Buna ziua
As dori sa stiu cat este de legala urmatoarea situatie ;
In adun gen. in ianuarie, s-a hotarat inchirierea spatiilor comune contra sumei de 5ron/mp. Aceste spatii erau ocupate de multi ani de unii locatari si folosite.
Mai mult unii si-au construit boxe la subsol ( adevarate camere de locuit, cu investii mari) fara aprobarea AGP, doar pe prietenia particulara cu administratorul.
Blocul are doua scari P+10, 83 ap. Pe scara A, exista unii locatari care sustin ca au documente ca debaralele de pe holul comun le apartin. Presedintele nu le-a acceptat documentele si le-a trecut la plata. Pe scara lor se strand 165ron /luna. Pe scara B, - presedintele( sta la sc.A ) a propus comitetului sa-l scutim de la plata pe un locatar care detine o uscatorie ca spatiu -de suma de 25ron, deoarece mai intervine la urgentele cu instalatiile comune( la ambele scari )
- Pe motiv ca la spalatorie " se face aerisirea " nu se inchiriaza spatiul care este folosit totusi de administrator ca spatiu de depozitare personal
- Locatarii cu boxe la subsol ( construite ilegal, blocul nu prevede boxe datorita tevilor)nu vor sa plateasca pe motiv ca ei au investit mult acolo, si ar fi dispusi sa plateasca o suma modica, adica 1/4 din valoarea reala a chiriei
- Mie personal, cu toate ca am facut cerere din aprilie, am semnat contract si apar pe lista cu spatii inchiriate, in luna august mai apare un doritor al aceluiasi spatiu, il ocupa cu ceva bidoane, iar presedintele, cu toate ca am protestat cu documente, dispune trecerea lui, la plata pe lista de intretinere.
Mentionez ca fac parte din comitet, am intreprins multe actiuni personale in folosul locatarilor , l-am sprijinit logistic, informativ si cu propuneri pe pres. asoc.
Recunosc, sunt incomoda, deoarece informez locatarii despre neregulile care le fac ei, lucru care le strica mule socoteli
- Si in urma atator actiuni " umanitare " se scara noastra se strang 79 ron/luna.
Intrebare
1. Este legal ca fiecare scara sa dispuna cum doreste de suma stransa din chirii ?
Observati ce diferente sunt, pe sistemul " la noi sa fie cat mai mult, la ei sa faca scutiri, reduceri, gratuitati !" Sau trebuie sa fie un singur fond special, folosit in egala masura pentru tot blocul ? M-ar ajuta mult si un art. de lege.
2. Ma gandesc sa-l dau in judecata pe presedinte, ptr. abuz in functie, are contract de mandat, fisa postului ( m-am ocupat de redactare si le cunosc ) primeste salariu 350ron/luna - net. Si pe admistrator, care are contract de colab. 1200ron/luna net. Au muuuulte bube, ii avertizez mereu ca in cazul unui control, chiar reclamatie, platim amenzi mari. Nu le pasa, ca le platim tot noi amaratii !!
Va rog un sfat despre sansele de reusita.
Am citit L230, 1588, statutul AP, si pot face referire la fiecare art. pe care acestia le incalca. Stiti ce ma doare cel mai mult, niciun membru de comitet, presedintele si chiar adm. nu cunosc legea, si se uita la tine cand le spui de ea cam asa " auzi, ne lasi cu legea ta "
Va multumesc mult, Octavia T
1-Legal nu este prevazut schimbarea destinatiei spatiilor in comun,"pe prietenie cu administratorul
2-Avand in vedere ca schimbarea destinatiei spatiilor in comun reprezinta hotararea majoritatii proprietailor,c/v chirii alimenteaza fondul special ,care de regula este utilizat pentru lucrari de reparatii
3-Atentie!Nu va complicati sa va faceti iluzii ca actionand administratorul de imobil in justitie veti obtine hotarare favorabila.
Studiati temeinic dispozitiile in vigoare si veti constatata exceptia....
@octavia59,
Este bine ca se inchiriaza spatiile comune si asociatia incaseaza ceva bani si cred ca sunteti de acord cu aceasta.
Poate ca scutirea unora de plata nu este chiar nemotivata. De exemplu daca administratorului i se permite sa foloseasca pentru el, pentru familia sa un asemenea spatiu fara sa platesaca o chirie, poate ca munceste mai cu tragere de inima, poate se multumeste cu un salariu mai mic s.a.m.d.
Daca totusi proprietarii vor sa-l puna la plata, sa o faca, dar si administratorul poate cere un salariu mai mare...
Si asa se poate discuta despre fiecare spatiu si fiecare detinator in parte.
Dar, ca sa fie cat mai corect gestionat acest fond adunat din chirii, stabiliti ca fiecare scara sa beneficieze de banii sai, sa se tina evidenta separat, sa se repartizeze separat pe scari sumele incasate. Scara ce incaseaza 165 ron/luna sa beneficieze de acesata suma iar scara ce incaseaza 79 ron/luna sa beneficieze doar de acesti bani.
Si-atunci poate la adunarea generala urmatoare o sa se mai schimbe situatia si vor plati si ceilalti sub presiune hotararii adunarii generale.
Intrebarea mea este daca este legala aceasta separare de fonduri, atata timp cat avem acelasi adm. , presedinte, comitet. Daca se monta pe bloc o antena GSM, bani incasati se imparteau juma-juma? Dar cei de la Primarie unde o sa fac sesizare vor hotara.
Cat priveste " salariul " nu cred ca este asa de mic, incat sa mai faciliteze de inca 25 ron /luna.
Blocul are 83 ap. Salarii nete ( fiecare are o forma de contract legal, inregistrate in Revisal, etc) : Administrator 1200ron/luna, presedinte 350ron/luna, femeie serviciu 600ron /luna, deci net- 2150ron plus impozite 1000ron/luna, deci 3150ron/luna.
Repet, Adunarea generala a hotarat, o procedura de urmat, un termen, un pret, pentru toti locatarii, si cei care detineau spatiile si cei care au dobandit in urma cererii si a contractului. Adm. si presedintele sunt angajatii AP, cu tot ce inseamna asta. Adica noi suntem "patronii". In acelasi timp sunt si locatari care se supun AGP. Legea e aceeasi pentru toti, din pacate sunt multe cazurile cand, considera ca ei au "puterea", sunt pe mosia lor, deci " ciocul mic!
Atitudinea clara si dovedita, a presedintelui care actioneaza ferm, in interesul scarii de bloc pe care locuieste, si dezinteresul total pentru problemele scarii celeilalte.
Imaginati-va un bloc, jumatate zugravit, curat, cu termopane, si cealalta plina de mizerie, zoaie pe pereti si geamuri sparte, EI ?
Evidenta fondurilor se tine pe intreaga asociatie atunci cand se intocmesc situatiile financiar-contabile, ca si intretinerea, furnizorii, restantele, penalizarile s.a.m.d.
Dar asociatia in fisele si registrele sale tine evidenta fondurilor, a tuturor sumelor incasate sau de plata, pe fiecare scara in parte si pe fiecare proprietar in parte.
Nimic nu se imparte egal ci totul se imparte conform cotei indivize, conform numarului de persoane, conform consumului fiecarui apartament... Daca intamplator rezulta sume egale nu inseamna ca s-au impartit, repartizat toate egal.
Daca se monta o antena pe bloc, antena ce afecteaza ambele scari, cu acordul proprietarilor ambelor scari..., se repartizeaza sumele incasate fiecarui apartament (in fondul de reparatii) dupa cota indiviza a fiecarui apartament si nu egal. Daca sunt apartamente egale, sigura ca rezulat sume egale. Daca cele doua scari au exact aceeasi suprafata utila sigur ca sumele repartizate vor fi egale pe cele doua scari.
Dar exista situatii in care o scara are 10 etaje iar altele lipite de aceasta sau separate (dar in aceeasi asociatie) au doar 4 etaje. Atunci e clar ca nu sunt egale. Sau antena s-a instalat pe scara cu 10 etaje prin acceptul acestora, nefiind nevoie de acceptul scarilor de 4 etaje din preajma, chiar daca sunt administrate de acelasi administrator si au acelasi presedinte.