avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 468 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Se poate emite o factura dupa expirarea unui contract ...
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Se poate emite o factura dupa expirarea unui contract de închiriere?

Bună seara.
S-a întocmit un contract de închiriere între două societăți, pe o perioadă de doi ani, pentru un utilaj. În primul an s-au emis facturile de chirie, dar apoi, din varii motive, nu s-au mai emis facturi. Contractul a fost încheiat în septembrie 2010, cu posibilitatea de prelungire, pentru încă un an, dacă nici una dintre părți nu-l reziliază. În martie 2013, de exemplu, se mai poate emite o factură pentru perioada ramasă nefacturată aferentă ultimului an? Precizez că utilajul încă n-a fost predat proprietarului, și nici nu a fost reziliat în scris contractul.
Vă mulțumesc anticipat.
Cel mai recent răspuns: LioaraLia , utilizator 17:11, 27 Martie 2013
Buna dimineata,

Faptul ca nu au fost emise facturi in fiecare luna "din varii motive" asa cum era practic firesc, nu prea "tine" ca explicatie in fata organelor de control. Aveti venituri neinregistrate aferente unui exercitiu financiar care s-a incheiat. Puteti emite facturi la aceasta data, dar sa fiti pregatit sa suportati si consecintele.
Multumesc pentru raspuns. Dar eu n-am emis factura pentru ca n-am incasat banii. Pentru cat am incasat, am emis factura. Dar pentru ultima factura emisa am incasat greu banii, clientul argumentand ca e o perioada grea financiara. Cam astea ar fi `varii motive`, in ideea ca eu n-am vrut sa facturez, apoi sa nu incasez , dar sa mi se si impoziteze suma respectiva.
Nu sunt in situatia de a fi incasat banii si de ai nu-i declara, si ma trezesc acum sa facturez, in nici un caz. Vreau doar sa-mi recuperez utilajul, si eventual sa pot factura. Ma intrebam daca si din punct de vedere juridic e in regula. E adevarat ca puteam factura si acum sa-l actionez pe client in instanta...dar..asta e..
Din punct de vedere juridic nu este bine pentru că în contractul de închiriere cu siguranţă este specificată modalitatea de plată a preţului chiriei, adică data plăţii.
Legal trebuia să emiteţi factura, o expediaţi la chiriaş, iar dumneavoastră să o înregistraţi în contabilitate. Faptul că nu aţi emis factura pentru a nu vă înregistra operaţiunea comercială în contabilitate şi implicit a nu plăti obligaţiile fiscale aferente veniturilor realizate duce spre art. 9 alin. 1 lit. b din legea nr. 241 / 2005 privind evaziunea fiscală, respectiv "omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate".
Dacă chiriaşul nu şi-a îndeplinit obligaţia de plată, aveaţi calea acţiunii în instanţă şi posibilitatea să cereţi, pe lângă plata debitului, acordarea de dobânzi şi penalitaţi de întârziere.
De asemenea, înţelegând că chiriaşul dumneavoastră se afla într-un moment dificil pentru efectuarea plăţilor, aţi fi putut micşora preţul chiriei sau acorda pentru o anumită perioadă de timp un drept de folosinţă gratuită asupra utilajului.
Va multumesc mult pentru raspuns. Am inteles ce am de facut. Multumesc Lucian Huzum si Gabrielle Mo.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Recuperare cvaloare servicii nefacturate sabinna sabinna Contract de inchiriere imobil incheiat pe 3 ani.Potrivit contractului chiria se plateste lunar in baza facturii emise de proprietar. Pentru plata chiriei ... (vezi toată discuția)
Cesiune contract anjinsan anjinsan Buna Ziua! Firma A a inchiriat catre firma B un utilaj, pe o perioada de 6 luni. La randul sau firma A, datoreaza firmei C, o suma de bani. Intrebare: poate ... (vezi toată discuția)
Despre chirii ramolex ramolex Buna ziua! Luna aceasta firma noastra a semnat cu un client un contract de inchiriere a unui spatiu comercial, pe un an de zile, cu posibilitate de ... (vezi toată discuția)