Citesc de ceva vreme o mulţime de normative şi ghiduri de interpretare şi norme de aplicare a Legii 230/2007 (incluzând şi discuţiile mai vechi găsite aici, pe site). Aş dori să ştiu dacă există un act legislativ UNITAR din care să aflu concret cum e legal să fie repartizate cheltuielile comune pentru utilităţile necontorizate pe apartament (pierderile de apă), pentru cele aferente spaţiilor comune (iluminatul scărilor, revizia şi reparaţiile accidentale ale liftului, vidanjările canalului colector sau al ghenei de gunoi), pentru plata indemnizaţei administratorului şi personalului de curăţenie.
Sau poate Adunarea Generală a Proprietarilor să hotărască modul de repartizare a acestor cheltuieli fără a putea fi apoi atacată în instanţă că a comis o ilegalitate ?
da, poate, deoarece AG este suverana si este forul suprem care ia decizii intr-o asociatie.In fapt, aceasta ii reprezinta , cel putin teoretic, pe toti proprietarii.Teoretic, pentru ca in practica, daca la prima convocarea pentru sedinta AG,nu se prezinta jumatate +1, la a doua convocare se iau hotarari cu jumatate +1 din cei prezenti, astfel ca hotararile se iau cu "minoritatea minoritatii".Din pacate asa este legea si asa se intampla in practica.Da, este perfect legal...;)
Art.48 din Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari prevede:
(1) Stabilirea si repartizarea sumei care priveste proprietatea comuna ce revine fiecarui proprietar din cadrul condominiului se fac proportional cu cota-parte indiviza din proprietatea comuna.
(2) Cheltuielile efectuate de asociatia de proprietari pentru plata unor servicii de utilitati publice sau de alta natura, legate de proprietatile individuale din condominiu si care nu se factureaza individual pe fiecare dintre acestea, se repartizeaza dupa acelasi criteriu care a stat la baza emiterii facturii, in conformitate cu prevederile contractului incheiat cu furnizorul respectivului serviciu.
Mai vedeti art.32-38 din Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 230/2007, care reda mai detailat cheltuielile, in cazul in care nu va regasiti la niciun articol, aduceti hotarare in Adunarea Generala a asociatiei de proprietari. Pentru cheltuielile enumerate mai sus cred ca va regasiti la art.43 din norme:
Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate, in functie de suprafata utila a apartamentelor si a spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, reprezinta cheltuielile efectuate pentru administrarea, intretinerea, repararea, exploatarea si, dupa caz, consolidarea partilor de constructii si instalatii din condominiu aflate in proprietate comuna.
Deci, trebuie să înţeleg că AGP poate lua hotărâri care să contravină legii ?!?:O
Dacă AGP hotărăşte in sedinţă ca repartizarea cheltuielilor necontorizabile să se facă pe apartamente, indiferent de numarul de locatari, e bine (plăteşte şi locatarul plecat la muncă în străinătate că şi familia cu 3 copii care sunt acasă?! :O
Eu v-am aratat cam pe unde va regasiti in Lege sau in Norme, AG aduce hotarari in cazuri specifice, dar sa nu contravina legii. Oricum trebuie sa aveti un cenzor, care sa va atraga atentia, daca aduceti hotarari contradictorii.
o mica rectificare...modul de repartizare al ch se face conf legilor in vigoare,la data infiintarii asociatiei,si este stipulat in statut.Orice alta modificare...hotarata in AG,conf prevederii legilor in vigoare, se trece in statut si se inainteaza judecatoriei care a luat cunostinta de infiintarea asociatiei.