1. Persoana care apelează la serviciile unui agent de ocupare a forţei de muncă în străinătate, poate solicita acestuia să-i prezinte dovada înregistrării la Inspectoratul Teritorial de Muncă precum şi oferta fermă de locuri de muncă de la angajatorul din străinătate. Existenţa acestor documente asigură un nivel minim acceptabil de credibilitate pentru firma respectivă. De asemenea, inspectoratul teritorial de muncă care a înregistrat agentul, poate oferi informaţii suplimentare pe baza controalelor efectuate şi a raportărilor trimestriale făcute de aceste firme.
2. Pentru a preîntâmpina eventuale situaţii neplăcute şi pentru a evita firme ce nu respectă prevederile legale, în momentul în care decideţi să apelaţi la un agent de ocupare a forţei de muncă solicitaţi la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia îşi are sediul agentul, în temeiul prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, informaţii cu privire la îndeplinirea obligaţiei de înregistrare, la activitatea de intermediere propriu-zisă desfăşurată şi informaţii despre firmele care nu mai desfăşoară activitatea de selecţie şi plasare forţă de muncă.
Asadar, verificati la ITM ... Agenţii privaţi de ocuparea forţei de muncă au obligaţia de a se înregistra la Inspectoratul Teritorial de Muncă în raza căruia îşi au sediul ...
3. HG nr.384/2001:
Art. 7. - (1) Activităţile de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate constau, în principal, în:
a) constituirea unei bănci de date privind solicitanţii de locuri de muncă şi ofertele de locuri de muncă în străinătate;
b) identificarea locurilor de muncă oferite de angajatori, persoane juridice sau persoane fizice din străinătate, ori de parteneri de mediere străini;
c) publicarea locurilor de muncă şi a condiţiilor de ocupare a acestora;
d) preselecţia sau, după caz, selecţia candidaţilor, corespunzător cerinţelor locurilor de muncă oferite şi în concordanţă cu pregătirea, aptitudinile şi interesele acestora;
e) întreprinderea demersurilor pentru angajarea persoanelor selectate pe locurile de muncă oferite.
(2) În vederea efectuării activităţii de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate agenţii de ocupare a forţei de muncă încheie, în formă scrisă, cu cetăţenii români care solicită să lucreze în străinătate contracte de mediere care vor cuprinde cel puţin elementele şi clauzele prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Pentru efectuarea activităţilor de mediere prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinătate pot percepe un tarif de mediere care să acopere costurile acestora.
art.9
(2) Dacă tarifele pentru prestarea serviciilor de mediere sunt încasate de la angajatori străini, agenţii de ocupare a forţei de muncă nu pot pretinde plata serviciilor de mediere şi de la solicitanţii de locuri de muncă în străinătate.
(3) Agenţii de ocupare a forţei de muncă vor restitui, parţial sau total, tariful serviciilor de mediere încasat de la solicitanţi, dacă nu reuşesc să le ofere locuri de muncă în termenul stabilit prin contractele de mediere sau dacă, înainte de expirarea duratei contractului de mediere, beneficiarul acestui contract renunţă la mediere.
Art. 10. - Agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinătate nu vor percepe în afara tarifului prevăzut la art. 7 alin. (3) comisioane şi nu vor pretinde garanţii de la persoanele mediate, respectiv de la persoanele angajate în străinătate cu contract individual de muncă.