Concret, iata ce prevede HG 1588/2007 cu privire la fondul de rulment:
Art. 24. -
(1) În scopul asigurării fondurilor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari stabileşte cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regulă, fondul de rulment se dimensionează astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei, iar în cazurile asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, prin constatarea şi însuşirea experienţei în domeniu a unor asociaţii de proprietari echivalente ca mărime.
(2) Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afişate pe lista de plată. Pentru încasarea fondului de rulment, casierul asociaţiei de proprietari eliberează chitanţă personalizată separată.
(4) Fondul de rulment încasat se poate restitui în situaţiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, dacă prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosinţei locuinţei nu se stipulează altfel, precum şi în situaţiile în care cheltuielile lunare scad conform deciziei comitetului executiv, la cererea proprietarului.
Am facut cateva sublinieri.
Cuantumul fondului de rulment se stabileste de asociatie, in functie de necesitatile fiecareia in reglementare folosindu-se expresia "de regula", asa ca o asociatie poate foarte bine sa hotarasca un fond de rulment dublu, triplu fata de cotele lunare.
Apoi este greseala faptul ca fondul de rulment s-a incasat sau se incaseaza, asa cum se spune in mesaj, prin stabilirea unei sume de 3 lei/luna atat timp cat legislatia precizeaza ca "fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar", fiind vorba de cota de intretinere lunara si nu 3 lei.
Aflam ca "pentru incasarea fondului de rulment, casierul asociatiei elibereaza chitanta sepatata", lucru firesc cand proprietarul achita fondul dintr-o data sau in 2-3 transe mai consistente, primind 1-2-3 chitante, dar este nefiresc, neeconomic, greu de evidentiat sa eliberezi luna de luna chitante de cate 3 lei, adica peste 120 de chitante in cazul concret prezenta.
Apoi, restituirea, conform reglementarii citate, se poate decide de comitetul executiv la cererea proprietarului, dar si-aceasta decizie se poate lua in comitet in functie de problemele concrete ale fiecarei asociatii.
Sigur ca, in cazul nerezolvarii cererii de catre comitet, proprietarul sau comitetul poate pune aceasta problema in adunarea generala ca va lua o hotarare valabila pentru toti proprietarii, in asa fel ca pe viitor comitetul executiv sa puna in aplicare hotararea adunarii generale.