Care este modalitatea corecta de a scoate din gestiune cu costuri minime marfurile perisabile si cele constatate expirate la inventar, degradate, etc.? Aceasta cheltuiala este deductibila fara a se colecta TVA sau nedeductibila si se colecteaza tva?
Actul normativ care reglementeaza limitele maxime ale perisabilitatilor, este Hotararea Guvernului 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.
Perisabilitatile produse in conditiile prezentate, se aproba de managerul, directorul sau administratorul persoanei juridice, dupa caz, la nivelul cantitatilor efectiv constatate ca pierderi naturale cu ocazia receptionarii marfurilor transportate, a inventarierii sau a predarii gestiunii, pana la limitele prevazute la art. 13 din H.G. 831/2004.
In anexa 1-perisabilitati pt.produse alimentare si nealimentare, pot utiliza 2 coeficienti din 3, de exemplu am un produs alimentar care a suferit modificari in urma transportului si mai apoi in urma depozitarii?
Puteti folosi chiar si 3 daca degradarea a survenit si in timpul desfacerii cu amanuntul.
Inregistrarile contabile in acest caz, sunt urmatoarele:
• inregistrarea scoaterii din gestiune a marfurilor expirate
607“Cheltuieli privind marfurile” = 371“Marfuri”
• inregistrarea TVA nedeductbila pentru marfurile expirate la nivelul TVA –ului dedus:
635 “Cheltuieli cu alte taxe, impozite si varsaminte asimilate” = 4427 “TVA colectata”
Nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
c) se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic.
Webinar: Fiscalitate și digitalizare în 2025. Ce știm și ce urmează?
ACCA, cea mai mare asociație internațională în domeniul financiar-contabil, vă invită să participați la un eveniment gratuit destinat profesioniștilor care doresc să afle cele mai recente noutăți legate de sistemul fiscal din România.
În cadrul webinarului, care va avea loc pe 26 februarie la ora 10:00, Delia Cataramă, Tax Partner Viboal FindEx, va aborda principalele modificări fiscale aplicabile în 2025 companiilor, cu focus pe impactul asupra profitabilității și cash-flow-ului acestora.