­re. Ba, am luat şi al­te cărţi, des­pre ze­ii scan­di­na­vi, des­pre Dan­te, Lu­ther sau Rous­seau, ca să mă lămu­resc mai bi­ne în ce constă ero­is­mul lor.

Trep­tat, m-am ataşat de ce­le două ma­ri bi­bli­o­te­ci. Mă încînta aco­lo to­tul: fişie­re­le, în ca­re pu­teai răsco­li ce­a­su­ri între­gi, fără să te plic­ti­seşti, săli­le de lec­tură cu si­lue­te aple­ca­te pes­te vo­lu­me­le des­chi­se, fap­tul că toată lu­mea, ve­nind sau plecînd, vor­bea în şoaptă, ca într-o bi­se­rică, şi chiar ri­tua­lul ale­ge­rii unei cărţi, al com­pletării fişei şi al aşteptării. Trăiam sen­zaţia plăcută că hotăram sin­gur ce­va şi că eram luat în se­ri­os. Mi se lua co­man­da şi mi se adu­cea vo­lu­mul ce­rut, fără ca ni­me­ni să se sin­chi­sească aco­lo că-mi fluie­ra vîntul prin bu­zu­na­re şi că eram doar un băieţan­dru. Acest sen­ti­ment re­con­for­tant mă făcu­se să mă ataşez cu re­cu­noştinţă de at­mos­fe­ra bi­bli­o­te­ci­lor, chiar dacă pre­fe­ra­sem, o vre­me, stra­da. ªi, pînă la urmă, am des­co­pe­rit bu­cu­ria lec­tu­rii.

Am por­nit-o cu li­te­ra­tură an­tre­nantă, gen Du­mas; rînd pe rînd, m-am plim­bat apoi prin lu­mea lui Cro­nin, fo­ar­te la modă pe atun­ci, am ci­tit mult Sa­do­vea­nu, de ase­me­nea Re­bre­a­nu, is­to­rii ro­manţate ale im­pe­riu­lui ro­man şi ale re­vo­luţiei fran­ce­ze.

Aşa am ui­tat de ci­ne­ma­to­gra­fe şi de tea­tre, păstrîndu-mi şi pal­to­nul. Mă de­ran­ja nu­mai fap­tul că, exact cînd lec­tu­ra mă cap­ti­va mai mult, ve­nea ora de închi­de­re. Tre­buia să mă ri­dic, să pre­dau car- ­tea şi să plec. De aceea, cînd am aflat, întîmplător, că există bi­bli­o­te­ci ca­re împru­mu­tau cărţi, m-am dus să le caut.

ªi le-am găsit. Una era chiar în apro­pie­re, pe Ba­tiştei. Am împru­mu­tat, ti­mid, o car­te, la înce­put. Apoi, căpătînd cu­raj, am spo­rit numărul. Îmi du­ceam pro­vi­zia în ca­me­ra mea din stra­da Va­si­le Lascăr, mă re­pe­zeam asu­pra ei şi, pes­te cîte­va zi­le, res­ti­tuiam vo­lu­me­le ci­ti­te pen­tru a lua al­te­le.

Atun­ci a înce­put o aven­tură, pe cît de bi­zară, pe atît de mi­nu­nată, ca­re m-a făcut să-mi pe­trec cei mai fru­moşi ani ai ado­les­cenţei între pa­tru pe­reţi, dar cu dărui­re! Abia aştep­tam să su­ne sfîrşitul ul­ti­mei ore la li­ceu, că-mi strîngeam lu­cru­ri­le şi ieşeam pe uşă grăbit. În cin­ci mi­nu­te eram acasă. Mîncam ce mi se dădea, la bucătărie, după ca­re mă azvîrleam asu­pra cărţii ce mă aştep­ta, des­chisă, pe ma­sa lungă de tîmplărie din ca­me­ra mea. ªi ci­team pînă spre mie­zul nopţii, împingînd me­reu mai de­par­te mo­men­tul în ca­re mă apu­cam să-mi pregătesc, în sfîrşit, lecţii­le. Cum re­gia ca­sei ce fu­se­se dată în fo­lo­sinţă “dom­nu­lui di­rec­tor” in­tra în con­tul li­ceu­lui, ni­me­ni nu ţinea so­co­te­a­la lu­mi­nii pe ca­re o con­su­mam no­ap­tea sau a lem­ne­lor pe ca­re le înde­sam în so­ba de te­ra­cotă îndată ce se răcea vre­mea.

Nu aveam ceea ce se che­amă conşti­inţa unui sis­tem de va­lo­ri şi, în lip­sa unui îndrumător, gus­tul meu se dez­vol­ta ana­rhic, în toa­te sen­su­ri­le, ca bălării­le neîngrădi­te de ni­mic. Tre­ceam de la ro­ma­ne co­mer­cia­le la fi­lo­so­fie, de la ma­cu­la­tură la ca­po­do­pe­re, fără să am răbda­re să-mi înţeleg ni­ci de­cepţii­le, ni­ci desfătări­le. Ce­va mai pu­ter­nic decît mi­ne mă mîna cînd într-o di­recţie, cînd în al­ta, de parcă mă te­meam să nu mi se ia drep­tul de a-mi fi fo­a­me, înain­te de a mă sătu­ra, după ce, în sfîrşit, îmi des­co­pe­ri­sem fo­a­mea. Ci­team, la întîmpla­re, ce-mi cădea în mînă, într-o per­fectă de­zor­di­ne. Nu urmăre­am să-mi for­mez o cul­tură te­me­i­nică, să mă educ, să mă ins­truiesc. Era o bu­cu­rie na­tu­rală, ne­vi­ciată de ni­ci un scop. ªi nu aveam ni­ci o me­todă. Sau, po­a­te, sin­gu­ra mea me­todă era aceea de a ci­ti fără ni­ci o me­todă. Nu­mai ha­zar­dul îmi pu­nea în mînă cărţi im­por­tan­te, iar pe une­le le par­***­geam prea de­vre­me pen­tru a le înţele­ge cum tre­buie. Lip­sa de cri­te­rii îmi îngăduia să trec fără pro­ble­me de la tra­ge­dii­le lui So­fo­cle (pe ca­re le lu­a­sem in­ci­tat de po­ves­tea cu pro­ce­sul dra­ma­tur­gu­lui) la Da­mian Stănoiu, de la Pa­tul lui Pro­cust la Bu­cu­reşti, oraşul prăbuşiri­lor de Des­si­la sau Doam­na din Ma­lac­ca (ier­tat să fiu de ad­mi­ra­to­rii lui Fran­cis de Crois­set), de la Is­to­ria ome­ni­rii (po­pu­la­ri­zată de Van Loon pen­tru cei grăbiţi să afle dintr-un sin­gur volum ce s-a întîmplat pînă la ei) sau Aman­tul doam­nei Chat­ter­ley la aven­tu­ri­le lui Ca­gli­os­tro, de la Dos­toiev­ski la viaţa ro­man­tică a Cle­o­pa­trei, de la Cre­an­ga de Aur la A. de Herz; un adevărat tal­meş-bal­meş.

Cu ochii cîrpiţi de ne­somn, reuşeam să-mi înde­pli­nesc cît de cît obli­gaţii­le şco­la­re, ca să nu-mi pierd bur­sa, ca­re însem­na pen­tru mi­ne uni­ca şansă de a ur­ma li­ceul pînă la capăt, dar cu ce chin! Lecţii­le de­ve­ni­seră o cor­vo­adă. O ma­re grijă în plus şi o preţio­asă li­ber­ta­te în mi­nus. Ieşeam din te­ri­to­riul fas­ci­nant al lec­tu­rii li­be­re, pen­tru a in­tra într-o constrînge­re ca­re, pe la unu, două no­ap­tea, era fi­resc să-mi fie din ce în ce mai ne­su­fe­rită. ªi ceea ce era, po­a­te, in­evi­ta­bil s-a pe­tre­cut, mai ales că Eroii lui Car­ly­le mă con­ta­mi­na­seră, cum­va, de uto­pia unui in­di­vi­dua­lism ra­di­cal. Într-o no­ap­te, fără să chib­zuiesc prea mult, într-un elan ires­pon­sa­bil, am luat o de­ci­zie pri­mej­dio­asă. Am no­tat pe o fo­aie de hîrtie toa­te ma­te­rii­le şco­la­re, după ca­re, fără să-mi tre­mu­re mîna, am tăiat cu o li­nie gro­asă jumăta­te din listă, hotărîndu-mă ca la ma­te­rii­le sa­cri­fi­ca­te să las to­tul pe sea­ma re­creaţii­lor, să nu mai învăţ ni­mic acasă, ca să-mi pot pre­lun­gi în fe­lul aces­ta tim­pul pen­tru lec­tură. Cal­cu­le­le me­le erau sim­ple. Ris­cam să-mi co­bor, even­tual, me­dia ge­ne­rală cu cîte­va ze­ci­mi, dar ce im­por­tanţă avea? Nu mă ro­deau am­biţii de pre­miant, ni­ci nu aveam des­tulă ju­de­cată ca să-mi dau sea­ma că go­lu­ri­le de ins­trucţie de la ace­astă vîrstă pot de­ve­ni de­fi­ni­ti­ve. Mă ba­zam pe me­mo­ria mea şi pe ca­pa­ci­ta­tea de a-mi însuşi ra­pid un text pen­tru a fa­ce faţă ono­ra­bil în clasă. Con­se­cinţele mai îndepărta­te nu mă pre­o­cu­pau. Nu mă de­ran­ja prea ta­re ni­ci mi­ra­rea iro­nică a co­le­gi­lor mei, ca­re, văzîndu-mă me­reu cu un ma­nual în faţă în re­creaţii, şi-au ima­gi­nat că tre­cu­sem în rîndul “to­ci­la­ri­lor”. N-aveam chef să le împărtăşesc se­cre­tul meu. ªtiau fo­ar­te puţine lu­cru­ri des­pre mi­ne, deşi eram co­le­gi de pa­tru ani. Ce-ar fi cre­zut dacă m-aş fi apu­cat să le po­ves­tesc to­tul? Po­a­te că abia atun­ci ar fi in­trat la idei. Încît am pre­fe­rat să-i las să-şi închi­puie ce vro­iau, păstrînd pen­tru mi­ne sa­tis­facţia că pes­te cîte­va ore aveam să fiu re­com­pen­sat. Odată scăpat din chin­gi­le şco­lii, mă pu­team re­pe­zi în chi­lia mea, ca­re de­ve­ni­se, fără şti­rea nimănui, pa­ra­di­sul meu, un­de nu mai exis­tau ni­ci război­ul, ni­ci li­ceul şi chiar ni­ci Li­sa.

Au fost nişte ani la ca­re nu mă pot gîndi decît cu un ames­tec de ui­mi­re şi re­cu­noştinţă, deşi, în afară de două epi­soa­de, unul le­gat de o va­canţă de Crăci­un, al­tul de pri­mul im­puls ero­tic, nu m-am bu­cu­rat de drep­tu­ri­le ado­les­cenţei. Ni­cio­dată n-am mai fost ca­pa­bil de o ase­me­nea bu­cu­rie a lec­tu­rii. Ames­te­cam cărţi ca­pi­ta­le cu al­te­le doar la modă sau ale­se întîmplător. După Me­nue­tul, am ci­tit toa­te ro­ma­ne­le lui G. M. Vlădes­cu. După Me­de­le­ni, nu mi-a scăpat ni­mic din pro­za cu zarzări a lui Io­nel Te­o­do­re­a­nu. Am luat, pro­ba­bil, din Boc­cac­cio doar par­tea de­o­che­ată, din An­na Ka­re­ni­na voi fi reţinut mai ales adul­te­rul, din Oe­dip înde­o­se­bi in­ces­tul, însă fer­vo­a­rea mea era pură. Nu cu­noşteam, dar ni­ci nu mă pre­o­cu­pa di­fe­renţa din­tre Roşu şi Ne­gru şi ro­ma­ne­le lui Pier­re Lo­ti. Pu­team să trec fără pro­ble­me de la Go­gol la Erich Ma­ria Re­mar­que, fo­ar­te în vogă pe atun­ci. Am su­fe­rit cu Da­vid Cop­per­field şi cu tînărul Wer­ther, dar am plîns şi ci­tind Clu­bul buf­niţelor, pen­tru a tre­ce după aceea la ere­zia lui Akhe­na­ton din Egip­tul Ve­chi. Căci marea şansă a ace­lei aven­tu­ri, ca să ara­te cum a arătat, a fost tu­peul de a so­co­ti ac­ce­si­bil ori­ce, chiar şi stu­dii pre­tenţio­a­se des­pre şap­te înţelepţi ai Gre­ciei an­ti­ce. Alt­min­te­ri, cum pu­team să-l ames­tec pe Mon­tai­gne cu Ba­cal­başa? No­ap­te de no­ap­te, cărţile au ju­cat pen­tru mi­ne un rol de ªehe­re­zadă. În mi­cul meu ghe­tou su­fle­tesc se pe­tre­ceau lu­cru­ri ex­tra­or­di­na­re. Am ci­tit şi nu­me­ro­a­se cărţi pro­as­te, ba chiar am fost en­tu­zias­mat de une­le. M-am po­me­nit în faţa unor cărţi fo­ar­te im­por­tan­te fără să fiu avi­zat asu­pra va­lo­rii lor şi am re­nunţat la somn in­clu­siv pen­tru aven­tu­ri­le sub­ma­ri­nu­lui Dox.

În schimb, din întîmplări­le re­a­le, pe­tre­cu­te în acei ani, nu-mi aduc amin­te apro­a­pe ni­mic. Lo­cul lor e ocu­pat de pe­te al­be în me­mo­ria mea. Ni­ci măcar război­ul n-a lăsat prea mul­te ur­me.

N-am lip­sit din Bu­cu­reşti, între 1941 şi 1944, decît în va­canţele de Crăci­un, de Paşti şi va­ra. Cu toa­te aces­tea, nu-mi amin­tesc de nopţi sfîşia­te de ur­le­te­le si­re­ne­lor sau de oa­me­ni fu­gind, îngro­ziţi, pe stradă. În mod stra­niu, război­ul a însem­nat pen­tru mi­ne o pe­rio­adă fe­ri­cită. De alt­fel, tot ce ştiu des­pre al doi­lea război mon­dial cu­nosc din fil­me şi din cărţi. La vre­mea res­pec­tivă, n-am ci­tit ni­ci un ziar, n-am as­cul­tat ni­ci un co­mu­ni­cat la ra­dio, n-am văzut ni­ci un jur­nal de ac­tua­lităţi. Război­ul era tot atît de de­par­te de gri­ji­le me­le ca război­ul pe­lo­po­ne­siac. Spre ruşinea mea, nu-mi păsa ce se întîmpla cu Eu­ro­pa. Su­fe­ream pen­tru mo­ar­tea An­nei Ka­re­ni­na sau pen­tru me­lo­dra­me de du­zină, nu pen­tru morţii din co­mu­ni­ca­te. Revăd tre­nu­ri­le îngheţate, cu tan­cu­ri şi sol­daţi, îndreptîndu-se spre front, din zi­le­le cînd ple­cam în va­canţă sau ve­neam din Li­sa, dar des­pre ce se pe­tre­cea în Bu­cu­reşti, atun­ci, pot po­ves­ti un sin­gur lu­cru: am fost mar­tor cînd nişte po­liţişti îmbrăcaţi în ci­vil, pos­taţi pe bu­le­vard în drep­tul Cer­cu­lui Mi­li­tar, tăiau cu fo­arfe­ce­le cra­va­te­le prea bălţate ale “ma­la­gam­bişti­lor”, acu­zaţi că nu se îmbrăcau de­cent într-o ţară aflată în război.

Alte discuții în legătură

Citate si poezii de dragoste ContSters74561 ContSters74561 • Poti da fara iubire, dar nu poti iubi fara daruire... • Iubirea nu e doar un zambet, nu e doar o floare, iubirea e un suflet ranit si apoi ... (vezi toată discuția)
Maxime in limba romana. ContSters98251 ContSters98251 Fericirea nu este nimic decat sanatate buna si o memorie proasta. Albert Schweitzer (vezi toată discuția)
Monologul lui dumnezeu MIHAI GRIGORE MIHAI GRIGORE [b]Monologul Lui Dumnezeu [/b]:) \"M-am uitat la tine cand te-ai trezit de dimineata. Asteptam sa-mi spui doua trei cuvinte, multumindu-Mi pentru cele ce ti ... (vezi toată discuția)