O primă modificare vizează dreptul de a conduce al celor care au comis accidente rutiere grave sau au încălcat serios legislaţia rutieră. ªoferii care provoacă accidente cu victimă să nu mai poată conduce în baza dovezii de la procuror.
Astfel, nu va mai fi aşteptată decizia instanţei privind vinovăţia sau nevinovăţia acelei persoane pentru ca permisul să fie suspendat. O astfel de decizie va putea fi luată de magistraţi chiar în timpul derulării procesului.
"Doar în situaţiile în care procurorul şi judecătorul decid că acea persoană nu reprezintă un pericol de drumurile publice se mai poate prelungi permisul de conducere".
Permisul de conducerere va fi suspendat dacă amenzile nu sunt plătite în 30 de zile
În al doilea rând, au fost modificate procedurile care-i vizau pe cei ce nu-şi plăteau amenzile primite ca urmare a încălcării legislaţiei rutiere. Deşi teoretic era posibilă suspendarea permisului de conducere dacă amenda nu era plătită în 30 de zile, practic acest lucru era greu de pus în practică deoare poliţia rutieră nu avea un acces rapid la baza de date cu cei care şi-au plătit amenzile. Împreună cu Ministerul de Finanţe s-a decis înfiinţarea unui cont unic în care toţi contravenienţii îşi vor plăti amenda, iar accesul poliţiştilor la acest cont va fi unul foarte rapid.
Introducerea pragului de alcoolemie la 0,2 / Coborârea limitei de alcoolemie pentru care se face dosar penal de la 0,8 la 0,5
De asemenea, au apărut modificări în ce priveşte sancţionarea consumului de alcool la volan. De acum înainte şoferii vor putea consuma un pahar de bere sau vin înainte să urce la volan, deoarece o alcoolemie de până 0,2 g/l nu va fi sancţionată. Între 0,2 şi 0,5 g/l, va fi socotită drept contravenţie, iar peste 0,5g/l va intra sub incidenţa legii penale.
E greu de spus daca vor rezita aceste modificari in intregul lor.
In esenta mie imi pare o incercare de a se arata ca guvernul iubeste dreptatea...
Sunt aspecte extrem de controversate...
Sa asteptam reactia celor vizati dupa promulgarea modificarilor ,care contine totusi si aspecte neclare,si de neconstitutionalitate
Ar trebui atent analizata sanctiunea prevazuta de modificari,vis-a-vis de sanctiunea pecuniara aplicata la limita contraventie-infractiune
Mi-au atras atenţia alte câteva aspecte pe care vreau să le evidenţiez aici:
Sancţiuni pentru depăşirea vitezei
Între 31 km/h şi 40 km/h – suspendare 30 de zile
Între 41 km/h şi 50 km/h – suspendare 60 de zile
Între 51 km/h şi 60 km/h – suspendare 90 de zile
Mai mult de 60 km/h – suspendare 180 de zile
Suspendarea permisului
Trecere pe roşu – 60 de zile
Neacordare de prioritate – 60 de zile Neplata amenzii în 30 de zile – până la plata lor
Accidente grave – până la doi ani
Noul cod rutier are si parti bune si parti...foarte rele.
Partea buna, dar care tine de bun simt: pana la 0.2 la mie alcool in aerul expirat nu mai este infractiune. Fiziologic, poate aparea alcolemie si daca ai...mancat o salata mai otetita.
Asfel se intra in practica europeana. Aici intervine bunul simt al fiecarui sofer.
Parte proasta se refera la cuantum amenzi si suspendare carnet.
Orice abatere de la cod se sanctioneaza, este OK dar trebuie sa se tina cont si de nivelulul de salarizare. Aici fac referire la soferii profesionisti. cresterea valorii amenzilor, nu cred ca duce la ponerarea soferilor, dar o sa le fie teama sa sa nu calce pe bec. O fi buna, dar trebuie sa treaca timp si se pune intrebarea cum se face constatatea si...cine.
Parte cu suspendare carnet este cea mai dura.In general, un accident cu victime poate fi facut si involuntar. De ce sa nu mai aiba drept de a avea carnet?? Si un criminal care a savarsit fapta in deplina cunostinta de cauza, este reabilitat dupa ispasirea pedepsei. Un conducator auto de ce nu poate fi reabilitat?