Buna seara, nu stiu cat de ghinionist trebuie sa fii ca sa ti se intample asta.
Azi ne-am ridicat de la distribuitor masina noua la care visam de mult, fericire mare, pana am facut 14 km cu ea - a fost momentul in care i s-a oprit motorul in mers...si nici n-a mai pornit. Am fost tractati la service si acolo ni s-a spus ca fie un furtun a fost ros de sobolani (da, exact asa!!) fie e o problema la motor, care va necesita mai mult timp pt a fi rezolvata...maine o sa aflam exact.
Totusi, intrebarea mea e: care sunt drepturile noastre ca si cumparatori sa ni se inlocuiasca aceasta masina, indiferent care ar fi problema? (legislatia nu mi se pare clara in acest aspect). Nu mi se pare normal sa dai 25.000 EUR pe un obiect deja stricat, sau ros sau ce-o fi cu el :-( Mai ales in cazul in care defectiunea a aparut in primele minute de la livrare fara nicio vina a cumparatorului.
Va multumesc anticipat pt raspuns. As vrea sa merg pregatita luni la dealer (care atunci cand l-am sunat a zis ca trebuie sa "vorbeasca cu sefii", sa "vada ce se poate face"!!!).
si eu am avut un client caruia i-a ruginit masina in doua luni de la livrare.
cazul dvs este chiar ciudat.
]depuneti toate diligentele, amenintati cu presa si obligati dealerul sa va schimbe masina cu una noua.
nu este normal sa acceptati o masina deja defecta.
mare atentie!
Referitor la deficientele semnalate de catre dvs va pot comunica urmatoarele aspecte:
- primul pas ce trebuie sa il urmati conform legislatiei in vigoare, este sa predati produsul de folosinta indelungata, unitatii service abilitate;
- aceasta este obligata ca in termen de maxim 15 zile calendaristice de la data formularii reclamatiei dvs , sa va remedieze dificienta constatata;
Nu exista posibilitatea inolcuirii prodului sau restituirii c/val acestuia, doar decat in cazul in care unitatea service constata imposibilitatea repararii acestuia, datorita unor deficente de fabricatie ( vicii de productie).
Conform legislatiei actuale , produsul se va remedia ori de cate ori se constata nefunctionalitatea acestuia, fara insa ...posibilitatea de a se inlocui ca asa doreste consumatorul. Dvs moral aveti dreptate sa fiti suparat ca imediat vi s-a defectat insa legislativ nu puteti solicita inlocuirea acestuia, nici macar la defectiuni repetate. Legislatia actuala nu mai prevede de asemenea nici prelungirea termenului de garantie cu termenul scurs cat produsul a stat in service si nici inlocuirea acestuia daca se depaseste 10 % din perioada de nefunctionalitate ( remedieri repetate). In concluzie, un produs de folosinta indelungata va fi reparat ori de cate ori se defecteaza.
In cazul in care , unitatea service va da rezolutia prin fisa de reparatie ca deficienta s-a datorat unor cauze imputabile dvs, daca produsul are mai putin de 6 luni de la cumparare, solicitati in scris cu numar de inregistrareunitatii service, sa efectueze o contraexpertiza pe cheltuiala sa cu un organism tehnic neutru dar agreat de producatorul produsului finit.
Doar unele firme, pentru a-si pastra clientii , inlocuiesc produsele ce au fost cumparate in maxim 48 ore, insa acest aspect nu este legiferat in niciun act normativ. Este doar politica de marketing a unor firme.
Va doresc numai bine .
Va multumesc pt raspunsuri. Dupa aflarea azi a defectiunilor grave ale masinii (turbina + tacheti), dealerul ne-a spus ca ne va inlocui autoturismul sau ne va da banii inapoi in cazul in care nu mai sunt pe stoc.
Totusi, in legea 449/2003, republicata 2008, privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora se specifica urmatoarele:
Capitolul III - Drepturile consumatorului
Art. 9
Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.
Art. 10
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie de optiunea consumatorului, conform art. 11, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acele produse, in conditiile art. 13 si 14.
Art. 11
(1) In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea produsului in functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, luandu-se in considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.
(4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele.
In functie de care va fi atitudinea luni cd mergem la dealer, cred ca amenintarea cu presa i-ar speria cel mai tare si mai repede - cine in industria auto are nevoie de reclama negativa in conditiile actuale ale pietei? Sincer cred ca ar fi un subiect delicios :-)
Ca fiecare consumator nemultumit, dvs scoateti din contextul articolelor doar paragrafele care va confera avantajul unei remedieri rapide. Aceasta este doar o modalitate umana a dvs ( spiritul legii) dar nu si legala ( litera legii). In legea 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora ( modificata) se precizeaza in clarurmatoarele:
art 9 - vanzatorul este raspunzator pentru orice lipsa a conformitatii la momentul cand au fost livrate acestea, adica...vanzatorului ii revine obligatia de a asigura toate operatiunile necesare remedierii in garantie: transport catre unitatea service . Vanzatorul nu poate da nicio rezolutie asupra produsului, intrucat el nu are abilitatea necesara. Este doar obligat sa trimita in termen util produdul;
art. 10 puteti solicita reparare sau inlocuire insa in conformitate si cu prevedrile art 11la legii 449/2003. Conjunctia copulativa " sau", impune metoda interpretarii gramaticale a paragrafului din actul normativ, astfel incat prima masura reparatorie este tocmai repararea produsului.
Mare atentie: o masura reparatorie va fi considerata ca fiind disproportionata , daca ea impune vanzatorului ( in cazul de fata unitatea service) , costuri nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie. Faptul ca s-a decis inlocuirea produsului sau restituirea c/val acestuia este o atitudine corecta si realizata in termen util.
Nu va mai hazardati in a va duce imediat la presa, ca nu reusiti decat sa va bucurati de 3 minute de reclama proasta facuta operatorului economic, dar dvs apoi riscati foarte mult:
1. operatorul economic va avea o atitudine ostila fata de dvs, contestand orice act la administratiei , judecarea procesului putand dura 2 ani;
2. in baza reclamatiei dvs nefondate ( op ec proband in instanta buna vointa de a va inlocui produsul in termenul maxim prevzaut de lege) va va da in judecata solicitandu-va daune morale, materiale, de imagine.
Are inca suficient timp conferit de lege, sa va remedieze deficiente.
Dati dovada de mai mult profesionalism in afirmatii.
Numai bine ca doresc.
Si dvs omiteti o precizare care este dincolo de orice interpretare gramaticala: "în funcţie de opţiunea consumatorului". Iar de daune pot vorbi si eu, avand in vedere ca defectul grav al masinii ne-a pus in pericol viata prin modul in care masina s-a comportat in trafic. Nu pot sa cred ca nu exista prevedere legala prin care sa poti ataca un producator care lanseaza astfel de produse nesigure pe piata, mai ales ca e vorba de un autoturism, si nu de un strocator de fructe + nu vorbim de un defect ascuns ci de unul sesizabil la eventuale teste de calitate!!
Iar ideea cu amenintarea cu presa, daca citeati mai sus, vine chiar din partea unui avocat. Iar asta se va intampla numai daca nu ni se va inlocui produsul, deci punctul 2 al dvs. pica.
Multumesc in avans avocatilor consultanti pe acest site care imi pot da un sfat pertinent legat de posibilitatilea de a rezolva favorabil acest caz.