Cu ocazia inventarierii gestiunii de marfuri s-au constatat ca exista marfuri expirate, deteriorate care nu mai pot fi vandute.
Conform art. 1 din HG 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, perisabilitatile reprezinta scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
Limitele maxime de perisabilitate care pot fi acordate marfurilor in procesul de comercializare sunt cele prevazute in anexele nr. 1-3 ale acestei normei. Scoaterea din evidenta a marfurilor expirate se poate efectua in urma operatiunii de inventariere.
Din punct de vedere al taxei, potrivit art. 128 alin. (8) din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate.
De asemenea, nu constituie livrare de bunuri perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege.
In acest sens, potrivit pct. 6 alin. (11) la Titlul VI TVA din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
c) se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic.
In situatia in care nu sunt indeplinite aceste conditii scoaterea din gestiune a marfurilor expirate este asimilata unei livrari de bunuri, in sensul TVA.
Inregistrarile contabile in acest caz, sunt urmatoarele:
• inregistrarea scoaterii din gestiune a marfurilor expirate
607“Cheltuieli privind marfurile” = 371“Marfuri”
• inregistrarea TVA nedeductbila pentru marfurile expirate la nivelul TVA –ului dedus:
635 “Cheltuieli cu alte taxe, impozite si varsaminte asimilate” = 4427 “TVA colectata”
In acest caz, suma inregistrata pe cheltuiala in contul 607“Cheltuieli privind marfurile” este nedeductibila la calculul impozitului pe profit intrucat nu se incadreaza in limitele perisabilitatilor admise conform HG 831/2004.
Totodata este nedeductibila si suma integistrata in contul 635 „Cheltuieli cu alte taxe, impozite si varsaminte asimilate”.
Pentru scaderea din gestiune a marfurilor expirate in valoare de 124 lei se face inregistrarea contabila:
378 = 371 -> 20 lei
4428 = 371 -> 24 lei
658 = 371 -> 80 lei
Totodata se rectifica T.V.A. dedusa la aprovizionare (24% x 80 = 19,2 lei):
658 = 4426 -> 19,2 lei
sau
4426 = 401 -> -19,2 lei
658 = 401 -> 19,2 lei
Deci, pentru marfurile expirate nu se inregistreaza nimic pe venituri si, ca urmare, nu aveti de ce sa platiti 3% impozit pe veniturile microintreprinderii.