Incepand cu data de 12 august 2013 a intrat in vigoare Regulamentul de punere in aplicare a Legii nr.36/1995 a notarilor publici si activitatii notariale. Cea mai importanta modificare a Legii cu impact asupra partilor, institutiilor publice si private, este procedura autentificarii. Actul autentic va fi semnat de catre parti intr un singur exemplar care va ramane in Arhiva notarului public, partilor eliberandu se duplicate care au aceeasi Forta probanta ca si cel semnat de acestea, continutul acelasi, inclusiv incheierea de autentificare, nu va fi semnat de parti ci numai de notar in incheierea de duplicat care urmeaza actului, adica se afla la finalul actului autentic nesemnat de parti. Duplicatul este prevazut deci cu stampila semnatura si sigiliul notarului si va purta mentiunea de duplicat. Odata cu arhivarea actului semnat de parti se va arhiva si un exemplar al duplicatului. Atat pe actul semnat de parti ce ramane in arhiva notarului cat si pe duplicatele ce se elibereaza in ziua autentificarii se face mentiunea numarului de duplicate eliberate partilor in ziua autentificarii. In plus pentru actele titlu executoriu va exista mentiunea pe incheierea de duplicat ca inscrisul este si titlu executoriu. Daca partile ulterior doresc eliberarea de noi duplicate , acestea vor avea un numar de duplicat distinct, acestea bineinteles fiind eliberate de notarul public care a indeplinit procedura autentificarii.
S a avut in vedere o armonizare in ceea ce priveste procedura actelor autentice, duplicatul existand si pentru actele de stare civila, acte autentice. Totodata existenta unui singur original care este tinut in Arhiva notarului nu este caracteristic numai sistemului nostru roman ci si in cel francez, unde exista un Registru national unic de autentice electronic.
Intre parti cat si la diferite Registre de publicitate obligatorii vor circula aceste duplicate. Copiile legalizate se vor efectua dupa aceste duplicate.
In autentificarea altor acte notariale sau indeplinirea altor proceduri notariale, notarii publici au obligatia verificarii duplicatului prezentat de parti in arhiva notarului care a autentificat actul.
Restul procedurilor notariale- legalizare de semnatura, dare de data certa, certificare de fapte, procedura succesorala, procedura divortului, primirea in depozit raman nemodificate.
Nu se pot falsifica nici mai greu mai usor decat pana acum! Mi se pare ca toata aceasta agitatie este degeaba! Din ceea ce v am relatat trebuia sa va dati seama daca citeati cu atentie!
Elementele de siguranta ale actului autentic exista ca si pana acum! Semnatura partilor nu putea fi falsificata?!
Ce licitatie?!
1. Nu este vorba de o copiere.
2. Nu este vorba de o licitatie.
3. In cazul unei licitatii banii nu sunt ai statului, va reamintesc ca din 1995 notarii nu mai sunt functionari de stat. Dar repet nu s a licitat nimic.
4.este vorba de armonizarea procedurii si formei actului autentic! In afara de actele notariale autentice mai exista si alte acte autentice in Romania: acte de satre civila, acte de studii si bineinteles hot judecatoresti.
5. Va exista si in Romania acel Registru de Acte Autentice electronic unde se vor inscrie toate autenticele. Un element in plus de siguranta.
6. Verificarea actului se face acum prin scan, adica scanul duplicatului care se afla in arhiva notarului care l a autentificat.
7. Incercati si mergeti la un birou notarial ca sa vedeti ce e un duplicat sau cititi Legea si Regulamentul inainte sa va formati o opinie si sa formati si altora o opinie din pacate gresita .