avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 956 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... restituirea unei parti din fondul de rulment
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

restituirea unei parti din fondul de rulment

Sunt proprietara din 1998 a unui apartament obtinut in urma unei mosteniri. Fondul de rulment pe care, potrivit spuselor administratiei, il detin in acest moment este de 370 Ron. Blocul dateaza din 1969 si am pe undeva chitante din 1994 care arata ca se retinea lunar o suma echivalenta cu 3 RON de azi, suma pe care de cand sunt proprietara am platit-o si eu lunar.
1. Cum pot verifica daca aceasta suma este cea corecta? Ce inscrisuri care sa justifice exactitatea sumei de 370 de ron ar trebui sa cer administratiei?
2. In ultimele 12 luni cea mai mare valoare a intretinerii a fost de 210 Ron la care s-au adaugat 30 Ron ca fond de reparatii si 3 Ron ca fond de rulment. Am depus o cerere prin care solicit restituirea diferentei dintre cea mai mare valoare a sumelor datorate asociatiei intr-o luna si fondul de rulment pe care il detin si am primit raspunsul: nu se aproba. Este legal? Daca nu, cum trebuie sa procedez pentru recuperarea acestei sume?
Mentionez ca inteleg utilitatea fondului de rulment, ca sunt de acord ca la asociatie sa am un fond care sa acopere valoarea celei mai mari intretineri , fond pe care sa-l actualizez cand intretinerea creste.
Ultima modificare: Marți, 15 Noiembrie 2011
Diana-D, utilizator
Cel mai recent răspuns: ynocentta , utilizator 23:05, 16 Noiembrie 2011
1. Cum vechimea fondului de rulment este destul de mare si intre timp au avut loc si acea devalorizare a monedei nationale urmata de denominalizare iar dvs. nu aveti toate chitantele, singurul act la care puteti apela este Registrul fondului de rulment unde sunt inregistrate toate intrarile care au alimentat FR pentru fiecare dintre proprietarii apartamentelor din as. prop. Daca as. prop. recunoaste valoarea de 370 lei, atunci asta e...

2. Marirea sau diminuarea FR se poate face in urmatoarea A.G. a proprietarilor. Practic nu se primesc bani in mana, ci din suma de 370 lei pe care o aveti acum, daca se hotaraste diminuarea valorii FR, cu diferenta se poate achita o parte din valoarea intretinerii si efectuarea operatiunilor de micsorare a FR la valoarea hotarata.
Observati ca nu este numai problema dvs., ci a tuturor proprietarilor din as. prop.
~ Conținut șters la cerere ~
Iata ce se spune in HG 1588/2007 Normele de aplicare a Legii 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari:
Art. 24. - (1) In scopul asigurarii fondurilor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari stabileste cuantumul si cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regula, fondul de rulment se dimensioneaza astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou-infiintate, prin constatarea si insusirea experientei in domeniu a unor asociatii de proprietari echivalente ca marime.
......
(4) Fondul de rulment incasat se poate restitui in situatiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, daca prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosintei locuintei nu se stipuleaza altfel, precum si in situatiile in care cheltuielile lunare scad conform deciziei comitetului executiv, la cererea proprietarului.

Asadar, comitetul executiv v-a refuzat aceasta cerere legal, probabil avand in vedere o situatie mai dificila a asociatiei la nivel global, probabil mai sunt restantieri, facturile trebuie platite la furnizori si avand in vedere sa nu creeze precedentul care in mod sigur ar fi un exemplu si pentru alti proprietari, fondul de rulment s-ar diminua si plata la furnizori ar fi mai dificil de facut, poate chiar punandu-se in pericol furnizarea utilitatilor...
Concret, iata ce prevede HG 1588/2007 cu privire la fondul de rulment:
Art. 24. -
(1) În scopul asigurării fondurilor necesare pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari stabileşte cuantumul şi cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regulă, fondul de rulment se dimensionează astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflaţiei, iar în cazurile asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, prin constatarea şi însuşirea experienţei în domeniu a unor asociaţii de proprietari echivalente ca mărime.
(2) Fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afişate pe lista de plată. Pentru încasarea fondului de rulment, casierul asociaţiei de proprietari eliberează chitanţă personalizată separată.
(4) Fondul de rulment încasat se poate restitui în situaţiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, dacă prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosinţei locuinţei nu se stipulează altfel, precum şi în situaţiile în care cheltuielile lunare scad conform deciziei comitetului executiv, la cererea proprietarului.

Am facut cateva sublinieri.
Cuantumul fondului de rulment se stabileste de asociatie, in functie de necesitatile fiecareia in reglementare folosindu-se expresia "de regula", asa ca o asociatie poate foarte bine sa hotarasca un fond de rulment dublu, triplu fata de cotele lunare.
Apoi este greseala faptul ca fondul de rulment s-a incasat sau se incaseaza, asa cum se spune in mesaj, prin stabilirea unei sume de 3 lei/luna atat timp cat legislatia precizeaza ca "fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar", fiind vorba de cota de intretinere lunara si nu 3 lei.
Aflam ca "pentru incasarea fondului de rulment, casierul asociatiei elibereaza chitanta sepatata", lucru firesc cand proprietarul achita fondul dintr-o data sau in 2-3 transe mai consistente, primind 1-2-3 chitante, dar este nefiresc, neeconomic, greu de evidentiat sa eliberezi luna de luna chitante de cate 3 lei, adica peste 120 de chitante in cazul concret prezenta.
Apoi, restituirea, conform reglementarii citate, se poate decide de comitetul executiv la cererea proprietarului, dar si-aceasta decizie se poate lua in comitet in functie de problemele concrete ale fiecarei asociatii.
Sigur ca, in cazul nerezolvarii cererii de catre comitet, proprietarul sau comitetul poate pune aceasta problema in adunarea generala ca va lua o hotarare valabila pentru toti proprietarii, in asa fel ca pe viitor comitetul executiv sa puna in aplicare hotararea adunarii generale.
@Diana-D
In asociatia din care fac parte registrul de evidenta a fondului de rulment cuprinde o coloana intitulata "semnatura titularului". De cate ori au loc mariri/diminuari ale fondului locatarii semneaza de luare la cunostinta pentru suma depusa ca fond de rulment. La sfarsitul anului la avizier apare un tabel cu fondul de rulment pe fiecare apartament.
La noi fondul de rulment s-a constituit pentru a avea asigurate fondurile necesare pentru platile curente, de regula la nivelul lunii calendaristice cu cheltuielile cele mai mari.
Constituit la o valoare mai mare ar da apa la moara comoditatii comitetului de a actiona restantierii in instanta, din fondul de rulment al celorlalti locatari suportandu-se intretinerea restantierilor.

Alte discuții în legătură

Centrala termica si fondul de rulment corinalu corinalu Buna ziua, Sunt proprietar intr-un ap cu 4 camere din ian 2011. Apartamentul pe care il detin are centrala termica din iunie 2011. Am doua nelamuriri: 1 ... (vezi toată discuția)
Fond rulment mipa mipa 1.Cf legii 230 / 07 fondul de rulment e optional. Administratorul asociatiei de proprietari poate stabili in sedinta de comitet cu acordul acestora plata ... (vezi toată discuția)
Probleme cu restantierii cameliaborangic cameliaborangic Buna ziua, In cadrul asociatiei noestre de proprietari sunt mai mult de jumatate din apartamente cu restante la cotele de intretinere pentru o luna, doua, ... (vezi toată discuția)