avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1122 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Învăţământ - probleme ... Pot fi acuzat de discriminare?
Discuție deschisă în Învăţământ - probleme juridice conexe

Pot fi acuzat de discriminare?

Sunt tatal unei fetite de 7 ani ce invata intr-o scoala din capitala. In clasa cu fiica mea a fost repartizat un copil cu probleme de ordin pihiatric, cred. Nu am reactionat deloc la inceputul anului scolar, dar pe masura ce inaintam in timp problemele cu acest coleg cresteau in loc sa scada, chiar daca era insotit la ore de un asistent psiholog. Adaptarea acestuia se vedea clar ca e departe, poate chiar imposibila. Iesirile vulcanice insotite de un vocabular vulgar au culminat cu daramarea mobilierului si aruncarea cu diferite obiecte prin clasa. Acesta are certificat CMBRAE de inscriere in invatamantul de masa.
Odata cu inceperea semestrului al II-lea situatia a capatat alte dimensiuni. Copilul nu suporta sa stea in clasa si face eforturi disperate sa fuga din scoala. Loveste invatatoarea, asistentele si angajatii firmei de paza. Am hotarat sa facem demersurile necesare pentru protectia copiilor nostri. Am facut sesizare catre directoratul scolii si Politia Locala. Am depus si la DGASPC sector 3 o sesizare, unde am discutat cu o funtionara, vadit partinitoare, care ma acuza de discriminare. Ma intreba intr-una daca as fi avut un copil asemanator l-as fi retras de la scoala. I-am raspuns in final ca DA, dar in primul rand nu imi tineam copilul inchis in casa 9 luni de zile, fapt confirmat de mama baietelului intr-o sedinta cu parintii.
Urmeaza sa ma mai adresez ISMB, pentru asigurarea conditiilor prevazute de Legea invatamantului, pentru toti elevii din clasa si nu doar pentru UNU
Intreb acum, pot fi acuzat cumva de discriminare fata de persoanele cu nevoi speciale? Aveti vreo sugestie de urmat in acest caz?
ciolpi a scris:

...
Eu intrebam aici daca pot fi acuzat de discriminare in actiunile ce doresc a le intreprinde.
...

Nu. Discriminarea este o actiune/inactiune prin care o persoana este tratata mai rau decat este firesc sa fie tratata din cauza faptului ca acea persoana este perceputa ca apartinand unui anumit grup.Eu nu vad asa ceva in demersurile d-voastra.
Pe de alta parte, exista un principiu de drept care spune ca cel care uzeaza de dreptul sau nu dauneaza nimanui (qui suo iure utitur naemini laedit ziceau romanii). Cu alte cuvinte, cat timp uzati de dreptul d-voastra de petitionare si de celelalte drepturi pe care legea vi le-a conferit, nu puteti fi acuzat de discriminare.

Copiii au dreptul la acces in invatamant de masa.
Chiar si cei cu diagnostic de la psihiatrie... Medicii chiar recomanda incadrarea in invatamantul 'normal' astfel incat copilul sa se dezvolte si sa recupereze.
Daca sunteti ingrijorat de fetita dvoastra poate ar trebui mutati copilul dvoastra. Cu siguranta ar fi un efort mai mic decat acela al excluderii altui copil.
Nu toti copiii sunt norocosi. Poate acel copil simte diferenta dintre el si colegi si nu are in clasa cine sa il ajute sa inteleaga si sa depaseasca situatia. Este si vina parintilor care au considerat oportun la un moment dat sa tina copilul doar in casa 9 luni. Si unde a disparut insotitorul?
Daca v-ati putea pune 5 minute in pielea copilului sau al parintilor copilului...
Maria00 a scris:

Copiii au dreptul la acces in invatamant de masa.
Chiar si cei cu diagnostic de la psihiatrie... Medicii chiar recomanda incadrarea in invatamantul 'normal' astfel incat copilul sa se dezvolte si sa recupereze.
Daca sunteti ingrijorat de fetita dvoastra poate ar trebui mutati copilul dvoastra. Cu siguranta ar fi un efort mai mic decat acela al excluderii altui copil.
Nu toti copiii sunt norocosi. Poate acel copil simte diferenta dintre el si colegi si nu are in clasa cine sa il ajute sa inteleaga si sa depaseasca situatia. Este si vina parintilor care au considerat oportun la un moment dat sa tina copilul doar in casa 9 luni. Si unde a disparut insotitorul?
Daca v-ati putea pune 5 minute in pielea copilului sau al parintilor copilului...


TOTI copiii.
Nu doar acest copil are drept la invatamant. Dreptul lui in acest caz reprezinta ingradirea drepturilor celorlalti colegi din clasa.
NU INTELEGETI ca din cauza lui se pierd etape importante din programa scolara?

In momentul in care eram in fata unei doamne funtionare din cadrul DGASPC care , vadit partinitoare, ma cataloga ca discriminant, m-am incarnat in acel copil si am regizat o usoara iesire nervoasa impingand 20-30 cm un scaun. Reactia acelei doamne, panicata de actiunea mea a fost una de spaima. Am intrebat-o \"v-ati speriat? Ganditi-va la ceilalti copii din clasa ce emotii traiesc ei in compania colegului lor, ce e tinut impotriva trairilor lui interioare in sala de curs\"
Nu am nimic cu copilul. Chiar am indemnat-o pe fetita mea sa intre in vorba cu el la inceput. Dar acest copil nu raspunde la incercarile de integrare. Este posibil ca parintii lui sa fi renuntat, ma gandesc, la vreun tratament medicamentos sau psihologic. Nu inteleg de ce au renuntat la asistentul psiholog ce trebuia sa insoteasca copilul la scoala.

Eu nu vreau sa ma pun eu in pielea lui, dar pe dvs va intreb daca a-ti avea o fetita de 7 ani iar in clasa ei ar exista un astfel de caz a-ti ramane pasiv? VA ASIGUR CA NU.
Sugestia dvs indeamna spre abandon. Asta e solutia? Nu prea cred. \"Lasitate\" e cuvantul caracteristic. De ce sa nu aratam ca inspectorii de la CMBRAE nu-si fac treaba pentru care sunt platiti. Arunca pisica moarta in carca invatatorului. S-o parasim pe d-na invatatoare luadu-ne coada intre picioare? Sa se mute toti ceilalti elevi ?
Sau poate dvs sunteti partinitoare. Aveti cumva cunostinta de cazuri asemanatoare?


Ultima modificare: Joi, 6 Martie 2014
ciolpi, utilizator
Cum procedam noi:
1. Discutie cu parintii copilului prin care incercam sa il convingem de utilitatea introducerii in programul special de consiliere.
2. Parintele (daca este convins), se adreseaza consilierului scolar.
#. Consilierul scolar, impreuna cu dirigintele/invatatorul, intocmeste un plan de interventie in urma derularii caruia se pot extrage concluzii si se poate recomanda consultarea medicului pediatru-psihiatru si de aici... alte investigatii. Daca are afectiuni psihiatrice grave, care nu intra in competenta consilierului si a profesorilor de specialitate, se va recomanda reorientarea scolara sau se prescrie tratament, obligand parintii sa i-l administreze si sa respecte intocmai planul de interventie (nu am intalnit situatie in care sa dea roade fara schimbarea colectivului). Atentie: intotdeauna profesorii si medicii recomanda o reorientare scolara, dar DGASPC-urile si Comisia judeteana de incadrare in grad de handicap, la solicitarea sustinatorilor legali, hotarasc integrarea in invatamantul de masa. Deci, problema o reprezinta parintii copilului.

Daca are deja un diagnostic si un tratament pe care parintii nu-l mai urmeaza, va adresati directorului scolii, cu solicitarea de a lua masuri privind protejarea copiilor dv. Acesta, impreuna cu invatatorul/dirigintele si ceilalti profesori de la clasa, se va adresa Directiei de Protectie a Copilului, aceasta urmand sa faca ancheta sociala si celelalte.

De regula, urmeaza o sesizare la ISJ/ISMB, vine un inspector, cerceteaza si delibereaza ca e discriminare. Aici trebuie sa interveniti dv. si sa depuneti sesizari atat individuale cat si din partea comitetului de parinti. Altfel, tot timpul pierdut si toate demersurile vor ramane in aer, copilul respectiv va ramane in clasa, profesorii putand fi amendati usturator pentru discriminare, dar si sanctionati disciplinar.
Ultima modificare: Vineri, 7 Martie 2014
elena138, utilizator
Metodologie din 7.10.2011 (ordin 5574/2011) M.Of. 785/4.11.2011

Art. 5. - Integrarea şcolară a persoanelor cu CES se realizează în unităţi de învăţământ de masă.
Art. 6. - Pentru integrarea EFICIENTA a persoanelor cu CES este necesară crearea unor servicii de sprijin specializate în asistenţa psihopedagogică de care să beneficieze copiii/elevii/tinerii integraţi, precum şi a unor servicii de consultanţă pentru cadrele didactice din şcoala incluzivă, ceilalţi elevi, familie şi comunitate.

Art. 24. - Pentru elevii cu CES integraţi în unităţi de învăţământ de masă se asigură servicii educaţionale prin profesori itineranţi şi de sprijin pe durata învăţământului preşcolar şi pe întreaga perioadă a şcolarizării.

Art. 4. - În vederea realizării atribuţiilor specifice în domeniul educaţiei integrate, CJRAE/CMBRAE organizează următoarele activităţi şi servicii:
...
e) oferă consultanţă de specialitate pentru părinţi şi elevi;


Metdologe din 13.12.2011 (ordin 5552/2011) M of. 45/19.01.2012

Art. 18.
(2) Reevaluarea se realizează, de regulă, când apar schimbări la nivelul performanţei şcolare şi al funcţionalităţii copilului/elevului/tânărului şi/sau la cererea părintelui şi/sau profesorului, cel mult una pe an şi cel puţin una pe nivel de învăţământ.
(4) Evaluarea continuă a copiilor/elevilor/tinerilor din învăţământul special integrat se va face de către comisia de expertiză din cadrul CJRAE/CMBRAE.

Art. 54. - SEOSP, prin conducerea CJRAE/CMBRAE, are obligaţia de a sesiza şi a implica forurile superioare ale autorităţilor locale/judeţene în cazul în care se constată că familia/tutorele legal nu acţionează în interesul superior al copilului/elevului/tânărului cu CES, pentru asigurarea egalităţii de şanse.

:rtfm:

1. Sa inteleg ca functionarul care se ocupa de "catalogarea" dvs. va oferea servicii de consultanta specializate? X-( Sa va intreb si despre tonul pe care-l folosea in discutie ori pierd vremea?

2. Vazu cineva profesorul de sprijin!? Stie cineva cum il cheama?

3. Dascalul, lasat sa se descurce cum poate, a beneficiat macar de vreun curs de formare in domeniul educatiei inclusive?

4. A fost cineva preocupat sa afle ce s-a intamplat cu "asistentul psiholog" (sau ce o fi fost) si cine a sistat acest serviciu, motivat sau fara motivare?

5. etc. (Monitorul Oficial e plin de lucruri .....minuntate, pe care n-am eu vreme sa le caut acum, desi as fi curioasa sa aflu cate dintre ele au fost aplicate in cazul dat).

6. De regula, uratul si acuzele apar atunci cand impricinatul are ... o musca pe caciula.

Si atunci, as proceda ...si un pic altfel dle. @ciolpi. :) As incerca sa aflu, macar prin cercetarea integrala a metodologiilor de mai sus (mi se pare ca exista acces gratuit la M.OF si v-am indicat si numerele de monitor) ce anume TREBUIA facut si NU SE FACE in concret, in sprijinul acestui copil si ... mi-as exprima ingrijorarea pentru integrarea lui eficienta.
As cere (in cadrul unei consultante, despre care minunat graieste legea, si/sau in scris) sa-mi spuna si mie cineva, cu subiect si predicat, care sunt actiunile concrete 1. 2. 3..., care s-au desfasurat si se desfasoara in cazul dat, din partea tuturor servicilor, care mai de care mai specializate, astfel incat sa ...pricep si eu (ca doar de-aia intreb) daca urmareste/monitorizeaza cineva integrarea asta eficienta, fiindca, nu ştiu prea bine de ce, dar mie prea mi se pare ca seamana mai degraba cu o ...aruncare si uitare intr-o clasa. (da' poate nu văz eu bine, si de-aia am venit: sa ma luminaţi / sa ma convingeţi).







Ultima modificare: Vineri, 7 Martie 2014
romascanu, moderator

Alte discuții în legătură

Probleme elevi clasa a ii-a georgiana.td georgiana.td Buna ziua. Am copilul elev in clasa a II a la o scoala din Bucuresti. La inceputul acestui an a venit o colega noua, diagnosticata cu ADHD , ramasa repetenta ... (vezi toată discuția)
Sprijin financiar elev ces -cerinte educationale speciale stefi-deea stefi-deea Ma confrunt cu urmatoarea problema si anume: unui copil-elev cu cerinte educationale speciale-CES ...i-a fost emis de catre CJRAE in anul 2016 un certificat ... (vezi toată discuția)
Elev ces stefi-deea stefi-deea Ma confrunt cu urmatoarea problema si anume: unui copil-elev cu cerinte educationale speciale-CES ...ia fost emis de catre CJRAE in anul 2016 un certificat de ... (vezi toată discuția)