avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 843 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Drepturi la locul de munca
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Drepturi la locul de munca

Buna ziua,

Urmeaza sa intru in concediu prenatal si am intrebat la locul de munca, la depart HR, daca, conform contractului colectiv de munca, se ofera vreun salariu mediu pe unitate pentru nasterea unui copil. Mi s-a raspuns "nu stiu sa avem un CCM" si ca "acest ajutor social va fi pe masura posibilitatilor financiare ale firmei". Adica poate sa fie acordat sau nu, depinde daca are firma bani de asa ceva. As fi vrut sa stiu:
-nu este obligatoriu ca orice firma sa aiba CCM?
-ce ma sfatuiti sa fac in acest caz in care nu scrie nimic nicaieri, ci este la latitudinea celor mai mari daca primesc sau nu acest bonus?

O alta situatie cu care ma confront: mi s-a cerut sa arhivez mailurile de serviciu si sa le salvez pe un server comun unde au acces toti cei din departamentul unde lucrez, dar si din alte departamente si alte tari. As dori sa stiu:
-daca este legal acest lucru; stiu ca se arhiveaza mailurile de serviciu, dar nu stiam ca se pun si public sa le citeasca oricine din unele departamente, chiar daca sunt mailuri de serviciu

Va multumesc frumos anticipat!
Cel mai recent răspuns: MariaDrF , utilizator 10:52, 28 Mai 2014
1. Nu exista obligatia ca un angajator sa aiba incheiat ccm. Legea prevede ca angajatorii care au peste 21 de salariati au obligatia negocierii acestuia.

2. Nu aveti ce sa faceti , in aceasta privinta.

3. Legat de arhivarea mailurilor , verificati reg.intern al angajatorului daca exista vreo prevedere privind caracterul de informatie publica a acestora.
Va multumesc frumos pentru raspuns!
La 1 si 2 sunt perfect de acord cu @freeelis.
La 3, aduc o precizare suplimentara:
Chiar daca nu scrie nimic in RI / ROI / procedurile firmei despre caracterul (public, privat semipublic etc.) al mailurilor de serviciu,
tot consider ca cerinta angajatorului legata de arhivarea la comun este una legala.
Cu alte cuvinte, pentru ca mailurile (de serviciu, transmise folosind mijloacele firmei) sa se citeasca, arhiveze, pastreze etc. la comun, nu consider ca este necesar ca angajatorul sa precizeze undeva ca ele sunt "publice". este suficienta pentru asta tocimai instructiunea de "arhivare", fara alte demersuri.
Spun asta pentru ca, in exercitarea atributiilor de serviciu si pe mijloacele tehnice ale firmei, angajatul nu poate avea pretentii de "confidentialitate" - el, salariatul, nu isi desfasoara vita privata, ci un serviciu "profesinal" pentru acre este platit si care serviciu face parte dintr-un mecanism economic.
Confidentialitatea lucrarilor de pe mailul de serviciu ar fi in totata contradictie cu principiile de dreptul muncii, in special cu dreptul angajatorului de organizare, dispozitie si control tehnic si ierarhic asupra muncii si disciplinei salariatului. Daca toate negocierile desfasurate in scris, in numele firmei, prin e-mail de un director / lucrator din departamentul de "vanzari" / "aprovizionare" ar disparea odata ce angajatul ar pleca din firma, activitatea economica ar putea fi foarte usor blocata ...

@ MariaDrF: cand lucrati (indiferent de modul de arhivare) trebuie sa porniti de la prezumtia ca lucrarile dvs. sunt publice (la fel si comportamentul in exercitarea lor).
Va recomand cu caldura si sa avitati schimbul d emailuri private de pe mijloacele firmei, pentru ca (1) in mod normal nu este corect un astfel de comportament si (2) stiu firme care monitorizeaza aceste lucruri, cu sau fara stirea salariatilor.
Angajatorii trebuie sa va respecte viata privata si drepturile inerente persoanei umane, insa confidentialitatea mailurilor de serviciu si dreptul de a folosi mailul de firma in scop privat nu fac parte dintre aceste drepturi.
Multumesc mult pentru raspunsul detaliat. Asa este, viata privata nu are ce cauta in mailurile de serviciu si nu am sau am sters ce era privat. Simteam doar ca imi este, totusi, violata intimitatea, chiar daca sunt mailuri de serviciu. Adica as prefera sa las laptopul la serviciu si sa ofer parola inbox-ului persoanei care imi tine locul si sa caute cand are nevoie de ceva, nu sa pun toate mailurile pe un server unde poate citi toata lumea...

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Mailul de la firma ContSters159529 ContSters159529 Buna ziua, Am si eu o intrebare: Este legal sa mi se citeasca mailul de la firma? Mailurile pot contine sau nu date/conversatii cu caracter ... (vezi toată discuția)
Drepturile angajatorilor asupra emailurilor angajatilor nemona2011 nemona2011 Buna. As avea si eu o intrebare. Am lucrat pana ieri (inclusiv) la o multinationala; mi-am dat demisia la zi ieri (fara preaviz), iar demisia intra in vigoare ... (vezi toată discuția)
Proprietate corespondenta pe emailul de serviciu cyan cyan Corespondenta primita/trimisa pe/de pe adresa angajatului de serviciu gen \"x.escu@firma.ro\" sunt proprietatea angajatorului sau ale angajatului? Este ... (vezi toată discuția)