Antecontractul de vânzare reprezintă, de fapt, o promisiune de cumpărare, pe de o parte, şi una de vânzare, pe de alta. Trebuie să includă, în mod obligatoriu, un termen până la care se va încheia tranzacţia. Poate prevedea plata unei sume de bani, ca avans, sau nu.
Noua lege recomandă înscrierea antecontractelor în Cartea Funciară, dar nu obligă în acest sens. Pentru asta, un astfel de act trebuie să îndeplinească două condiţii:
să fie încheiat în formă autentică (legalizat de un notar) şi să includă un termen de încheiere a tranzacţiei. Dacă aceste condiţii sunt îndeplinite, oricare dintre cele două părţi poate înscrie documentul în Cartea Funciară.
În cazul în care vânzătorul nu mai vrea să înstrăineze proprietatea, iar antecontractul a fost înscris în Cartea Funciară, avansul plătit de cumpărător se constituie ca o ipotecă legală în favoarea sa (are dreptul de a urmări sau executa silit bunul pentru a-şi recupera suma plătită). Spre deosebire de prevederile vechiului Cod Civil, un antecontract rămâne înscris în Cartea Funciară timp de şase luni (faţă de trei ani) de la expirarea termenului stabilit de cele două părţi (timp în care cumpărătorul sau vânzătorul se pot adresa instanţei pentru nerespectarea clauzelor contractuale de către cealaltă parte); după un interval de şase luni, acest act poate fi radiat.
Pentru inchieerea unui contract de vanzare aveti nevoie de :
- actele de identitate ale părţilor;
- certificatele de căsătorie;
- eventualele convenţii matrimoniale încheiate de părti;
- actele de proprietate;
- documentaţia cadastrală a imobilului (care acum a devenit obligatorie);
- încheierea de intabulare a imobilului;
- certificatul de atestare fiscală;
- adeverinţa de la asociaţia de proprietari, dacă locuinţa face parte dintr-un imobil în care o astfel de asociaţie a fost înfiinţată;
- ultimele facturi de la furnizorii de utilităţi şi chitanţele care atestă achitarea integrală a acestora (dacă clientul cumpărător ştie de existenţa unor datorii şi este dispus să le achite el însuşi după achiziţie, acest lucru trebuie precizat printr-o clauză clară în contract);
- orice acte sunt deţinute de către vânzător din istoricul proprietăţii (acestea nu sunt obligatorii, potrivit legii, dar sunt recomandate);
- certificatul de performanţă energetică al imobilului, cu excepţia cazului în care cele două părţi au convenit să încheie tranzacţia în lipsa acestuia (fapt care trebuie precizat în contract);
- eventuale procuri în baza cărora părţile vor fi reprezentate la semnare de mandatari.
Intervenţie moderator: textul acestui mesaj este util discuţiei, însă nu este indicată şi sursa:
[ link extern ] /