avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 461 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... ONG nou infiintat. HELP
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

ONG nou infiintat. HELP

avem o asociatie cu 3 membri fondatori. va rog sa ne ajutati

1 - denumirea asociatiei in forma prescurtata poate fi folosita in documente oficiala? daca este legal
sa folosim prescurtare in documente oficiala trb consemnat/inregistrat undeva?

2 - contabilul nu poate fi si cenzorul asociatiei? (suntem 3 membri fondatori).
in statut la conducerea si conrolul asociatiei avem: I adunarea generala,
II consiliul director, III controlul financiar asiguart de cenzor.

3.- unul din membrii asociatiei care este si membru fondator poate primi salariu cu C.M pt.
activitatea pe care o desfasoara in scopul asociatiei?

4.- presedintele asociatiei poate fi si secretar?

5.- trb sa facem cerere la Primarie pt aprobabrea orarului de functionare?

6.-logo asociatiei trb sa fie acelasi cu stamplia? iar logo trb inregistrat undeva?

7- hotararile consiliul director trb semante de toti cei 3 membri fondatori? dar hotararile adunarii generale si procesele verbale?

8. - pt fiecare hotarare a consiliul director trb sa existe si o hotarare a adunarii generale si/sau un proces verbal?

9. - suntem obligati sa avem registru unic de control?

10. - pt donatii trb sa facem contracte de sponsorizare sau puteam inregistrat pur si simplu ca si donatie?

11. - cand trb intocmit bugetul de venituri si cheltuieli? si stabilirea strategiei si a obiectivelor asociatiei?

12. - asociatia poate avea mai multe conturi bancare? unde trb mentionate cnt asociatiei si poate fi folosit oricare dintre conturi in antet?

multumesc
1. Nu. Denumirea oficiala e cea pentru care ati obtinut disponibilitatea denumirii la infiintare de la Ministerul Justitiei si pe care o aveti trecuta in actele constitutive.
2. Nu. Contabilul face ceva iar cenzorul altceva si deci trebuie sa fie persoane diferite. Dar daca aveti doar trei membrii in asociatie nu aveti nevoie de raportul cenzorului la depunerea bilantului, caci pana la urma pentru asta il luati pe cenzor.
3. Sa nu fie acel membru in organul de conducere al asociatiei caci acolo ocupa o functie aleasa. Doar asa poate fi angajat cu contract de munca.
4. Nu.
5. Nu aveti nevoie de aviz de functionare de la Primarie (acolo printre altele trebuie sa declarati programul de functionare).
6. Stampila e ceva si logo-ul altceva. Logo-ul trebuie sa poata fi folosit ca imagine pentru internet, CD-ROM, TV, video si lozinci; pe hartie: in ziare, antet pe scrisori, carti de vizita, reclame, afise; ca si pe suport textil sau pe diferite obiecte (cani, maieuri etc), sa se poata recunoaste cu usurinta si sa poata fi folosit la diverse marimi. Drepturile legate de acesta sunt proprietatea ong. El poate fi trecut si in statutul ong, daca doriti.
7. Am impresia ca putin ii puneti mai presus de statut pe membrii fondatori decat pe ceilalti membrii cu drepturi depline care au intrat in asociatie dupa momentul infiintarii. In timp, cand componenta asociatiei se poate schimba prin primirea de noi membrii cu drepturi depline, prin renuntarea altora la calitatea de membru sau prin excluderea unora pentru nerespectarea statutului, se fac alegeri pentru comitetul director la care poate candida si sa fie ales oricare din membrii cu drept de vot din acel moment.
Semnarea proceselor verbale ale Comitetului director vor fi semnate de toti membrii prezenti ai comitetului director. Semnarea proceselor verbale ale adunarilor generale se face de catre toti membrii cu drepturi depline prezenti in persoana sau prin reprezentanti, daca aveti aceasta facilitate in statut.
8. Da.
9. Pentru valori (in numerar sau in natura sub forma de bunuri) de peste 25 000 lei incheiati contract de donatie la notar. Pentru valori mai mici incheiati proces verbal in care pe langa datele de identificare ale partilor sa apara suma de bani sau denumirea bunurilor, cantitatea si valoarea lor si la binal semnatura partilor. Acest proces verbal semnat are si rolul de acceptare a donatiei. Cu acest proces verbal/cu laloarea lui, va scadeti din contabilitatea ong.
10. La inceput de an se intocmesc de catre Comitetul Director si se aproba de catre adunarea generala, tot atunci cand sunt aprobate si bilantul si raportul de activitate pentru anul precedent, adica pana la 25 martie cand e termen de depunere bilant pentru ong.
De obicei strategia ong se intocmeste pentru mai multi ani iar bugetul de venituri si cheltuieli pentru fiecare an.
12. Da. In contabilitate veti deschide analitice pentru fiecare. Da, in antet folositi ce cont doriti.
Va multumesc foarte mult insa mai am cateva nelamuriri si noi intrebari.

1.Nu am inteles exact din raspunsul dv. daca trebuie sa avem registru unic de
control sau nu. Am gasit asa `Contribuabilii, persoane juridice inregistrate la
Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii,
au obligatia sa tina registrul unic de control potrivit Legii nr 252/2003.´
- Noi nu sunetm inregistrati in Oficiul National al Registrului Comertului.
Deci sunetm obligati sa Il cumparam sau nu?

2. In statut la Conducerea si Conrolul Asociatiei avem: I. adunarea generala,
II. consiliul director, III. controlul financiar - asiguart de cenzor.
-Daca nu suntem obligati acum sa numim un cenzor caci suntem doar 3 membri ,
atunci cine va efectua controlul financiar?

3. Este adevarat. Ii punem mai presus pe membrii fondatori decat pe ceilalti membrii din cauza faptului ca noi cei 3 membri fondatori depunem eforturi fizice, psihice si financiare imense pt. indeplinirea scopului si obiectivelor asociatie si asa cum prevede si statutul calitatea de nou membru se va dobandi doar in anumite conditii.
Suntem nou infiintati si deocamdata doar noi 3. Doream sa stiu daca i se poate face
contract de munca unuia dintre membri fondatori care isi dedica viata zilnic scopului
si obiectivelor asociatie . Daca nu este posibil atunci poate renunta la calitatea de membru fondator? ca mai apoi sa devina angajatul asociatiei? si in acesta situatie ramanem acum 2 membri fondatori. Trebuie obligatoriu sa mai adaugam 1 membru daca deja suntem infiinatati? sau obligatia de a fi 3 membri este doar in momentul infiinatri?

4. Nu inteleg exact tot ce tine de hotarari.
- Hotararile adunarii generale trebuie sa aibe si un proces verbal?
- Hotararile consiliului director sunt bazate pe hotararile adunarii generale?
- H. C. D. si H. A. G. si procesele verbale trb. toate semnate de toti membri fondatori?
eu in calitate de presedinte sunt imputernicit prin procura notariala sa
reprezint asociatia sa administrez asociatia sub toate aspectele si sa o reprezint. Deci trb toti 3 sa semnam fiecare hotarare?


5. suntem obligati sa avem un contabil in cazul in care am numit cenzorul?
contabilul trebuie sa fie autorizat? de asemenea doreste sa fie platit si mai
mult doreste carte de munca..este posibil sa ne tina contabilitatea daca nu este autorizat??
si ii putem face contract de munca sau alt fel de contract?

6. Donatiile, sponsorilzarile asociatiei (bancar, numerar sau in natura sub forma de bunuri)
vor veni aproape in totatlitate ca sa nu zic exclusiv din strainatate. acestea pot fi constante sau ocazionale..majoritatea sunt ocazionale
si poate chiar nu fiecare persoana care doneaza 5 euro doreste un contract..
nu inteleg cum vom putea fi capabili sa incheiem contract de donatie la notar sau procese verbale cu fiecare donator/sponsor?
Nu pot fi inregistrate pur si simplu undeva ca atare, trb neaparat sa existe un alt
document in spatele fiecarei donatii/sponsorizari?


pffB-)...multumesc :)
2. Va redau din og 26 din 2000 privind asociatiile si fundatiile, art. 27. - (1) Actul constitutiv poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori.
(2) Dacă numărul asociaţilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoană din afara asociaţiei.
(3) În cazul în care asociaţia nu are obligaţia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociaţi care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control.

3. Ong-ul nu trebuie vazut ca "proprietatea" celor trei membrii fondatori. Deschideti-l si catre alte persoane care sigur vor fi si ele dornice sa-si dea si viata pentru atingerea scopului si obiectivelor ong-ului. Si daca veti avea mai multi membrii va fi bine si pentru imaginea in comunitate a ong-ului.
Permanent ong-ul trebuie sa aiba minim trei persoane. Daca un membru doreste sa renunte la calitatea de membru, trebuie mai intai sa primiti un alt membruu cu drepturi depline conform procedurii din statut si abia apoi sa depuna el cererea de renuntare.

4. Se intocmeste un proces verbal care sa cuprinda ce se hotaraste in adunarea generala. Consiliul director ia decizii doar in limitele competentelor pe care le are conform statutului. Sunt exemple de decizii care se iau in cadrul adunarii generale dar in urma propunerii/fundamentarii de catre consiliul director.
Dar un lucru care nu l-am inteles si care sigur e total chiar in potriva legislatiei in domeniu (og 26 din 2000 privind asociatiile si fundatiile) adica "eu in calitate de presedinte sunt imputernicit prin procura notariala sa reprezint asociatia sa administrez asociatia sub toate aspectele si sa o reprezint". Dica ce sa caute un presedinte imputernicit prin procura notariala? Pai nu sunteti presedinte ales de catre adunarea generala? Sper ca doar e o exprimare nefericita caci altfel nu e bine.

5. Da. Contabilul e obligatoriu sa existe. Acum ca el poate sa fie chiar unul din membrii cu drepturi depline ai ong-ului sau ca e din afara lui, e mai putin important. In primul rand pentru intocmirea si semnarea bilantului va trebuie contabil autorizat membru ceccar. Pentru tinerea contabilitatii de zi cu zi nu e nevoie de un contabil autorizat daca e cineva care se pricepe la contabilitatea ong pentru ca toate actele, declaratiile care trebuie depuse pe la finante le seneaza presedintele ong.
Cenzorul, daca tineti sa-l aveti, trebuie sa-l controleze si pe contabil.

6. Ramane total valabil ce v-am spus anterior legat de donatii de la persoane care vin personal sa va dea ceva si in plus, daca veti primi donatii prin contul bancar, atunci nu e nevoie de acel proces verbal pentru ca banca de unde persoana va pune banii ii cere un act de identitate si dumneavoastra pe extrasul de cont pastrat in contabilitate, veti identifica clar orice donator.
Nu confundati cu sponsorizarea primita de la firme pentru care, pentru orice valoare, trebuie un contract de sponsorizare, chiar daca banii vii da in mana sau ii transfera in contul bancar al ong..
1. Daca in Statut este prevazuta si forma prescurtata / promotionala a denumirii si / sau acronimul, se poate folosi pe documente in locul denumirii oficiale complete, cum figureaza si in certrificatul de inscriere si in hotararea judecatoreasca propriu-zisa. Insa in unele documente ”foarte oficiale” gen petitii catre autoritati, acte depuse in justitie etc ar trebui totusi sa apara denumirea completa asa cum apare in certificatul de inscriere. Ca la persoane fizice, daca au mai multe prenume, in multe cazuri este suficient sa treci doar unul, pe care il utilizezi curent, dar in unele acte importante trebuie sa le treci pe toate si exact cum iti apar in cartea de identitate....

2. Contabilul nu poate fi cenzor pentru ca e conflict de interese. Pe de alta parte sub 15 membri nu e nevoie de cenzor, si daca sunteti doar trei membri *nu conteaza cati din ei sunt fondatori sau inscrisi ulterior) e tehnic cam greu sa ai si COnsiliu Director si Cenzor.... ca cenzorul nu poate fi membru CD.... COntabilul poate fi, dar nu TREBUIE sa fie membru... si de regula nici nu este.... COnform OG 26 / 2000, cand nu s-a numit cenzor, oricare din membri care nu face parte din CD poate exercita atributiile de cenzor. Dar daca sunteti doar trei membri presupun ca voi trei sunteti si AG si CD in acelasi timp, si atunci nu are obiect ideea de control in sensul clasic....

3. Un membru - fondator sau nu - poate fi si voluntar si salariat si colaborator ca PFA cu asociatia.... Depinde pentru ce e remunerat.... pe presedinte daca e si reprezentant legal, pentru activitatea de presedinte, daca se doreste sa fie remunerata, nu ar trebui remunerat pe baza de contract de munca, la fel si la cenzor, ci pe baza de contracte de mandat, sub forma de indemnizatie... Regimul fiscal este insa analog salariatilor... Pentru activitati altele decat cele in virtutea atributiilor e membru CD sau cenzor pot fi salariati cu CIM... atentie insa la evitarea conflictelor de interese,,, la membrii CD ar fi bine ca orice decizie ref. la acele persoane sa le ia CD sau chiar AG, nu conducatorul executiv ex. presedintele...

4. Presedintele poate primi si atribuitii de secretariat, contabilitate primara, relatii publice, relatii cu membri, relatii cu presa si tot ce vrea asociatia sa ii dea si el sa isi asume,,, si facutul curateniei prin sediu :-) Chestiile de secretariat nefiind prin natura lor specifice functiei de presedinte, cel mai corect ar fi sa se creeze pozitia de secretar in organigrama asociatiei si presedintele sa cumuleze si acel rol, ca voluntar sau ca salariat, si sa fie atent ce face ca presedinte si ce in calitate de secretar...

5. Chestiunea cu orarul de functionare. De fapt nici macar structurilor comerciale nu ar fi nevoie sa le aprobe primiariile orarele, desi sunt multe HCL pe tema asta, desi multe au fost anulate in instanta ca abuzive dar unele primarii au adoptat din nou asemenea HCL... Daca ONG-ul nu presteaza servicii sau vinde bunuri catre public, nu cred ca se pune problema de a avea orar afisat si cu atat mai putin de a obtine avizarea lui de catre vreo autoritate...

6. Nu e necesara inregistrarea logo-ului undeva, desi daca e ceva deosebit poate fi util, pentru a evita ca el sa fie preluat abuziv de cineva si sa apara confuzii... insa extrem de putine organizatii isi inregisreaza sigla la OSIM, ca sunt costuri apreciabile si nu prea se intampla piraterii in acest domeniu. Daca sigla a fost prevazuta in Statut, atunci modificarea ei implica modificarea statutului cu toata procedura de rigoare. De aceea nu e recomandabila prevederea ei in statut, ci doar clauza ca AG stabileste si modifica insemnele asociatiei. Nu stiu sa fie vreo obligatie expresa legala dar e normal sa nu utilizezi in paralele mai multe sigle... Daca pe stampila a fost plasat nu doar text ci si o sigla, si intre timp s-a decis modificarea ei, nu cred ca e imperativa schimbarea stampilei ca sigla nu e un element definitoriu al asociatiei, cum e denumirea, sediul sau forma juridica sau nr. din Registrul Asociatiilor si Fundatiilor si nu cred ca exista o sanctiune sau risc real....

7. Hotararile CD ar trebui semnate cum cere Statutul - de toti membrii CD participanti la acea sedinta sau de un anumit numar dintre ei daca sunt multi si prin statut s-a stabilit ca nu trebuie toti sa semneze... desi de regula nu sunt prea multi si e bine sa semneze toti cei care au particiat. Conteaza calitatea de membru CD, nu daca e sau nu fondator.... La AG daca nu sunt multi membri si sunt din aceeasi localitate e util sa prevezi in statut sa semneze PV toti cei care au participat, dar daca se reunesc mai greu sau sunt multi, e mai util sa prevezi in statut ca e suficient sa semneze PV un anumit numar de persoane... preferabil sa fie si unele care nu fac parte din orgenele de conducere si control.. daca e asociatie mare... Legea nu prevede expres cati si cine trebuie sa semneze PV, asa ca ar trebui asociatia sa isi sabileasca prin Stratut sau eventual prin regulament intern cand e vorba de CD...

8. Nu inteleg intrebarea nr. 8. Va intereseaza sedinele de AG sau de CD, sau ambele? Ar trebuie la fiecare organ sa existe PV daca s-au luat hotarari. Daca doar au fost discutii dar nu s-au adoptat hotarari, nu cred ca e necesar sa se incheie un PV scris, desi poate fi util ca sa ramana consemnata prezenta, ordinea de zi, ca sa se poata aprecia ulterior activitatea acelui organ... Depinde si ce prevede statutul, ca legea nu are prevederi exprese pentru asa ceva. Cand se adopta hotarari, consider ca implicit trebuie sa existe PV. Teoretic s-ar putea si redacta separat doar hotarari, insa ar fi cam nepractic pentru ca la fiecare ar trebui sa adaugi toata partea nespecifica cu convoarea sedintei, cvorumul de sedinta si de vot etc. daca vrei ca unii sa nu vada decat anumite hotarari, poti sa faci ulterior extrase din PV. Inclusiv la modificari de acte constitutive, se practica sa atesti si depui in instanta doar extras din PV de sedinta AG sau CD cu hotararile relevante in cauza, ca sa nu ajunga in afara asociatiei si tot felul de alte chestiuni care s-au discutat sau decis...

9. Nu, ONG nu sunt obligate sa aiba registrul unic de control, pentru ele este optional.

10. Nu confundati donatiile cu sponsorizarile. Pentru sponsorizari legea cere expres contract de sponsorizare in forma scrisa. Pentru donatii depinde. Daca sunt sub forma de ”dar manual” pentru validitate nu ar trebui nici macar act scris, dar din motive contabile trebuie sa taiati chitanta daca primiti bani sau sa faceti un proces-verbal sau act echivalent daca primiti bunuri.... Daca e donatie alta decat dar manual, de ex. pentru ca nu e bun mobil corporal sau are valoare peste 25.000 lei sau nu se face atunci si traditiunea, trebuie contract de donatie autentificat notarial...

11. Bugetul trebuie adoptat de AG, anual, in principiu in sesiunea ordinara ce trebuie tinuta in primul trimestru, cand se si aproba situatia financiara pe anul precedent, ceea ce este de fapt aprobarea executiei bugetului anterior.... Exprimarea din OG 26 / 2000 ref. obiective si strategii e neclara. De regula in statut ai scop, obiective generale si mijloace, iar AG adopta anula, alaturi de buget, un program de activitate, cu obiective specifice si activitati specifice,sau macar cadru si domenii lasand CD sa decida ulterior de proiecte si acticvitati se reduleaza, in functie si de mijloace... Cat despre strategie, unele ONG au una stabila, pe care eventual o revizuieste din cand in cand AG sau CD, la altele AG o adopta cate una pentru fiecare an, la inceput de an, odata cu bugetul si programul de activitate...

12. ONG-ul poate avea oricate conturi si nu exista o obligatie legala de a le trece sau declara undeva pe toate... Bancile oricum le notifica pe toate la organele fiscale... E suficient sa treci in antete si site si alte prezentari publice un cont curent in lei....
buna ziua!
va rog .....ce registre trebuiesc intocmite la o asociatie a scolii? se poate si in saga?

Alte discuții în legătură

Consiliu director , adunare generala , presedinte la o asociatie non-profit Adryan.D Adryan.D Zilele acestea m-am documentat si mai bine si aici pe site-u dar si pe google si sunt oarecum nelamurit de aceea pun intrebarea pentru a ma lamuri foarte ... (vezi toată discuția)
Schimbare membru fondator / presedinte puuv puuv Buna ziua, La infiintare am facut urmatoarele: acord de asociere intre cei 3 membri fondatori depus fiecare in banca aportul initial gasit un ... (vezi toată discuția)
Cateva intrebari: cenzor, documente, secretar Queredan Queredan Acum cateva zile am obtinut hotararea judecatoreasca pentru infiintarea unei asociatii, si as avea cateva intrebari legate de administrarea ONG-ului. 1. ... (vezi toată discuția)