Buna ziua,
Precizez ca am cautat pana acum pe forum raspuns la intrebarea mea, insa nu am gasit pana acum.
Speta este urmatoarea :
1. Sunt titularul unui cabinet individual de avocatura, pentru care contabilitatea se tine in partida simpla. Sunt platitor de tva.
2. La inceputul anului 2008 am incheiat cu un dezvoltator o promisiune bilterala de vanzare-cumparare referitoare la un imobil, pe care doresc sa-l utilizez ca sediu profesional.
3. Am efectuat plata avansului la inceputul anului 2008, prin virament bancar, in conformitate cu factura fiscala emisa de dezvoltator. Aceasta factura a fost introdusa in contabilitate, deducandu-mi tva-ul platit. Nu am solicitat returnare de tva, nefiind cazul (tva-ul incasat e mai mare decat cel platit).
4. Cheltuiala facuta in 2008 cu avansul, este deductibila? Precizez ca am colegi avocati care si-au dedus aceasta cheltuiala. de asemenea, contabila pe care am avut-o pana acum (de care m-am despartit din motive neprofesionale), considera ca este deductibila aceasta cheltuiala.
5. problema este ca noua contabila, vazand aceasta cheltuiala, sustine ca nu poate sa imi deduca avansul, drept pentru care ar trebui sa platesc un impozit urias acum, pentru anul 2008. Argumentul este ca cheltuielile pentru mijloacele fixe se amortizeaza, neputand scadea o cheltuiala de doua ori.
Parerea mea de avocat este ca aceasta cheltuiala ar trebui sa fie deductibila pentru urmatoarele argumente :
- prin promisiunea bilaterala semnata nu se dobandeste in proprietate imobilul. Prin urmare, problema amortizarii nici nu se pune referitor la aceasta suma. In momentul la care imobilul va intra in patrimoniul Cabinetului, vanzatorul va emite o noua factura, stornand suma platita ca avans. Aceasta suma stornata va avea natura fiscala a unui venit, pentru care voi plati impozit la momentul respectiv, prin urmare statul nu va fi prejudiciat.
- mai mult, din punctul meu de vedere ar fi ilogic ca tva-ul platit conform facturii sa poata fi dedus, in timp ce cheltuiala efectiva, nu.
- in alt treilea rand, din punct de vedere juridic, avem de-a face cu o obligatie de a face. Nu poate exista certitudinea intrarii imobilului in patrimoniul cabinetului. iar daca, de pilda, as cesiona contractul la un pret mai bun decat cel platit, as plati imozit pe venitul incasat.
S-a intalnit cineva cu aceasta problema?
Cel mai recent răspuns:
Ilie Stanica , Consultant fiscal
00:30, 18 Mai 2009