Imi cer scuze pentru ca reiau acest subiect. Am citit tot ce am gasit pe forum legat de contractele care se pot incheia in mod legal intr-o Asociatie, si tot nedumerit sunt : :-/
1. Legea 230/2007 art.32
(1) Preşedintele asociaţiei de proprietari sau membrii comitetului executiv pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
Ce se intampla in cazul in care, inaintea intrarii in vigoare a legii, Presedintele asociatiei a avut incheiata o conventie civila pe perioada nedeterminata? Trebuie schimbata conventia cu un contract de mandat?
2 . Legea 230/2007 art.35 (2)
Persoanele fizice pot fi angajate prin încheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.
NORME METODOLOGICE din 19 decembrie 2007
de aplicare a Legii nr. 230/2007
art.17
(5) Comitetul executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin şi adoptă decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizaţiilor, remuneraţiilor şi al eventualelor premieri care se acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă sau în baza unei convenţii civile de prestări de servicii, în limita bugetului aprobat de adunarea generală.
Din ce am citat la acest punct inteleg ca o asociatie are optiunea de a angaja personalul necesar desfasurarii activitatii si prin contract individual de munca, dar nu rezulta obligatia de a angaja de exemplu administratorul numai cu carte de munca. Corect?!
Mentionez ca, daca am inteles bine, un contract individual de munca presupune in afara de taxele suplimentare catre stat (CAS, CASS, somaj etc) si intocmirea de exemplu a fisei de risc si examinarea angajatului de catre medicul de medicina a muncii si instruirea acestuia pe linie de NPM si PSI, toate acestea reprezentand cheltuieli suplimentare cu personal specializat. Nu mai vorbesc de aberatia situatiei cand vorbim de o asociatie de proprietari cu 56 de aparatmente sau cu numai 28 de apartamente. Corect?!
3. Ingrijitorul (femeia de servici) cu ce tipo de contract ar putea fi angajat? Contract individual de munca?! Conventie civila de prestari servicii?!
1. Da
2. Da
3. Conventie civila (contract civil).
Si scapati de o groaza de balamuc. Impozitul de 16% si gata. Suficient.
Si eu sunt de parere a nu se complica lucrurile cu contract de munca pentru ca, in cazul, nemultumirii partilor si aruncatul cu dosarele unul in capul celuilalt sau aruncatul cu matura si galeata cat colo.....un contract de munca complica lucrurile ingrozitor. Plus ca un contract civil sau conventie civila exclude relatia de subordorare sef-subordonat, care e nepotrivita intr-o asociatie de proprietari.
Nu va dati demisia ca nu se rezolva nimic. Si urmatorul poate avea aceleasi nedumeriri!
Noi procedam exact asa cum a precizat d-na elga50 si de fapt asa cum spune si legea 230 cu norme cu tot. Avem numai contracte civile pentru presedinte, un membru al comitetului (care rezolva problemele de casierie), femei de servici pentru curatenie. Administratorul, cenzorul, instalarorul au fiecare cate un SRL si avem contract de prestari servicii cu fiecare facturabil lunar.... Dar daca nu aveau SRL tot contract civil le faceam pentru ca este prevazut in legea 230 si norme, in codului civil si conform codului fiscal retinem la sursa si achitam la finante numai 16%. Facem acest lucru de aproape 2 ani.
Aceste contracte le inregistram numai la asociatie , nu avem treaba cu ITM-ul. Cei care sun platiti conform acestor contracte au obligatia de a rezolva fiecare problemele specifice asociatiei si postului lor fara a avea un program stabilit, de la ora la ora , sau atatea zile de lucru pe luna, etc. Unul este obligat sa asigure coordonarea activitatilor asociatiei conform legii, etc (presedintele), altul rezolva problemele de incasari si plati (casierul), altcineva asigura curatenia pe spatiile comune ale asociatiei. Pentru aceste activitati primesc o indemnizatie sau o plata prevazuta in contractului incheiat in conformitate cu Codul Civil si impozitat la sursa conform Codului fiscal.
Noi nu mergem la ITM pentru ca nu avem salariati, avem oameni alesi de adunarea generala, colaboratori, prestatori.
Asa procedeaza majoritatea si nu s- a legat pana acuma nici o autoritate de asta. Totusi cu conv. civile este o problema: nu pot fi incheiate pentru activitati permanente(nu pot depasi perioada de 3 luni) si e greu sa demonstrezi ca adm este angajat "sezonier".