avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 857 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Poate Asociatia sa-mi puna in carca \"pierderi apa\" ?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Poate Asociatia sa-mi puna in carca "pierderi apa" ?

Buna ziua, as avea rugamintea daca poate cineva sa ma lamureasca cu urmatoarea problema: Fiul meu locuieste intr-un bloc cu 4 etaje, toti proprietarii au contoare proprii in apartamente si la scara blocului este contor de bransament ("canal"). Pe tabelul cu cheltuielile pe luna septembrie, la toti proprietarii li s-a trecut consumul de apa indicat de contorul din apartament si in plus, mai este o rubrica "pierderi apa" unde s-a trecut 120 m.c. (f. mult), care s-a repartizat pe fiecare apartament, in functie de suprafata utila. Astfel fiul meu are consumati 3,6 m.c. apa si in plus 10,11 m.c. apa "pierderi" care bineanteles au fost inclusi in plata. Am intrebat administratorul despre aceasta situatie care a spus ca probabil s-a citit gresit contoarele si ca luna urmatoare, cu ocazia citirii contoarelor se va lamuri situatia. Dar parca vad ca asta ramane asa, nu se va lamuri nimic. Intrebarea mea ar fi: Ar fi vre-o baza legala in temeiul careia Asociatia sa ma poate obliga sa platesc mai mult decat am consumat ?, mi se pare aberant ca fiul meu a consumat 3,6 m.c. si da fie obligat sa plateasca inca 10,11 m.c. in plus. In cazul in care ii chem in judecata ce art. din lege as putea sa invoc ? Multumesc mult daca ma poate ajuta cineva si va doresc toate cele bune =D>:luck::hugall:
Cel mai recent răspuns: flory_mr , utilizator 16:15, 27 Octombrie 2018
Multumesc doamna elga50, multumesc drg75, multumesc dl. valitinu, insa am ramas totusi nedumirit. Baiatul meu a consumat 3,6 m.c., iar lui i s-a mai pus in carca 10,11 m.c. pierderi (???) iar dv. imi spuneti ca administratorul a procedat corect sub toate aspectele. Cu tot respectul, dar daca si luna viitoare vine ca ...pierderi un miliard, platim cu totii ca sunt pierderi, nu ???, zic asta prin analogie la ceeace ati spus dv. E corect, legal ? Adica nu mai exista acea chestie ca sa platesti un serviciu ?, domnule ti-am dat (de ex.) 20 m.c. de apa, atata imi platesti. Se trece in tabel pierderi, fara nicio explicatie. Este vinovat fiul meu de acele pierderi ? Care este cauza acelor pierderi ? Cine este vinovat ? Nu are Asociatia... prin reprezentantii sai si in virtutea atributiilor de serviciu sa verifice acest lucru, sau este acolo doar ca sa incaseze banii ?, Poate fiul meu sa cheme AQUASERV sa verifice contorul daca nu e defect ? Cu scuzele de rigoare, nu stiu cum v-ati simti dv. sa stiti ca consumati atatia m.c. de apa si sa vi se scrie ca tr. sa platiti de 10 ori mai multi si sa scoateti ca fraieru banii din buzunar si sa-i dati ca...administratorul a "procedat corect". Va doresc toate cele bune si scuze ca am fost un pic "turat", ca nu mi-e atat pt. aia 50 de lei, cat pentru atitudinea astora de la asociatie. Sincere aprecieri:hugall:
Bun, haideti atunci sa mai desfacem un pic firul in patru:
- fiul dv. a citit contorul in acelasi timp cu furnizorul de apa? Dar vecinii lui? Din momentele de citire diferite se nasc deja niste diferente;

- fiul dv. are apometre cu clasa de precizie C? Nu cred deoarece acestea sunt foarte scumpe si ma indoiesc ca proprietarii si-ar fi montat asemenea apometre. Furnizorul de apa are un asemenea apometru cu grad mare de precizie "C". Apometrele de clasa A sau B lasa sa treaca picaturile de la bateriile din baie sau bucatarii, chiar firicelele de apa de la wc-uri fara sa inregistreze acest consum. De aici apar niste pierderi. Sa nu va mirati, dar ele se aduna in timp in cantitati considerabile! Daca la 10 apartamente curge cate o picatura de apa pe cate o baterie, la nivelul apartamentului nu se inregistreza, dar adunate din tot blocul, contorul de bransament le inregistreaza ca si consum pe bloc.

- daca unii dintre vecinii fiului dv. nu au dat citirea apometrelor i s-a pus un consum estimat care poate fi mai mare sau mai mic decat cel real, luna urmatoare cand va da citirea se va regulariza, dar pana atunci diferenta, in plus sau minus, intra la acele diferente.

- e posibil ca acel contor de bransament sa fie si defect. Aceasta situatie pe care ne-ati descris-o a mai fost si in alte luni? E o situatie permanenta? In cazul acesta chiar orice proprietar poate chema furnizorul sa ia contorul la verificare. In cazul acesta ar fi o pierdere de apa. Se pot defecta si apometrele din casa, dar proprietarii sa nu declare asta, sa mai amane montarea unora noi ca nu au bani si sa-si dea un consum estimat... Hm!

- apometrele au o indicatie de pozitie de montare. Daca trebuie montate in plan vertical si ele au fost montate orizontal, inregistrarea consumului se viciaza un pic, se pierde apa.

- exista posibilitatea ca tevile comune sa aiba fisuri prin care sa se scurga apa. Nimeni nu poate verifica aceasta deoarece ar trebui sa sparga peretii. Se procedeaza asa cand deja tevile curg in toata regula si atunci se cam duce destula apa....pe apa sambetei.

- au fost avarii pe coloanele de apa din subsol?

- la 6 luni de zile macar, chiar si la un an, administratorul sau alta persoana desemnata de comitet a verificat apometrele daca sunt sigilate si daca indexul lor este apropiat de ultima citiire declarata?

Daca se aduna macar unele din aceste cauze se creaza chiar o asemenea diferenta. Spun diferenta pentru ca nu toate acestea provoaca pierderi de apa, unele provoaca numai diferente care pot fi recuperate in lunile urmatoare....cand pot sa apara altele si tot asa. ...

In majoritatea covarsitoare a blocurilor exista aceasta situatie. In blocurile mici, mai usor de administrat si controlat aceste situatii sunt extrem de rare.
In blocurile mari insa.....

Ultima modificare: Miercuri, 26 Octombrie 2011
elga50, moderator
@grandanat,
Poate aveti impresia ca nu stiu ce vorbesc... Dvs. de unde stiti ca sunt pierderi si nu diferente, pentru ca in opinia mea o pierdere este provocata de o defectiune care poate fi minora sau majora, iar cantitatea de apa care s-a dus pe apa Sambetei se repartizeaza proprietarilor pe cota-parte indiviza de proprietate, pe cand diferenta se repartizeaza proprietarilor dupa alte criterii, hotarate in AG sau in regulamentul intern (proportional cu consumul, prop. cu nr. de persoane, etc) ...

In sfarsit, autorul topic-ului este suparat pe maniera de lucru a as. prop. Nu cred ca aceste pierderi/diferente se repeta foarte des, ca altfel, probabil atat proprietarii cat si as. prop. s-ar sesiza cumva si ar lua masuri. Mai degraba banuiesc ca a fost o intamplare nefericita care ar fi trebuit sa fie explicata, chiar pe lista de plata, daca nu pe un material separat, dar tot la avizier.
Cum am mai spus, aici pe forum am tot ”disecat” tot felul de situatii asemanatoare aratate de unii useri. Sigur, cat s-a putut, s-a explicat, insa este greu asa din fata tastaturii sa dai raspunsuri ”avizate”, asa cum cerea cineva la un moment dat... Si iata cu aceasta ocazie, pot sa arat, inca o data rolul ”responsabilului” de scara, acel batranel care chiar nu vrea sa obtina vre-un folos material, ci doar o apreciere din partea vecinilor sai... In aceasta situatie acest om ar fi observat ca apometrul de bransament cu toata clasa sa de precizie, a luat-o razna, sau ca o mufa a cedat si a produs o pierdere de 120 mc, etc. Ori admin-ul ce-a facut, a repartizat cei 120 mc, asa cum i s-a cerut ( @Pilu nu ne-a spus cum) sau asa cum este prevazut in regulamentul intern, fara explicatii, ceea ce nu este normal. Toti proprietarii trebuie sa fie informati despre toate aceste lucruri pentru ca in final ei sunt cei care ”deconteaza” factura la furnizor.
As. prop. trebuie sa se implice la modul cel mai serios posibil pentru ca aceste diferente sa fie cat mai mici - la noi se considera o diferenta acceptabila daca se incadreaza sub 10% din cantitatea facturata. Asa cum arata mai sus si @elga 50, aceste diferente sunt provocate de mai mai multi factori care daca nu sunt stapaniti provoaca mari neplaceri. Ca un ultim aspect pe care vreau sa-l comentez, cum spuneam, daca diferenta este mai mare de 10 %, se trece imediat la verificarea instalatiilor interioare - cele mai ”paguboase” din acest punct de vedere sunt vasele WC-urilor, care daca prezinta pierderi pot incarca factura intr-o luna cu 100-120 mc!
Pilu a scris:
Pe tabelul cu cheltuielile pe luna septembrie, la toti proprietarii li s-a trecut consumul de apa indicat de contorul din apartament si in plus, mai este o rubrica "pierderi apa" unde s-a trecut 120 m.c. (f. mult), care s-a repartizat pe fiecare apartament, in functie de suprafata utila.

Din aceste prime randuri se vede clar ca a fost o pierdere si nu o diferenta de apa. De-altfel, asa cum se preciza mai sus, din cauza clasei de precizie, a citirii la ore sau zile diferite, a picaturilor nemasurate..., nu se poate ca diferenta sa depasaeasca 10% din factura.
Asa cum s-a afisat, a fost o pierdere, o avarie.
Numai ca aceasta trebuia explicata, adusa la cunostinta proprietarilor. Si sigur ca o avarie nu te anunta cand apare, dar atunci cand se produce, ca in cazul de fata, administratorul trebuie sa ia masuri cat poate de repede. Se remediaza avaria, se discuta apoi in comitet si se realizaeza si alte lucari pentru a nu mai avea pierderi. Se poate trasa sarcina administratorului sa viziteze zilnic subsolul sau/si se angajeaza un instalator.
Dar pana la luarea masurilor pentru viitor, acum este aceasta pierdere de apa de 120 m.c.
Aceasta se repartizeaza pe lista de plata conform deciziei comitetului executiv. Daca membrii comitetului au adopatat un regulament de gestiinare a apei, acesta se aplica de administrator. Daca nu au adopatat un asemenea sistem, vor discuta luna de luna fiecare situatie, fiecare pierdere sau diferenta si vor decide atunci.
Asa ca este posibil ca administratorul sa fi intocmit listele de plata conform deciziei comitetului, avand in vedere ca, legal, listele de plata se intocmesc de administrator dar se verifica, semneaza si aproba de catre cenzor, presedinte sau membrii comitetului.

Multumesc tuturor pentru raspunsuri, sincere aprecieri. Totusi, problema mea este ca ma simt fraierit, nu mi-e atat pentru banii aia cat pentru maniera in care ne-au pus la plata. Pe scara respectiva sunt 20 apt. si in lista cu cheltuielile afisata la parterul blocului, alaturi de o coloana verticala in care erau trecuti m.c. de apa consumat de fiecare apt., mai era o coloana "Pierderi" in care in dreptul fiecarui apt. intre 4 si 11 m.c. pierderi, totalizand 120,01 m.c. pierderi, fata de 108 m.c. consumati (conform contoarelor din apartamente), deci, pierderile sunt mai mari decat consumul propriuzis. Pai, asociatia nu trebuia sa se implice sa incerce sa afle care este cauza acestor pierderi sau sa dea vre-o explicatie, pur si simplu scrie acolo "pierderi" si...prostii platesc. M-as fi bucurat sa primesc explicatie juridica, adica, daca am dreptate care ar fi baza legala, si de asemenea si in cazul in care nu am dreptate. Dar nu pot pretinde mai mult de atat ca si asa si-au batut destui capul pentru mine si nu e nimeni obligat sa faca asta, asa ca multumesc inca o data tuturor.

@Adam Grecu
- fiul meu locuieste singur
- consumul apei se face in baza contractlui de furnizare dintre AQUASERV si Asociatie

@elga50
- desi intr-adevar asa ar fi bine, niciodata nu se citeste in aceeasi zi contorul de la bransament cu contoarele din apartamente;
- nu stiu ce clasa de precizie are contorul de la apt. baiatului meu (clasa de precizie A,B sau C) dar cred ca nu poate fi vre-o problema din punctul asta de vedere ca anul acesta (februarie) a fost dat in primire apt., deci contorul este nou;
- da, e posibil sa se fi defectat contorul de la bransament, ne gandeam sa-i cheme cei de la asociatie sa-l verifice dar asociatia ne tot amana, asa ca pana la urma cred ca o sa-i chemam noi; am avut o situatie identica chiar la blocul in care locuiesc eu, s-a constatat ca contorul de bransament este defect si luna urmatoare n-am mai platit nimic deoarece inainte cu o luna am platit in plus;
- nu inteleg unde poate sa fie asa o cantitate asa de mare de pierdere deoarece anul acesta s-au schimbat toate conductele (bloc mansardat), nu se vede nicio scurgere nici in bloc, nici la subsol, nici in canal.
Scuze daca am scris plictisitor de mult, scuze inca o data celor care m-au ajutat si daca mai are cineva vre-o idee, mai ales cum sa scap de plata acelor "pierderi", e binevenita. Sa va dea Domnul numai bine. :D

Alte discuții în legătură

Pierdere apa calda,apa rece apafaian apafaian BUNA ZIUA LOCUIESC IN TIMISOARA LA BLOC CU 4 ETAJE 20 .PROPORTIE DINTRE CEI CU CENTRALE SI FARA ESTE EGALA.IN FIECARE LUNA AVEM PIERDERE DE 13-15,-16,MC APA ... (vezi toată discuția)
Buna seara, de 5 ani de zile ne confruntăm cu o problema pe ... CostinelStoicea CostinelStoicea Buna seara, De 5 ani de zile ne confruntăm cu o problema pe care am sesizat-o de curând: un consum suplimentar destul de mare pe scara: în jur de 20-25 MC, ... (vezi toată discuția)
Diferenta mare intre citirile apometrelor din apartamente si contorul general de apa rece zamcanuvictoria zamcanuvictoria Ne confruntam cu aceasta problema de mai bine de un an. Am verificat la metrologie contorul general - este in parametri. Am verificat daca exista eventuale ... (vezi toată discuția)