avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 594 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Accident de munca soldat cu deces!
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Accident de munca soldat cu deces!

Va supun atentiei o speta ...
Este vorba despre un accident rutier in urma caruia a decedat o persoana.
Mai exact...cinci colegi navetisti, dupa terminarea serviciului se urca intr-o masina si pornesc catre casa.
La iesirea dintr-o parcare a unui supermarket conducătorul auto efectuează un viraj catrea stanga (soseau este prevazuta cu doua benzi pe sens) incalca MARCAJUL DUBLU CONTINUU, ruleaza aproximativ 20 de m (conform expertizei) şi este lovit din spate de o masina de teren.
Din accident a rezultat decesul unui ocupant al autoturismului, aflat pe un loc pe bancheta din spate.
Precizari :
- cei cinci au iesit din serviciu la ora 05.00, iar accidentul s-a produs la ora 05.10;
- accidentul s-a produs in oras (limita de viteza este de 50 km/h), mai mult in zona era o limitare de 30 de km/h datorita unor treceri de pietoni
- cel care se afla la volanul masinii de teren avea si o alcolemie de 1,45 g;
Institutia la care cei cinci lucrau a fost introdusa in cauza ca si parte responsabila civilmente.
Dosarul a urmat doua cicluri procesuale, iar prin ultima sentinta penala s-a reţinut culpa comuna a celor doi soferi fiind condamnati cu suspendare.(no coment)
Prin aceeasi sentinta penala au fost stabilite niste despagubiri civile in solidar pentru cei doi inculpaţi.
Defalcat in solidar cu cel care se afla la volanul auto care a efectuat virajul catre stanga apare, institutia angajatoare şi Fondul pentru Protectia Victimelor strazii.
Intrebarea este : CARE ESTE TEMEIUL LEGAL PENTRU CARE A FOST INTRODUSA IN CAUZA INSTITUTIA ANGAJATOARE?
Precizari suplimentare:
- accidentul a fost declarat potrivit legislatiei privind protectia muncii ACCIDENT DE MUNCA DE TRASEU (LEGEA 219/2006);
Pornind de la aceasta clasificare ca si accident de munca si prevedeile art 1000 din codul civil putem vorbi despre un raport de prepusenie intre angajator si angajatul conducator auto?
Aliniatul 3 din art 1000 stipuleaza ca "Stapanii si comitentii sunt responsabili de prejudiciul cauzat de servitorii şi prepuşii lor ÎN FUNCTIILE CELI S-AU INCREDINTAT"
Personal consider ca nu exista nicio legatura de cauzalitate între accidentul de munca in sine si introducerea institutiei in cauza in calitate de parte responsabila civilmente.
Prin legislatia specifica sanatatii si securitatii in munca consider ca in cazul accidentelor de munca, legiutorul a urmarit sa instituie o masura de protectie pentru angajati si familiile acestora in situatia producerii unor evenimente.
O PARERE UN SFAT ?
MULTUMESC ANTICIPAT !
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 19:16, 28 Februarie 2013
Angajatorul poate fi implicat conform legii 319/2006 in limita responsabilitatilor din lege, dintre ele pot mentiona evaluarea riscurilor, instruirea personalului etc.
ART. 12
(1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să realizeze şi să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru securitatea şi sănătatea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
ART. 13
În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii:
a) să adopte, din faza de cercetare, proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor de muncă, precum şi de elaborare a tehnologiilor de fabricaţie, soluţii conforme prevederilor legale în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă, prin a căror aplicare să fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare şi de îmbolnăvire profesională a lucrătorilor;
b) să întocmească un plan de prevenire şi protecţie compus din măsuri tehnice, sanitare, organizatorice şi de altă natură, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care să îl aplice corespunzător condiţiilor de muncă specifice unităţii;
d) să stabilească pentru lucrători, prin fişa postului, atribuţiile şi răspunderile ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzător funcţiilor exercitate;
e) să elaboreze instrucţiuni proprii, în spiritul prezentei legi, pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale locurilor de muncă aflate în responsabilitatea lor;
f) să asigure şi să controleze cunoaşterea şi aplicarea de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi de protecţie stabilit, precum şi a prevederilor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, prin lucrătorii desemnaţi, prin propria competenţă sau prin servicii externe;
g) să ia măsuri pentru asigurarea de materiale necesare informării şi instruirii lucrătorilor, cum ar fi afişe, pliante, filme şi diafilme cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;
h) să asigure informarea fiecărei persoane, anterior angajării în muncă, asupra riscurilor la care aceasta este expusă la locul de muncă, precum şi asupra măsurilor de prevenire şi de protecţie necesare;

Raspunsul final poate fi dat in functie de ce este scris in procesul verbal de cercetare a accidentului de munca. Referitor la Codul civil va poate raspunde un specialist in domeniul avocaturii. Eu am raspuns doar din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca.
Multumesc pt raspuns
Accidentul respectiv a fost considerat accident de munca de traseu nu vad ce as mai putea gasi in respectivul proces verbal.
Ma voi documenta in continuare .....si mai astept pareri.
Puteti gasi in dosar daca accidentatul si soferul au fost instruiti, avand la baza o tematica de instruire realizata pe baza unei evaluari de risc in care sa apara evaluat riscul de accidentare pe drumurile publice.
In formularul de fisa individuala de instruire in domeniul ssm (anexa 11 la HG nr. 1425/ 2006 care aproba Normele metodologice de aplicare a Legii ssm nr. 319/ 2006) se regaseste o rubrica - traseul de deplasare la/ de la serviciu.
Angajatorul trebuie sa precizeze aici traseul obligatoriu de urmat, de la domiciliul angajatului la serviciu si inapoi, precum si orele/ perioada de timp in care se face deplasarea.
In Regulamentul de ordine interioara, angajtorul trebuie sa mentioneze ca angajatul are obligatia sa respecte acest traseu si intervalul orar, respectiv daca angajatorul pune la dispozitie mijlocul de transport, sa interzica utilizarea unui alt mijloc de transport.
Daca una din mentiunile de mai sus nu a fost respectata/ probata ca indeplinita cu documente, procurorul de caz a introdus firma angajatoare ca parte responsabila civilmente in dosar.
Acelasi motiv poate fi incadrarea evenimentului ca accident de munca. Verificati cauzele favorizante ale producerii AM, mentionate in procesul verbal de cercetare intocmit de catre ITM.
In urma procesului penal poate urma procesul civil, in conditiile in care urmasii victimei au fost instiintati de aceasta posibilitate de catre procuror, fapt care s-a si produs (vezi mentiunea din procesul penal, facuta de dvs. in deschiderea discutiei, ca s-au stabilit despagubiri civile in solidar pentru cei doi inculpaţi).
Urmasii victimei pot cere in instanta civila daune materiale si daune morale de la cei gasiti vinovati in procesul penal, dar si de la partea civilmente responsabila.
Mentiunile colegului Toma Cotorogea in dioscutie, au fost avute cu siguranta, in vedere, la cercetarea evenimentului de catre ITM, la intocmirea raportului de expertiza tehnica judiciara in specialitatea protectia muncii, pentru a stabili responsabilitatile soferilor celor doua autoturisme, la formularea concluziilor procurorului in dosarul penal.
Pentru mentiunile din codul de procedura civila, ar trebui sa consultati un avocat, avand in vedere ca va urma proces civil pentru stabilirea daunelor materiale si a daunelor morale.
In regula !
Exista o fisa de protectie a muncii semnata la zi de catre conducatorul auto al masinii in care se afla si persoana decedata, iar din spusele celui responsabil cu protectia muncii respectivul fiind instuit inclusiv pe parte de circulatie rutiera.
Pana in acest moment nu am reusit sa vad fisa....trebuie sa fac ceva demersuri pe la parchet etc
Legat de anexa 11 in care figureaza traseul de deplasre la/de la serviciu rubrica respectiva nu este completata.
Pornind de la aceste aspecte considerati argumentele ar fi in masura sa conduca la scoaterea din cauza a institutiei?

Alte discuții în legătură

Parte responsabila civilmente ! SorinVasile SorinVasile Va supun atentiei o speta ... Este vorba despre un accident rutier in urma caruia a decedat o persoana. Mai exact...cinci colegi navetisti, dupa terminarea ... (vezi toată discuția)
Buna ziua, intr-o anumita situatie care a implicat un eveniment ... Andrei0510@ Andrei0510@ Buna ziua, Intr-o anumita situatie care a implicat un eveniment in deplasarea de la locul de munca spre domiciliu, am constatat ca fisa mea individuala de ... (vezi toată discuția)
Drumul spre munca si de la munca nyku88 nyku88 Buna ziua. Am si eu o nelamurile pe baza legala legata despre naveta spre locul de munca si invers. Daca in timpul navetei cu o masina de ocazie,se intampla ... (vezi toată discuția)