Ceea ce în vorbirea curentă se numeşte
"amendă administrativă" în Codul penal poartă o denumire ceva mai pompoasă:
"sancţiune cu caracter administrativ" (v. articolul 91). Aceasta poate avea şi forma unei
amenzi (v. litera c)).
Legea nr. 290/2004 în forma actuală prevede la articolul 9:
În ceea ce priveşte persoanele fizice, în cazierul judiciar se înscriu date privind:
b) începerea, întreruperea şi încetarea executării pedepsei închisorii, a măsurilor de siguranţă şi educative, liberarea condiţionată şi revocarea acesteia, sancţiunea cu caracter administrativ a amenzii stabilite conform Codului penal, achitarea amenzii penale;
Cazierul judiciar este de fapt, un registru, o evidenţă a persoanelor împotriva cărora s-au luat măsuri cu caracter penal sau administrativ (v. articolul 2 din lege).
Certificatul de cazier judiciar este doar un document referitor la datele înscrise în cazierul judiciar.
Potrivit legii, în
certificatul de cazier judiciar "se înscriu sancţiunile penale din hotărârile judecătoreşti rămase definitive" (articolul 17), deci,
teoretic, chiar dacă sancţiunile cu caracter administrativ în forma amenzii sunt înregistrate în cazier, ele nu ar trebui să apară în certificat.
Legea prevede, însă, că anumite categorii de instituţii au acces la
copia de pe cazierul judiciar (v. articolele 20-21) în care
"se trec datele înscrise în cazier şi notările provizorii care nu au fost şterse". Aşa se poate explica de ce funcţionara ştia despre sancţiunea înscrisă în cazierul judiciar.
Cât priveşte şcoala de şoferi şi posibilitatea obţinerii permisului de conducere, certificatul de cazier judiciar este într-adevăr cerut de legislaţie (ex. articolul 6:2.b din OMAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere), însă menţiunile din acesta pot fi un obstacol pentru solicitant numai dacă se referă la interzicerea unor drepturi (ex. dreptul de a conduce un autovehicul; v. articolul 64:c din Codul penal) stabilită prin hotărâre penală definitivă.