@RobertC
Sa o luam pe probleme:
- nu e obligatorie afisarea copiilor de pe facturi. E obligatoriu de afisat, insa, detalierea diferilor elemente din care este formata suma ceruta pe lista. Cine doreste sa vada facturile le poate cere administratorului sa se uite la ele si sa-si noteze ce doreste din factura, conform art.10 din lege.
- pe buna dreptate, vara se fac lucrarile de amenajare, de intretinere a blocului, deoarece cotele sunt mai mici si cheltuiala cu aceste lucrari nu afecteaza mai mult bugetul familiei decat daca ar fi facute iarna. Schimbarea linoleumului, montarea de senzori de miscare pentru iluminat, schimbarea topoganului de gunoi, imi spune mie ca presedintele dv. este un om gospodar. Probabil blocul s-a dat in folosinta de prin anii '60 si toate amenajarile lui s-or fi prapadit de atata folosinta. E numai o parere. Cunosc asemenea blocuri si in unele din ele chiar e necesar a se face asemenea lucrari.
Cat despre faptul ca un topogan sa fi costat 9000 lei, este ceva de domeniul fantasticului. Nici vorba despre o asemenea suma!
- e bine ca face AG o data pe an, iar aceasta se face in februarie, la incheierea anului financiar. Asa se face peste tot, acolo unde se face. Faptul ca vin numai 15 proprietari, vorbeste de la sine despre interesul oamenilor pentru propriul buzunar. Adica vreau sa spun ca dv. sunteti indignat pentru chestiuni pe care altii le accepta sau chiar le vor. Daca ar fi mai multi ca dv., atunci ar veni la AG anuala si ar schimba conducerea. Nu-i intereseaza, nu vin, nu actioneaza, deci le place asa! Este o evidenta. Iar daca nu le place si vorbesc unii cu altii pe holuri, este numai vina lor ca nu se folosesc de facilitatea legala pe care legea le-o pune la dispozitie - AG anuala.
- faptul ca presedintele si administratora sunt sot si sotie nu este o incompatibilitate incriminata de lege. Poate fi cel mult morala, dar asta nu e o vina a lor, ci a celor care i-au ales asa. La urma urmei, asemenea situatii pot aparea si daca presedintele si administratorul sunt numai prieteni, nu neaparat casatoriti, asa cum ne spuneti despre jurista-cenzor. Sot-sotie nu este grad de rudenie, juridic vorbind.
- nu stiu unde ati citit ca se da chitanta separata pentru reparatii!? Chitanta separata se da numai pentru fondul de rulment, care fond nu se foloseste la reparatii, si care i se inapoiaza omului cand se muta din imobil. Este motivul pentru care fiecare poate, pe baza chitantelor, sa-si faca socoteala cat fond de rulment i se inapoiaza.
Reparatiile intra in cotele de intretinere, alaturi de celelalte cheltuieli. Se poate detalia intr-un centralizator separat, afisat, cat a costat lucrarea respectiva si cat revine pe mp.
- faptul ca nu sunteti de acord cu anumite cheltuieli este problema dv. si v-o puteti exprima, dar neplata unor utilitati pe motiv ca sunteti suparat, este o greaseala care va costa - penalizarile. Si nu veti putea invoca aceasta suparare ca acestea sa nu se calculeze in continuare sau sa vi se scada din restanta. Nu este normal sa nu platiti ceea ce ati consumat si pana la urma si ceea ce va este de folos, un linoleum innoit, senzori pe sistemul de iluminat, un topogan nou. Daca aveti indoieli asupra sumelor cerute pentru aceste lucrari puteti face o cerere scrisa si inregistrata la asociatie pentru lamurirea acestor chestiuni. Daca nu vi se primeste cererea, o puteti trimite prin posta si daca nici asa nu vi se raspunde, atunci puteti face o reclamatie la primarie, la
Biroul de relatii cu asociatiile de proprietari, invocand art.10 din lege.
- puteti sa schimbati comitetul executiv oricand, convocand o AG cu un tabel pe care sa existe semnaturile a cel putin 20% din proprietari, adica 24 de garsoniere. Asta nu inseamna ca l-ati si demis, ci inseamna ca pe baza acestui tabel convocati o AG dupa tipicul legal si daca nu se strang 50% + 1 dintre proprietari, o reconvocati in termen de 10 zile si numai la aceasta "reconvocata" puteti hotari schimbarea comitetului, cu majoritate de 50% + 1 dintre cei prezenti sau reprezentati.
- inlocuirea unui administrator cu altul sau cu o firma de administrare imobile nu va garanteaza ca activitatea va fi mai buna. Dupa parerea mea, trebuie sa aveti un control foarte bun asupra administratorului si asta se poate face cel mai bine asupra unor oameni pe care ii cunosteti si care stau pe-aproape. Primaria va poate recomanda, dar nu va poate garanta.
- nu puteti sa va folositi de niciun articol de lege in apararea dv. ca sa nu platiti intretinerea.
- nu in toate demersurile comitetului executiv se intreaba proprietarii, dar dv. puteti pretinde in ce anume lucrari sa fiti intrebati in cadrul AG anuale. Atunci trebuie prezentat si bugetul de venituri si cheltuieli si proiectate lucrarile care se fac peste an. Daca insa necesitatea lor apare intre timp, comitetul executiv poate lua decizia sa faca aceste lucrari.
Acum va intreb pe dv.: daca vi s-ar fi propus sa se schimbe linoleumul sau sa se puna senzori sau sa se schimbe topoganul, ati fi fost de acord?
Nu vreau sa para ca acest mesaj al meu este scris in defavoarea dv., dar ati pus gresit problema. Dv. trebuie sa va achitati intretinerea si sa constatati care sunt hibele adevarate ale conducerii din punctul de vedere al respectarii legii....si va asigur ca sunt multe si foarte pregnante:
- lucrarile de amenajare trebuie facute si in acest sens se strange fond de reparatii. Dar pana la urma, fie ca e vorba de strangere de bani in fondul de reparatii, fie ca se pun banii direct in lista, acesti bani se cer pe o lista afisata.
- listele pe calculator pot fi falsificate in aceeasi masura in care pot fi falsificate si listele scrise cu creionul sau pixul. A fi facute pe calculator nu inseamna rea-credinta, asa cum ne spuneti aici.
Art. 16. - (1) Proprietarii sunt obligati sa ia masuri pentru consolidarea sau modernizarea cladirii, pentru reabilitarea termica si eficienta energetica, potrivit prevederilor legale. Indiferent de natura interventiilor, se va avea in vedere mentinerea aspectului armonios si unitar al intregii cladiri.
- la AG anuala se prezinta bugetul de venituri si cheltuieli.
- proprietarii au dreptul sa stie pe ce li se cer banii:
Art. 10. - Proprietarii au dreptul sa cunoasca toate aspectele ce tin de activitatea asociatiei si au acces, la cerere, la orice document al acesteia.