Lansez in dezbatere pe forum o problema care a starnit controverse, inclusiv la nivel institutional.
Administratorul unei societati comerciale poate fi in acelasi timp si salariat al aceleiasi societati?
In privinta asociatului unic art. 196 indice 1 alin. 3 din legea nr. 31/1990 clarifica aceasta situatie, respectiv permite cumulul calitatii de asociat unic cu cel de salariat.
In privinta administratorului, legea nu mai este atat de expresa. Art. 72 prevede ca obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege. Interpretand ad literam aceasta dispozitie legala, deducem ca temeiul juridic al desfasurarii activitatii administratorului este contractul de mandat reglementat de Codul Civil. In alte opinii se face referire la codul COR 214945 - administrator societati comerciale, ocupatie care necesita studii superioare ... In acest sens este drept ca baza legala este un contract de munca, deci temeiul este Codul muncii.
Avand in vedere ca insasi un ITM s-a exprimat in sensul ca ar exista o incompatibilitate in acest sens, respectiv nu se poate cumula calitatea de administrator cu cea de salariat in cadrul aceleiasi societatii, unde este adevarul?
Las de o parte teoria contractului de mandat, unde partile sunt pe picior de egalitate si relatia de subordonare din contractul de munca. Conform prevederilor in vigoare administratorul raspunde in fata adunarii generale a asociatilor, responsabilitatile lui fiind clar stabilite de legea nr. 31, pe cand salariatul raspunde in fata sefilor ierarhici in temeiul fisei postului si a contractului individual de munca.
Problema se pune daca seful salariatului este insasi administratorul unde mai este relatia de subordonare care deriva de drept din insasi natura relatie de munca reglementata de Codul muncii?
Un ITM s-a pronuntat ca urmare a cererii mele de a-si prezenta punctul de vedere in acest sens, adica admite incompatibilitatea, insa se cunoaste foarte bine ca sunt societati care au ca salariat insasi administratorul, dar nu se face nimic in acest sens, respectiv incadrarea intr-un cadru legal, clar si distinct. Nu se aproba, dar nici nu se sanctioneaza in vreun fel.
Astept cu interes opiniile dvs. cu privire la aceasta tema.
Cel mai recent răspuns:
Cornel Vasile , Consilier juridic
15:08, 7 Februarie 2012