Buna seara.
Sunt presedinta unei asociatii de proprietari si va rog sa mispuneti daca procedez corect in urmatoarea problema .
Am trecut in listele de plata pe o scara de bloc, (cu acordul proprietarilor) fond de reparatii 100lei pentru a inlocui instalatiile de la subsol. Reparatia am executat-o cu opersoana fizica.(am facut un contract de prestari servicii pe o luna)
Intrebarile mele sunt urmatoarele:Intrucat asociatia nu are instalator angajat pot sa platesc din fondul de reparatie.un instalator de profesie,pe baza de contract? si sa -i retin doar 16|% pe statul de plata. Cum procedez cu cei care au refuzat sa plateasca acest fond (4 din19 apartamente)
Va multumesc
NiculinaPopa
Nu mi-e clar daca persoana cu care ati facut inlocuirea tevilor este aceeasi cu persoana despre care intrebati mai jos, ca sa va pot raspunde la intrebare.
Cat priveste proprietarii care nu vor sa plateasca acest fond de reparatii, ei sunt obligati prin hotararea AG sa se supuna acesteia.
Orice hotarare adoptata in conditiile Legii 230/2007, adica 50% + 1 din cei prezenti la reconvocarea AG (in caz ca la prima convocare nu s-a intrunit un procent mai mare de 50% dintre proprietari) devine obligatorie pentru toti proprietarii.
Sumele puse pe lista si neachitate se penalizeaza conform sistemului de penalizari al asociatiei dv.
In cazul unui contract de prestari servicii, acesta nu se face pe o perioada, ci pe actiune - cum e cazul dv. inlocuirea tevilor subsol. Contractul cuprinde suma pe care asociatia se angajeaza sa o plateasca pentru aceasta actiune si nu are nicio obligatie de a-i retine impozitul sau alte taxe si a le plati catre ANAF. Impozitul si contributiile de rigoare si le plateste prestatorul in persoana. De aceea, deobicei acest gen de contract se face cu PFA sau Intreprindere individuala sau cu un s.r.l.
Daca nu estePFA sai II sau s.r.l. - chiar daca are autorizatie pentru meseria respectiva - se intocmeste contract civil cu impozit oprit la sursa. Se poate intocmi atat pe o perioada determina sau nedeterminata, cat si pe operatiune, asa cum e situatia la dv. In acest caz stabiliti o suma bruta la care calculati CASS (contributia la sanatate) 5.5% si impozitul 16%.
Pentru acest gen de contract faceti un stat de plata separat, similar cu cel al asociatiei, in Declaratia 112 din luna respectiva adaugati si aceasta suma, iar plata la ANAF a impozitului si a CASS o faceti impreuna cu statul normal de salarii al asociatiei dv.
In ambele cazuri, ca e contract de prestari servicii, ca e contract civil (nu se mai foloseste termenul de conventie civila) sumele aferente manoperei (inclusiv impozitul si CASS-ul) se pot scadea din fondul de reparatii.
Va multumesc pentru raspunsurile dvs.
Va rog sa -mi spuneti, daca pot sa merg in instanta cu un dosar in care am 3-4 proprietari de pe aceiasi scara? (sa nu fac dosar pentru fiecare proprietar in parte, adica am 7 scari merg cu 7 dosare)
Va multumesc
Niculina Popa