Buna ziua!Am un teren proprietate si o casa consruita pe acel teren insa am 2 cf-uri unul pe casa si altul pe taren;imi spuneti va rog frumos daca trebuie trecuta si casa pe acelasi cf al terenului sau in cazul in care vand casa si terenul acest lucru nu afecteaza vanzarea.
Va multumesc foarte mult!
Eu cred ca dvs. aveti doua documentatii cadastrale, respectiv una pt. teren si una pentru casa si nu doua carti funciare, asa cum v-ati exprimat...
In orice caz, nici una si nici alta nu afecteaza in vreun fel anume o eventuala vanzare a imobilului.
De ce spun ca aveti doua documentatii cadastrale? Cu siguranta ati intocmit una la momentul dobandirii terenului, iar a doua ulterior, dupa ce ati construt casa.
Diferenta dintre documentatia cadastrala si cartea funciara? Chiar daca termenul de "carte funciara" e folosit "in popor" pentru documentatia cadastrala, prima reprezinta un document in care e inscris imobilul si dreptul de proprietate asupra acestuia in favoarea unei persoane, document ce este tinut in arhiva Birourilor de Cadastru si Publicitate Imobiliara (prin Ardeal erau tinute in trecut de catre proprietar, dar acum s-a schimbat situatia). La ora actuala, in cea mai mare parte a tarii, aceste carti funciare pe hartie sunt transformate in carti funciare electronice.
Documentatia cadastrala este acel dosar intocmit de o persoana autorizata si reprezinta, de fapt si de drept, desenul imobilului cu toate datele tehnice ale acestuia. Intr-adevar si dvs., ca proprietar, trebuie sa aveti macar un exemplar din aceasta documentatie cadastrala.
Acum, revenind la problema dvs., nu puteti avea doua carti funciare decat daca persoana care este proprietara terenului nu este si proprietara casei... Ceea ce nu cred ca e cazul, pt. ca dvs. spuneti ca aveti in proprietate un teren si casa construita pe acel teren...
Asadar, faptul ca aveti doua documentatii cadastrale, una intocmita inainte de edificarea casei si una dupa nu va afecteaza in nici un fel dreptul de proprietate si este perfect normal sa le aveti pe ambele.
Ordinea a fost urmatoarea:am construit casa pe terenul care apartinea primariei,am scos cf-ul pe care este trecuta casa apoi am cumparat terenul de la primarie si am primit al doilea document pe care este trecut terenul; acel teren cumparat trebuie sa fie evidentiat pe cartea funciara a casei sau ce documentesa duc notarului pentru a afla pretul aproximativ pentru un eventual contract de vanzare-cumparare?
De asemenea, va rog sa-mi spuneti prin ce alta modalitate in afara de contract de vanzare-cumparare pot ceda aceasta proprietate unui membru al familiei.
Va multumesc pentru promptitudine.
Dvs. trebuie sa aveti: act de proprietate (autorizatie de construire) pentru casa, documentatie cadastrala pentru casa, contract de vanzare-cumparare pentru teren si inca o documentatie cadastrala in care sa fie evidentiate si terenul si casa.
Pentru ca notarul sa va stabileasca costurile tranzactiei, este necesar sa-i duceti actele de proprietate si documentatiile cadastrale si, in functie de tipul imobilului si zona unde se afla, exista un pret minim la care poate fi tranzactionat imobilul (este vorba de pretul minim al vanzarii care poate fi trecut in contractul de vanzare-cumparare si care nu poate fi mai mic decat cel prevazut in expertiza; dvs. nu aveti de unde sa-l stiti; il ia notarul din expertiza). Per general, se plateste onorariul sau, impozitul datorat de vanzator pe transferul dreptului de proprietate, costurile pentru operatiunile efectuate la OCPI.
Raman la parerea mea ca un contract de vanzare-cumparare confera cea mai mare siguranta pentru parti in ceee ce priveste transferul dreptului de proprietate. Mai departe, daca doriti, dvs., in calitate de vanzator, puteti sa va rezervati un drept de abitatie in casa pentru intreg restul vietii, un drept de uzufruct asupra intregului imobil, etc.
Daca va gandeati la un contract de donatie, atentie la reductiunea liberalitatilor (daca intentionati sa instrainati bunul unui eventual mostenitor si mai sunt si alti copii). Va poate explica notarul mai multe amanunte, dar eu as opta in continuare pentru un contract de vanzare-cumparare.
Succes!
Am inteles ca am nevoie de actele enumerate de d-voastra:
- act de proprietate (autorizatie de construire) pentru casa
- documentatie cadastrala pentru casa
- contract de vanzare-cumparare pentru teren
- o documentatie cadastrala in care sa fie evidentiate si terenul si casa
M-am uitat pe extrasele de cf pe care le am:pe unul apare casa in 2008 iar celalalt contine : teren intravilan iar pe anexa lui :curti-constructii din 2009;sa inteleg ca al doilea e documentatia cadastrala in care sunt evidentiate si terenul si casa (desi are un nr.de carte funciara?) iar primul cu alt nr de carte funciara e documentatia cadastrala pt casa sau cf-ul?
Cand merg la oficiul de cadastru ce sa cer pt notar: documentatie cadastrala, cf sau ambele?
Va multumesc mult!
Ideea este ca pentru a perfecta contractul de vanzare-cumparare dvs., in calitate de proprietar, nu trebuie sa faceti altceva decat sa va adresati unui birou notarial. Aratati-i notarului toate actele de proprietate, documentatiile cadastrale si extrasele de carte funciara pe care le aveti deja, iar el se va adresa mai departe OCPI-ului in vederea obtinerii extrasului de carte funciara pentru autentificare (este un altfel de extras de carte funciara, care se foloseste la autentificarea actelor notariale).
Spuneti ca pe cele doua extrase apar numere diferite de carti funciare. Cu siguranta cel cu terenul are un numar de carte funciara foarte, foarte mare (ceva de genul 60.000, 50.000 sau ceva asemanator), iar pe cel din 2008, un numar mic, nu? Explicatia ar putea consta in faptul ca in multe regiuni ale tarii, in anul 2009 s-a implementat un program electronic de lucru, iar numerotarea cartilor funciare a inceput de la aceste numere foarte, foarte mari.
Parerea mea este ca nu trebuie sa va faceti nici un fel de grija si nici sa pierdeti timpul pe la OCPI, ci mergeti direct la un notar public.
Succes!