Legea193/2000, privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori, modificata prin L 161/2010
Anexa
Lista cuprinzand clauzele considerate ca fiind abuzive:
[...]
(1) Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:
[...]
i) obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari in cazul neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de comerciant;
j) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile în care:
[...]
- comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;
[...]
si
Legea 296/2004 privind Codul consumului, republicata 2008 si modificata prin aceeasi L 161/2010
Art 84
Dreptul consumatorului la denuntarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrans de nicio clauza contractuala sau intelegere intre parti, in cazurile prevazute de lege, aceasta fiind considerata nula de drept.
Drepturile partilor referitoare la o justa despagubire nu vor fi afectate in cazul denuntarii unilaterale."
[...]
Orice clauza care mentioneaza o despagubire in suma fixa este abuziva cf L 193/2000.
Dar, daca la momentul semnarii contractului ati beneficiat si de o oferta promotionala (de ex., un numar suplimentar de minute fata de oferta standard, sau un terminal (telefon) al carui pret a fost subventionat in parte sau complet de catre comerciant, acesta poate pretinde plata unei despagubiri din partea Dvs, posibilitate pe care o puteti deduce atat de la punctul [ i ] al anexei din L 193 / 2000, cat si din ultima fraza a art. 84 din L 296 / 2004, din care reiese explicit ca oricare dintre parti poate pretinde o "justa despagubire" . O sa va dau un exemplu limita, iar Dvs puteti aprecia in functie de situatia concreta pe care o aveti care ar fi un cuantum "just" al despagubirii catre comerciant, daca e cazul:
(
Va rog sa retineti ca aprecierile si aproximarile de mai jos sunt personale)
Sa presupunem ca in decembrie 2011 ati semnat un contract pe 2 ani, prin care v-ati angajat la plata unui abonament de 8 euro / luna, dar ati beneficiat si de un terminal gratuit, al carui pret standard de 300 de lei a fost suportat integral de comerciantul / furnizor de servicii.
Daca acum, la o luna dupa semnarea contractului, Dvs doriti sa reziliati, in opinia mea comerciantul poate pretinde de la Dvs, integral, contravaloarea standard a terminalului.
Daca ati semnat un contract de acest tip acum 23 de luni, comerciantul nu ar trebui sa va pretinda mai mult decat contravaloarea ultimei luni de abonament.
In ambele cazuri (sau in orice alta situatie asemanatoare), parerea mea este ca acea clauza prin care vi se cer 150 de euro este abuziva (mai exact injusta, pt a conserva si sensul termenului mentionat in art 84 din Codul Consumului). Comerciantul ar fi trebuit sa formuleze o alta clauza, astfel incat sa va poata obliga la o 'justa despagubire', nu sa-si creeze potentialul de a obtine un profit care sa depaseasca valoarea integrala a abonamentului, sau ramasita care ar mai fi fost de achitat pana la stingerea fireasca a contractului.