Un primar nu prea are multa putere fara acordul/ajutorul consiliului local. Primarul impreuna cu angajatii primariei fac proiecte, bugete, etc care se supun aprobarii consiliului local.
Ca si atributii principale ale primarului, se pot enumera:
functia de ofiter de stare civila si de autoritate tutelara;
atributii privind organizarea si desfasurarea alegerilor, referendumului si a recensamantului;
prezinta consiliului local atat rapoarte anuale privind starea economica, sociala si de mediu a unitatii administrativ-teritoriale, cat si alte rapoarte si informari;
elaboreaza proiectele de strategii privind starea economica, sociala si de mediu a localitatii si le supune aprobarii consiliului local;
functia de ordonator principal de credite;
intocmeste proiectul bugetului local si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului local;
initiaza negocieri pentru contractarea de imprumuturi si emiterea de titluri de valoare in numele unitatii administrativ-teritoriale;
verifica inregistrarea fiscala a contribuabililor la organul fiscal teritorial;
coordoneaza realizarea serviciilor publice de interes local;
ia masuri pentru prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta;
ia masuri pentru asigurarea inventarierii, evidentei statistice, inspectiei si controlului efectuarii serviciilor publice de interes local si a bunurilor din patrimoniul public si privat al unitatii administrativ-teritoriale;
ia decizii privind personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum si privind conducatorii institutiilor si serviciilor publice de interes local;
asigura elaborarea planurilor urbanistice prevazute de lege, le supune aprobarii consiliului local si actioneaza pentru respectarea prevederilor acestora;
emite avizele, acordurile si autorizatiile date in competenta sa prin lege si alte acte normative;
asigura respectarea angajamentelor asumate in procesul de integrare europeana in domeniul protectiei mediului si gospodaririi apelor pentru serviciile furnizate cetatenilor.