Buna ziua ! As avea o intrebare: in cadrul unei centrale termice care este numarul de personal care trebuie sa deserveasca un cazan conform regulamentului ISCIR. Mentionez ca cazanul este pe combustibil solid si respectiv gaz,cazanul nu este complet automatizat,aici ma refer la alimentarea cu apa are o veriga lipsa deci nu poate funciona automat,alimentarea cu combustibil solid asemenea nu este complet automatizat.Tendinta patronatelor este ca nr. persoanelor care deservesc instalatia sa fie cit mai mic desi dupa cunostintele mele in Romania nr. de servanti este obligatoriu 2 persoane dintre care unul cel putin cu calificare in domeniu.Ce este de facut?se poate cere patronatului ca sa dea o declaratie pe propia raspundere pentru unele accidente aparute in exploatare sau au posibilitatea muncitorii de a refuza munca in aceste conditii ?
Multumesc ptr. raspuns !
Cazanul intr-o centrala termica este supus autorizarii ISCIR conform prescriptiilor tehnice care se ocupa de cazanele sub presiune, alimentate cu combustibil lichid/ solid. De autorizarea cazanelor se ocupa responsabilul RSVTI din cadrul firmei/ persoana, firma cu care angajatorul are incheiat contract de prestari servicii. Autorizarea se face de catre ISCIR teritorial.
Operatorii cazane din centrala termica sunt lucratori instruiti, testati, verificati din punct de vedere medical si psihologic, autorizati in baza unei decizii emise de catre angajator.
Schema de personal este stabilita de catre angajator in functie de complexitatea centralei termice respective, activitatile desfasurate, meseriile lucratorilor care deservesc centrala (operare, intretinere, revizii, reparatii, etc.), lucrul in schimburi, etc.
Automatizarea centralei termice trebuie sa respecte prevederile din cartea tehnica ISCIR a cazanelor autorizate, din schema tehnologica a centralei, intocmita de catre proiectant si aprobata in sfatul tehnic al firmei detinatoare a centralei respective, din prescriptiile tehnice ISCIR.
Conform prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca:
-art.6 al.(1) Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
-art.13 In vederea asigurarii conditiilor de securitate si sanatate in munca si pentru prevenirea acccidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au urmatoarele atributii:
lit.i) sa ia masuri pentru autorizarea meseriilor si profesiilor prevazute de legislatia specifica,
lit.l) sa asigure functionarea permanenta si corecta a sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de captare, retinere si neutralizare a substantelor nocive degajate in desfasurarea proceselor tehnologice,
lit.q) sa asigure echipamente de munca fara pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor.