avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 208 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general stoc
Discuție deschisă în Contabilitate în general

stoc

Buna ziua,
Un magazin de haine are in stoc produse de acum 5 pana la10-12 ani, produse care nu au sansa de a mai fi vandute niciodata, parte din ele sun si deteriorate din cauza timpului. Valoarea acestora este de aproximativ 50000 - 70000 ron. Cum pot fi scazute din gestiune? Ce se intampla cu TVA-ul ? Mentionez ca s-au facut reduceri de pret la aceste produse dar nu au fost vandute.
Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Contabilitate sector 4 evoCONTA , Contabil 10:39, 27 Februarie 2012
Scaderea din gestiune a produselor deteriorate se dovedeste a fi o operatiune necesara in nenumarate situatii. Una dintre acestea este si cea in care produsele sunt deteriorate de anumiti factori externi fara sa existe o parte vinovata care sa poata fi trasa la raspundere. Intr-un astfel de caz, vor trebui identificate actele de intocmit pentru scaderea din gestiunea de stocuri. In plus, cum vor fi inscrise in contabilitate aceste operatiuni?

Mai intai, va trebui intocmita inventarierea stocului de marfa/ produse finite, iar din listele de inventariere si din procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa reiasa situatia produselor respective (care sunt, cantitatea, pretul unitar si valoarea de achizitie, motivele pentru este necesara scoaterea lor din gestiune - deteriorare stocuri - , propuneri pentru reglarea situatiei). Aceste documente se prezinta administratorului societatii, care decide asupra modului de valorificare a rezultatelor inventarierii (pct. 42 si pct. 43 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009).

Pentru scoatere din uz a marfurilor se va intocmi formularul Proces-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA). Functiunea si continutul minimal al acestui document se regasesc in anexele 2, respectiv 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Aceste bunuri trebuie distruse (operatiune ce se consemneaza intr-un proces-verbal) si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza. Bunuri expirate/degradate calitativ/distruse. Este interzisa valorificarea".

Pe baza acestor documente se procedeaza la scoaterea din gestiune a bunurilor cu termen de valabilitate expirat ori degradate, dupa caz.

Din punct de vedere al TVA, operatiunea de predare a produselor degradate nu constituie livrare de bunuri, pentru care ar fi necesara colectarea TVA, daca sunt respectate conditiile prevazute la art. 128 alin. 8 lit. b din Codul fiscal si pct. 6 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare (bunurile nu sunt imputabile, degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente - liste de inventariere, proces-verbal, referat aprobat de conducerea societatii etc. - si se face dovada ca bunurile au fost distruse si nu au mai intrat in circuitul economic - proces-verbal de distrugere a bunurilor, contract cu societatea specializata, avizul de insotire a marfii etc.). De asemenea, taxa dedusa initial la achizitia produselor respective nu trebuie ajustata conform art. 145 alin. 3 din Codul fiscal .

In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile conform art. 21 alin. 1 din Codul fiscal. Totusi, in masura in care este vorba si de marfuri degradate datorita unor cauze ce se incadreaza la perisabilitati conform HG 831/2004 , atunci o parte din aceste cheltuieli poate fi deductibila in limitele de perisabilitate si cu respectarea conditiilor prevazute de acest act normativ, in baza art. 21 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.

Pe baza procesului verbal de casare, inregistrarile contabile sunt:
671 " Cheltuieli privind pierderi din calamitati" =345"Produse finite"
671 este nedeductibil partea care nu se incadreaza in limitele de perisabilitate conform HG 831/2004.

In cazul in care nu se respecta prevederile din punct de vedere al TVA privind casarea, potrivit precizarilor mai sus mentionate, se colecteaza TVA prin articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe"=4427 "Tva colectata"

Asadar, in cazul in care produsele deteriorate nu mai pot fi recuperate in niciun fel se respecta procedura mai sus mentionata.


Data aparitiei: 29 August 2011

sursa:contabilul.manager.ro
Ultima modificare: Luni, 27 Februarie 2012
Contabilitate sector 4 evoCONTA, Contabil

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Marfa expirata - cum o scadem din gestiunea magazinului iulya_amc2006 iulya_amc2006 Buna ziua Am achizitionat marfa de la un furnizor, apa minerala. La momentul actual apa este expirata, furnizorul nu o primeste retur dar a zis ca ne ... (vezi toată discuția)
Iesire marfa deteriorata din raportul de gestiune anam79 anam79 Buna ziua , As vrea sa stiu cum se scade marfa deteriorata din raportul de gestiune.Mentionez ca marfa pe care vreau sa o scot din gestiune nu intra in ... (vezi toată discuția)
Contabilitatea microintreprinderilor edittuchi edittuchi Buna ziua O microintreprindere are marfuri expirate Aceste marfuri cand se scot din gestiune se impoziteaza cu 3% Care este baza legala (vezi toată discuția)