Toate ar fi bune si frumoase daca persoana nu ar lucra intr-o institutie publica. Ca tot e "dulce" traiul in institutii publice, in opinia unora!
Avertismentul scris este o sanctiune disciplinara care nu afecteaza veniturile celui sanctionat si care se aplica prin decizia conducatorului institutiei publice.
Ea nu se inscrie in carnetul de munca, existand o evidenta speciala a celor sanctionati; urmare acesteia, persoana respectiva are cazier administrativ.
Ati precizat ceva despre reabilitare, aplicabila in cazul functionarilor publici. Precizati daca este vorba despre personal contractual sau despre un functionar public.
In CCM la nivel de unitate sau in Regulamentul intern al unitatii (daca le aveti) trebuie sa fie trecute si sanctiunile (asa cum sunt in Codul muncii) si faptele pentru care un salariat poate fi sanctionat. Daca nu aveti asa ceva nu puteti sa sanctionati ca nu aveti baza legala. In Codul muncii sunt enumerate sanctiunile legale care se pot da dar nu si faptele pentru care se aplica. Salariatul poate contesta sanctiunea si sigur va avea castig de cauza.
Conform CCMUNN pe anii 2007-2010, ART.75. (1) Sub sanctiunea nulitatii absolute, nici o sanctiune nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile.
Aceasta cercetare se face respectand prevederile Codului muncii (art.263-268) si ale CCMUNN (art.75).
Nici o sanctiune nu se inscrie in carnetul de munca.
In Regulamentul intern sau/si in CCM se poate prevedea ca "avertismentul" sa fie ridicat daca intr-o anumita perioada (ex: 6 luni) salariatul nu recidiveaza.
Mai intai ar fi trebuit sa faceti mentiunea, daca angajatul caruia i se aplica sanctiunea disciplinara "avertisment scris" intra in categoria functionarilor publici ori a personalului contractual.
Va spun acest lucru, pentru ca in cazul prezentat de d-voastra., functionarilor publici li se aplica dispozitiile Legii nr.188/1996, privind Statutul Functionarilor Publici, republicata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, iar personalului contractual li se aplica dispozitiile Legii nr. 53/2003, respectiv Codul Muncii, precum si acele dispozitii legale specifice profesiei.
Oricum, indiferent de situatie, opinia mea este urmatoarea:
1. Pentru functionarul public se aplica "mustrarea scrisa"-art.77 alin.(3) lit.a) din Legea nr.188/1996, iar pentru personalul contractual se aplica "avertismentul scris"-art.264 alin.(1) lit.a) din Codul Muncii, ambele facand obiectul unei sanctiuni disciplinare, in baza unui ordin, dispozitii ori decizii scrise si comunicate, dupa caz.
2. In ambele situatii, sanctionarea se ordona, se dispune ori se decide, direct de catre peroana competenta legal de a numi in functie-art.78 alin.(1) din Legea nr.188/1996- sau de catre persoana are competenta legala de a angaja-art. 267 alin.(1) din Codul Muncii, fara a mai fi necesara fie recomandarea comisiei de disciplina, fie cercetarea prealabila, dupa caz.
3. In cazul prezentat de catre d-voastra., aceasta sanctiune nu presupune si reducerea in vreun fel a salariului angajatului sanctionat, intrucat nu exista temei legal.
4. Nici o sanctiune disciplinara nu se trece in cartea de munca. Se inscriu in cartea de munca numai acele ordine, dispozitii ori decizii care modifica contractul individual de munca, chiar daca sunt efectele aplicarii unei sanctiuni disciplinare.
5. In cazul functionarului public, aplicarea oricarei sanctiuni disciplinare se inscrie intr-un cazier administrativ-art.81alin.(1) din Legea nr.188/1996-, iar in cazul de fata, se radiaza de drept dupa 6 luni de la aplicare-art.82 alin.(1) lit.a) din Legea nr.188/1996.
6.In cazul personalului contractual nu exista o dispozitie expresa si imperativa in acest sens.