avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 980 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Învăţământ - probleme ... Pot fi acuzat de discriminare?
Discuție deschisă în Învăţământ - probleme juridice conexe

Pot fi acuzat de discriminare?

Sunt tatal unei fetite de 7 ani ce invata intr-o scoala din capitala. In clasa cu fiica mea a fost repartizat un copil cu probleme de ordin pihiatric, cred. Nu am reactionat deloc la inceputul anului scolar, dar pe masura ce inaintam in timp problemele cu acest coleg cresteau in loc sa scada, chiar daca era insotit la ore de un asistent psiholog. Adaptarea acestuia se vedea clar ca e departe, poate chiar imposibila. Iesirile vulcanice insotite de un vocabular vulgar au culminat cu daramarea mobilierului si aruncarea cu diferite obiecte prin clasa. Acesta are certificat CMBRAE de inscriere in invatamantul de masa.
Odata cu inceperea semestrului al II-lea situatia a capatat alte dimensiuni. Copilul nu suporta sa stea in clasa si face eforturi disperate sa fuga din scoala. Loveste invatatoarea, asistentele si angajatii firmei de paza. Am hotarat sa facem demersurile necesare pentru protectia copiilor nostri. Am facut sesizare catre directoratul scolii si Politia Locala. Am depus si la DGASPC sector 3 o sesizare, unde am discutat cu o funtionara, vadit partinitoare, care ma acuza de discriminare. Ma intreba intr-una daca as fi avut un copil asemanator l-as fi retras de la scoala. I-am raspuns in final ca DA, dar in primul rand nu imi tineam copilul inchis in casa 9 luni de zile, fapt confirmat de mama baietelului intr-o sedinta cu parintii.
Urmeaza sa ma mai adresez ISMB, pentru asigurarea conditiilor prevazute de Legea invatamantului, pentru toti elevii din clasa si nu doar pentru UNU
Intreb acum, pot fi acuzat cumva de discriminare fata de persoanele cu nevoi speciale? Aveti vreo sugestie de urmat in acest caz?
Cata vreme demersul dvs este argumentat, nu puteti fi acuzat de discriminare. Inclusiv practica CEDO spune ca nediscriminare nu inseamna uniformitate cu orice pret, Daca exista argumente obiective, se poate face o diferentiere.
Dreptul la educatie a unui copil cu probleme psihice/psihiatrice nu poate justifica tulburarea procesului de invatamant sau securitatea celorlalti.
Spre deosebire de perioada dinainte de 1989, cand copiii cu probleme medicale/psihice erau izolati total, in sisteme speciale de scolarizare, dupa 1989 s-a mers pe ideea de integrare in sistemul public normal de invatamant. Aceasta nu inseamna sa se ajunga la extrema cealalta, de scolarizare in invatamantul normal cu orice pret. Mai exista inca scoli speciale.

Copilul problema are certificat de incadrare in grad de handicap sau vreun act medical oficial privind starea lui de sanatate?
Are certificat de orientare scolara?
Cei de la inspectoratul scolar ar trebui sa stie, Poate nu au interes sa recunoasca faptul ca au gresit.
Ultima modificare: Miercuri, 5 Martie 2014
darida, utilizator
Legea 1/2011 a educatiei nationale


Art. 50. - (1) Evaluarea, asistenţa psihoeducaţională, orientarea şcolară şi orientarea profesională a copiilor, a elevilor şi a tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale se realizează de către centrele judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională, denumite în continuare CJRAE, respectiv de Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, denumit în continuare CMBRAE, prin serviciile de evaluare şi de orientare şcolară şi profesională, pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, acordându-se prioritate integrării în învăţământul de masă. CJRAE cuprind şi centrele logopedice interşcolare.
(2) Stabilirea gradului de deficienţă al elevilor cu cerinţe educaţionale speciale se realizează de către comisiile din cadrul CJRAE/CMBRAE, în colaborare cu comisiile pentru protecţia copilului din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului.
(3) Diagnosticarea abuzivă a copiilor pe criterii de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi de orice alt criteriu, fapt ce determină includerea lor în clase cu cerinţe educaţionale speciale, se sancţionează.
(4) Obţinerea unei calificări de către elevii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale se face în unităţi de învăţământ special şi de masă, cu consultarea factorilor locali interesaţi.
(5) Elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale pot dobândi calificări profesionale corespunzătoare tipului şi gradului de deficienţă.

:(

Daca punem in "ecuatie" textele subliniate de mine (prioritate integrarii in invatamantul de masa + sanctiune pentru diagnosticare abuziva) are cineva vreun dubiu cu privire la ceea ce rezulta dupa semnul egal !? (ce scrie in certificatul CMBRAE).

Pai, diagnosticul insusi este, in unele cazuri, situat la nivelul ghicitului in frunzele de ceai. Sau, vorba unora, sunt afectiuni atat de "bine cercetate si cunoscute" incat ar putea sa boteze cineva boala cu numele tau. (fiindca nu se "izbesc" cu te miri ce manual de diagnostic)
Si atunci, ce inseamna oare "diagnostic abuziv"? Inseamna ca"filosofia" ce se degaja din aceste texte legale seamana mai degraba cu bancul: decat sa plângă mama, mai bine plang ...mamele celorlalti (copii din invatamantul de masa).

Dificultatea incepe in clipa in care boala ... - si aici trebuie s-o citez pe Ileana Vulpescu, fiindca are o vorba geniala in Arta Conversatiei - "Boala, desi catalogata de-o somitate intr-un compartiment care nu-i dadea voie sa se manifeste precum se manifesta, nu voia să aiba habar de drepturile ei "legale" si-si vedea mai departe si-n voie de de treaba".

Iata si ...aparenta iesire din problema.

Art. 54. - (1) În funcţie de evoluţia copilului se pot face propuneri de reorientare dinspre şcoala specială spre şcoala de masă şi invers.

(2) Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinţii copilului/tutorele legal instituit şi de către psihologul şcolar. Decizia de reorientare se ia de către comisia de expertiză din cadrul CJRAE/CMBRAE, cu acordul familiei sau al susţinătorului legal.

As vrea sa-l cunosc si eu pe acel cadru didactic ori psiholog dispus sa-si dea foc la valiza cu o astfel de propunere...daca citeste cu atentie finalul aliniatului 2 ...

Ultima modificare: Joi, 6 Martie 2014
romascanu, moderator
formulate sesizarea catre CMBRAE si aratati ca respectivul copil nu reuseste sa se integreze, ci dimpotriva se manifesta violent fapt care deranjeaza si pe ceilalti copii din clasa, tulburand orele de curs. Doar prin intermediul acestei Comisii veti reusi sa il mutate pe coilul cu aceasta problema in cadrul special de care are nevoie....Discutati si cu psihologul scolii si cu asistentul care se ocupa de copil sa sustina demersul dvs in scris....success!
romascanu a scris:

Legea 1/2011 a educatiei nationale
determină includerea lor în clase cu cerinţe educaţionale speciale, se sancţionează.
(2) Propunerea de reorientare se face de către cadrul didactic care a lucrat cu copilul în cauză sau de către părinţii copilului/tutorele legal instituit şi de către psihologul şcolar. Decizia de reorientare se ia de către comisia de expertiză din cadrul CJRAE/CMBRAE, cu acordul familiei sau al susţinătorului legal.
As vrea sa-l cunosc si eu pe acel cadru didactic ori psiholog dispus sa-si dea foc la valiza cu o astfel de propunere...daca citeste cu atentie finalul aliniatului 2 ...


Imi puteti spune care sunt sanctiunile legale care se pot lua intr-un caz de discriminare?
pai exact pe aceste aspecte care le indicati trebuie sa mearga punctual .... obligati si insarcinari director , psiholog , profesor insotitor ... mai exista si un contract cu scoala daca acesta sa facut .... O spun din experienta pt ca eu am avut o situatie relativ asemanatoare la o scoala speciala . Am reusit in proportie de 80% sa obtin ce ma cerut . Este adevarat ca ma costat timp rabdare insistenta si o cantitate nemasurata de tupeu si obraznicie .....
Ultima modificare: Joi, 6 Martie 2014
victor sorin, utilizator

Alte discuții în legătură

Probleme elevi clasa a ii-a georgiana.td georgiana.td Buna ziua. Am copilul elev in clasa a II a la o scoala din Bucuresti. La inceputul acestui an a venit o colega noua, diagnosticata cu ADHD , ramasa repetenta ... (vezi toată discuția)
Sprijin financiar elev ces -cerinte educationale speciale stefi-deea stefi-deea Ma confrunt cu urmatoarea problema si anume: unui copil-elev cu cerinte educationale speciale-CES ...i-a fost emis de catre CJRAE in anul 2016 un certificat ... (vezi toată discuția)
Elev ces stefi-deea stefi-deea Ma confrunt cu urmatoarea problema si anume: unui copil-elev cu cerinte educationale speciale-CES ...ia fost emis de catre CJRAE in anul 2016 un certificat de ... (vezi toată discuția)