avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 767 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Achiziţii publice Ofertarea procentului diverse si neprevazute
Discuție deschisă în Achiziţii publice

Ofertarea procentului diverse si neprevazute

In cadrul unei proceduri de achizitie publica, in contextul actual al legislatiei, autoritatea contractanta solicita si ofertarea lucrarilor diverse si neprevazute, stabilind un procent (ex. 10%) din valoarea ofertata pentru lucrari de C+M, procent care este stabilit de proiectant.
Intrebarea este daca acest procent este obligatoriu sau maxim?

Ex.: Valoarea investitiei = 100.000 RON (C+M) ; D si N = 10.000 RON (10%)
Criteriul de calificare: Pretul cel mai scazut

Valoare ofertata = 85.000 RON (C+M) ; D si N = 5.950 RON (7%)

Este legal ca ofertantul sa calculeze un procent mai mic de diverse si neprevazute avand in vedere criteriul de atribuire sau oferta lui va fi declarata neconforma in aceasta situatie?
Daca nu atunci intrebarea este de ce autoritatea contractanta impune ofertarea acestui procent ( 10% din C+M expunand si valoarea acestora raportata la evaluarea lucrarilor facuta de proiectant) cand este clar ca se raporteaza (procentual) la valoarea lucrarilor C+M ofertata de candidati.
Cel mai recent răspuns: ContSters85367 , utilizator 21:40, 20 Martie 2014
Practica CNSC nu este constanta si este firesc sa fie asa pentru ca CNSC este un organism jurisdictional.In principiu sunt de acord cu ce ati spus referitor la la aceasta speta.
Dar ce se intampla in situatia in care prin DA soliciti prezentarea DN si 5 ofertanti il prezinta dar 3 nu?
Daca soliciti clarificari celor 3 nu se incalca prevederile art.201 alin.2 din OUG creand un avantaj evident in favoarea celor 3, stiind faptul ca solicitarea de clarificari este subordonata prevederilor documentatiei de atribuire?
Adica ti-am spus o data ca trebuie sa prezinti DN acum sa-ti mai spun o data?
Lipsa de vigilenta a ofertantilor care nu prezinta DN se datoreaza propriei lor culpe.
Astept opinii.
Aveti dreptate, inclusiv pentru considerentul privind CNSC.

Asa cum am mai sustinut si in alte situatii, OUG 34 si HG 925 nu sunt matrice care sa prevada solutia exacta pentru fiecare situatie, sunt doar niste legi care stabilesc si reglementeaza aplicarea unor reguli de baza (am vazut numeroase intrebari de genul -va rog sa imi raspundeti clar ce articol de lege reglementeaza clar ca ofertantul trebuie sa...). De aceea si este prevazut ca deciziile raman la latitudinea comisiilor de evaluare si ulterior CNSC si Curte, pentru ca fiecare decizie trebuie luata functie de situatia concreta si reala, situatiile posibile fiind de ordinul miilor.

In orice situatie, deciziile trebuie luate cu respectarea in primul rand a principiilor si scopurilor OUG 34 .

In cazul cu mai multi ofertanti, raman la parerea ca oricum, inainte de luarea unei decizii trebuie cerut clarificari pentru a respecta dreptul ofertantului de a isi justifica documentul depus.
Si in continuare, intervine iar factorul subiectiv de apreciere a comisiei, functie de raspunsurile primite.

Foarte multe AC fac greseala aplicarii criteriului de selectie "daca e cascat, asa-i trebuie".

Privit din punctul de vedere al ambelor parti - AC vs. operator economic, o licitatie nu e un concurs de istetime si vigilenta, de "cine e mai smecher din noi doi" sau "care pe care", ci o metoda prin care AC urmareste de ex. sa realizeze o lucrare platita din bani publici, cat mai buna calitativ, la un pret cat mai mic si la termenul stabilit.

Daca, corectura efectuata de ofertant prin clarificare este sustenabila (ex. cu realocarea din profit), pretul ramanad acelasi, consider ca nu se incalca tratamentul egal, ptr. ca acel ofertant poate executa aceeasi lucrare, la acelasi pret, pe care il va putea respecta si nu poate fi considerat favorizat fata de un ofertant care ar putea executa aceeasi lucrare, in conditii identice, dar pe bani mai multi. Din contra, se incalca principiul eficientei utilizarii fondurilor daca accept ca lucrarea sa fie facuta in mod identic, pe bani mai multi.
Daca, corectura nu este sustenabila (ex. practic -schimba formularul, marind pretul), atunci intr-adevar devine incident art.79, alin.3 din HG 925, pentru ca a schimbat valoarea propunerii financiare.

Principiul este luat in considerare si de CE care prin mai multe scrisori de recomandare catre autoritatile de management din Romania a atras atentia asupra respingerii unor oferte, respingeri pe care le considera abuzive, intrucat au constat in eliminarea unor oferte mult mai avantajoase decat celelalte, pe temeiuri subiective, de natura "nu a depus in oferta un document si nu acceptam completarea ( constand in copia unui atestat pentru un expert) -pentru tratament egal " sau "a transmis raspunsul cu 5 minute peste termenul stabilit de comisie (ziua urmatoare,ora 8,00) ".
Ultima modificare: Vineri, 7 Martie 2014
vlad nicolae, moderator
O sa intind un pic coarda, sper sa nu deranjez.
Daca in SEAP sunt postate clarificari -evident la solicitarea unui operator-cu privire la DN iar AC precizeaza obligativitatea acestora in ofeta financiara.
Cum ar fi trebuit procedat in acest caz?
Ar fi trebuit sa mai cer o data clarificari?
Multumesc
Depinde in ce constau concret clarificarile. De multe ori un cuvant schimba integral sensul clarificarii.
Daca s-a precizat simplu ca DN este obligatorie in % specificat, aceasta nu schimba cu nimic problema. Ofertantul are obligatia de a isi intocmi oferta intocmai cu cerintele din DA.

Aceasta nu schimba cu nimic cele discutate anterior, prin care ofertantul poate efectua uneori corectii in urma solicitarilor la clarificari, daca sunt respectate principiile OUG 34.
Legea nu trebuie interpretata rigid (rigid de multe ori devine abuziv), nici organele jurisdictionale -CNSC si Curtea nu fac acest lucru.

Totusi, ideal ar fi ca ofertantul sa faca toate eforturile ca sa nu se ajunga in astfel de situatii usor interpretabile.
Ultima modificare: Vineri, 7 Martie 2014
vlad nicolae, moderator
Buna seara, as avea si eu mare nevoie de speta referitoare la posibilitatea realocarii sumelor astfel incat oferta sa ramana aceeasi. Ma puteti ajuta? Multumesc!

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Pret licitatie criptat eronat !!! dcarmen dcarmen Rog mult lamuriri. In urma unei licitatii online, s-au atasat toate actele solicitate cf caiet de sarcini, insa la rubrica din SEAP - la oferta financiara s-a ... (vezi toată discuția)
Proces-verbal deschidere oferte licitatie fara intocmirea anexei cu documentele de calificare Jurist TM Jurist TM Buna ziua, tuturor! Azi am primit procesul verbal de la sedinta de deschidere a ofertelor la o licitatie publica- cerere de oferta. La procedura au ... (vezi toată discuția)
Cine raspunde? ContSters69460 ContSters69460 Buna ziua, as dori sa va supun atentiei o speta mai ciudata. Am tot cautat in legislatia privind achizitiile o mentionare a raspunderii comisiei de atribuire ... (vezi toată discuția)