Stimat forumist,
Eu sunt ultima persoană care să nege faptul că procesul de restituire a proprietăților din România, coroborat cu vânzarea lucrului altuia - precum Legea 112/95, ca exemplu, dar mai sunt și altele - a reușit să creeze, de fapt, două catregorii distincte de victime: foștii proprietari, pe de o parte, dar și noii proprietari, foști chiriași, pe de altă parte. Aceeași situație poate fi întâlnită și în spețe de fond funciar. Este modul Statului român de a rezolva problemele.
Din păcate pentru dvs, situația descrisă face mai puțin importante discuțiile de genul cine cum are dreptate, în acest gen de ipostaze.
Ceea ce este însă fundamental, reprezintă, însă, principiul potrivit căruia
pacta sunt servanda, respectiv că, în cazul descris, obligațiile internaționale asumate de Statul Român sunt obligatoriu a fi respectate.
O hotărâre CEDO este o hotărâre executorie. CEDO, în cazurile împotriva României, începând cu precedentul de Mare Cameră Brumărescu, a statuat că o violare a proprietății este necesar a fi stopată, o dată constatată violarea, iar cea mai eficientă posibilitate de a stopa această violare o reprezintă restitutio in integrum, respectiv reintegrarea dreptului de proprietate.
Mai mult decât atât, derivând din principiul forței executorii a hotărârilor CEDO, Comitetul de Miniștri, organul executoriv al Consiliului Eurropei, a furnizat mai multe norme pentru statele membre, în care se prevedea obligația implementării legislative a posibilității redeschiderii procedurilor interne, în cazul constatării violării unor drepturi de către CEDO.
O descriere importantă a acestei obligații reiese din Recomandările Comitetului 2E/2000; 13E/2002; 6E/2004; 5E/2005; 4E/2004; 2E/2008,
din care îmi permit să citez:
Totuși, consecințele violării drepturilor suferite de partea lezată nu pot fi remediate întotdeauna, în mod adecvat, prin plata acordată drept satisfactie echitabilă. În funcție ce circumstanțe, executarea hotărârilor poate necesita luarea unor măsuri individuale în favoarea aplicantului, de către Stat, precum redeschiderea procedurilor, distrugerea informațiilor deținute cu încălcarea dreptului la viață privată, ori revocarea ordinelor de deportare în țări cu risc de a supuse tratamentelor inumane.
...
Redeschiderea procedurilor interne este de o importanță fundamentală în executarea hotărârilor CEDO. Într-adevăr, în anumite cazuri, aceasta reprezintă singura formă de "restitutio in integrum" posibilă, fiind singura formă efectivă de redresare a violării Convenției.
Astfel, stimat forumist, nu este doar normal, ci și obligatoriu ca, în cazul în care CEDO a constatat o violare a unui drept, violarea să fie stopată. În anumite cazuri, cea mai eficientă posibilitate de oprire a violării o constituie restitutio in integrum.
Având în vedere forța executorie a hotărârilor CEDO, dacă CEDO a dispus restituirea, în cazul în care bunul mai există, o restituire în natră este obligatorie pentru Statul Român, nu doar o opțiune.
Aceasta este și rațiunea introducerii instituției revizuirii după câștig CEDO, așa cum este prevăzută de vechiul și nol Cod.
Dacă doriți, puteți citi și articolul publicat aici:
www.avocatnet.ro/content/art...
Prin urmare, stimat forumist, este rezonabil și legal ca adversarii dvs să își poată valorifica hotărârea CEDO favorabilă acestora. Evident, dvs puteți formula pretenții împotriva Statului, la rândul dvs.
Cu stimă.