Am un PFA infiintat in 2008 (venit real) pe care l-am folosit aproximativ un an constant, dupa care l-am mai folosit doar sporadic. Am depus tot timpul delclaratiille la administratia financiara, insa pe la casa de asigurari nu am mai fost de ceva timp.
Acum am reinceput activitatea in mod sustenabil pe PFA si am cateva intrebari:
- La ce sa ma astept la casa de asigurari de sanatate? Probabil ca voi fi nevoit sa platesc si din urma, insa ce documente trebuie sa aduc? Imi pot spune ei cat am de plata sau ma vor trimite pe mine pe la alte instituii sa le aduc ce am nevoie?
- PFA-ul a fost deschis in Constanta si apoi mutat in Bucuresti (ultimele declaratii le-am depus in sectorul 3). A avut cineva experienta cu mutarea PFA-ului dintr-un oras in altul si casa de asigurari? Pot verifica platile facute in Constanta sau ma vor trimite pe mine dupa diverse documente?
- Vad ca legea s-a schimbat putin la pensii. Din cate stiu, pensia era optionala pe vremuri. Acum este obligatorie peste un anume prag de venit? Ma puteti ajuta cu un link catre legislatia actuala?
- Cat de des se platesc asigurarile la CASS si CAS? O data pe an ca si impozitul pe venit sau mai des?
- In momentul in care aveti nevoie de adeverinta de asigurat (ex. va cere medicul de familie), cum se procedeaza? Ca si angajat, doar luam una de la firma. Ca PFA trebuie sa o iau de undeva sau mi-o fac singur la un loc cu dovada platilor asigurarilor la zi?
De la Casa de asigurari de sanatate sa nu va asteptati la ceva. Depunerea declaratiilor si plata contributiilor asigurari de sanatate se face la Administratia financiara.
Pentru perioada in care nu ati avut activitate, dar ati fost asigurat, platiti CASS aferent salariului minim pe economie.
Daca nu sunteti pensionar trebuie sa platiti si contributia la sistemul de pensii.