Buna seara. Rugam a ne ajuta in urmatoarea problema:unul din membrii asociatiei noastre, salariat cu norma intreaga(CIM) la o intreprindere de stat, doreste sa preia munca de administratie la bloc. A urmat cursul de administratori la FAPR si a obtinut atestatul de la primaria de sector.La cursul respectiv li s-a spus ca pot incheia conventie civila conform Codului Civil. Cunoastem ca legal trebuie sa se incheie un CIM, in cazul nostru, cu timp partial de munca. Intrebarile noastre sunt:1/. existenta acestui al doilea CIM ii va crea probleme la principalul loc de munca ?; trebuie sa declare acolo noua sa situatie ?, 2/. ce impozit si contributii vor plati Asociatia ca angajator si el ca angajat (avem in vedere tot legatura cu CIM-ul principal).Sperand ca am fost clari, va multumim anticipat.
1. Nu-i va crea probleme; Nu trebuie sa declare nimic la primul loc de munca.
Intre ele joburile nu au nicio legatura, iar un cetatean poate avea cate joburi poate duce si pentru care evident plateste impozite, contributii la bugetele de stat si de asigurari sociale.
2. Daca va intereseaza, CIM-ul trebuie incheiat si declarat in Revisal la ITM. Pentru aceasta exista o procedura pe care daca nu o cunoasteti o vom discuta separat.
Contributiile la stat sunt: impozit (la bugetul de stat), CAS (angajat, angajator), CASS (angajat, angajator), somaj (angajat, angajator), contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator, contributia pentru concedii si indemnizatii de la persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator, contributia angajatorilor la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, (ultimele 3 ca angajator).
Toate acestea ajung cam in proportie de cca 80% sa suplimenteze salariul net. Asa ca trebuie sa aveti in vedere un echilibru intre cat este dispusa asociatia sa plateasca pentru cheltuieli salariale si cat este dispus viitorul administrator sa ceara ca salariu net.
Atentie! Deoarece mai are un job principal, acesta fiind al doilea loc de munca, nu se vor face deduceri personale la salariul brut pentru calculul impozitului.
Buna ziua!
Cred ca mai exista si o alta modalitate: In baza atestatului, viitorul administrator sa se inregistreze ca PFA (persoana fizica autorizata) la ONRC (Registrul Comertului) urmand, dupa aceea, sa incheie cu Asociatia un Contract de administrare. In aceste conditii, asociatia de proprietari va plati Administratorului valoarea stabilita prin contract, fara a mai fi nevoie sa achite contributiile bugetare (CAS, CASS, somaj, s.a.m.d.). Acestea (contributiile) si impozitul vor fi platite de Admnistrator din suma incasata. Bineinteles ca va trebui sa discutati cu viitorul administrator caruia sa-i explicati despre ce este vorba si sa negociati contractul in asa fel incat valoarea sa poata acoperi si contributiile catre stat.
Toate bune!