Lege nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora
Art. 11. - (1) În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată.@
(2) O măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea impune vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie, luându-se în considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b) importanţa lipsei de conformitate;
c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.
(5) În cazul reparării produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.
Art. 13. - Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri:
a) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
c) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Informatii relevante gasiti aici
[ link extern ] /
[ link extern ] /
[ link extern ]
A existat in legislatie (acum se pare ca nu mai exista) o perioada de 10% din termenul de garantie in care daca nu se repara sau produsul statea in service acesta era inlocuit cu produs cu aceleasi caracteristici sau in cazul in care acesta nu se mai comercializa se restituia valoarea actualizata a produsului.
De asemenea cititi cu atentie conditiile de acordare a garantiei din certificatul de garantie si legislatia aplicabila.
Acum vreo 5 ani am avut aceeasi problema cu o firma online binecunoscuta pentru service-ul plin la orice ora, un laptop caruia numai ambalajul nu il inlocuisera, dupa indelungi discutii si amenintari cu OPC-ul am reusit recuperarea banilor la valoarea actualizata (mai avem cateva luni si ieseam din garantia de 2 ani). Initial mii-au restituit aceeasi suma platita cu care mi-am achizitionat un alt laptop (culmea, tot de la ei, dar alt brand) si am facut reclamatie la ANPC ptr valoarea actualizata. Dupa un timp ma cautau ca disperatii sa imi restituie diferenta.
Sfatul ar fi un dialog civilizat fara nervi si cu amenintarea OPC-ului si a instantei de judecata, acestea fiind etapele: 1. intelegerea amiabila, 2. reclamatie ANPC, 3. actiune in instanta.